Hlavní obsah

Lidské emoce, sociální interakce, komunikační dovednosti a empatie budou teď naprosto klíčové

Foto: licence Canva

Lidské emoce a sociální interakce, budou mít stále větší hodnotu. Sociální a komunikační dovednosti, empatie, schopnost naslouchat a porozumět, týmová práce a spolupráce budou teď naprosto klíčové.

Článek

Debata o vlivu umělé inteligence (AI) na pracovní trh je již několik posledních let velmi aktuální. Přestože vznikají obavy o masové ztrátě pracovních míst, někteří odborníci se na tuto problematiku dívají z jiné perspektivy. Podle nich AI představuje příležitost převést monotónní a mechanické práce na stroje, což nám umožní soustředit se na důležitější a hodnotnější aspekty našeho povolání. Tento článek se pokusí prozkoumat tuto oblast a představit, jak by mohl vypadat žádaný zaměstnanec blízké budoucnosti.

Přínosy umělé inteligence v pracovní sféře

Umělá inteligence je schopna provádět úkony, které vyžadují lidskou inteligenci, jako je učení, pochopení, přizpůsobení se, vyvozování a aplikace jazyka. V mnoha oborech již představuje významného hráče, jehož potenciál je stále více využíván. Přestože to může být na první pohled znepokojivé, skutečnost je taková, že stroje nám mohou vzít jen to, co jim dovolíme. A pokud jim dovolíme vzít nám monotónní a rutinní práce, může to být pro nás výhodné.

V první řadě umělá inteligence může značně zvýšit efektivitu a produktivitu. Stroje neznají únavu, nepotřebují přestávky a jsou schopny pracovat nepřetržitě. Navíc se dokáží soustředit na konkrétní úkol a nechat se jím nevyrušovat. V mnoha oblastech mohou nahradit manuální práci a uvolnit tak lidskou sílu pro jiné úkoly.

Kromě toho umělá inteligence přináší i další přínosy. Jde například o schopnost zpracovávat obrovské množství dat a najít v nich vzorce, které by člověk přehlédl. Tím může pomoci například v lékařství při diagnostice nebo ve výzkumu při hledání nových řešení.

Jak bude vypadat žádaný zaměstnanec budoucnosti

Pokud se tedy monotónní a rutinní práce převedou na stroje, jaký bude žádaný zaměstnanec budoucnosti? Odpověď na tuto otázku je mnohovrstevnatá. Za prvé, zaměstnanci budou muset mít základní digitální dovednosti a znalosti. Vzhledem k tomu, že technologie budou hrát stále významnější roli, budou tito lidé muset umět s nimi pracovat a využívat je ke svému prospěchu.

Za druhé, vzhledem k tomu, že stroje nejsou schopny plně nahradit lidské emoce a sociální interakce, budou mít stále větší hodnotu sociální a komunikační dovednosti. Empatie, schopnost naslouchat a porozumět, týmová práce a spolupráce budou klíčové. Oproti tomu IT profese (které na dnešním pracovním trhu patří mezi ty nejžádanější) budou na ústupu.

Za třetí, kreativita a inovace budou nezbytné. Stroje mohou být skvělé při provádění úkolů, které jim byly předem určeny, ale stále se spoléháme na lidskou kreativitu k nalezení nových a inovativních řešení. Umělá inteligence představuje významný posun v našem chápání práce. Přestože může znamenat ztrátu některých pracovních míst, nabízí také příležitost věnovat se aspektům našeho povolání, které jsou pro nás důležitější a hodnotnější. Budoucnost práce tak může být světlejší, než se na první pohled zdá. Je třeba se na ni připravit a rozvíjet dovednosti, které budou v příštích letech nezbytné.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz