Článek
A jak to je s těmi slevami, aplikacemi a klubovými kartami skutečně? Navenek to opravdu vypadá, že zákazník hodně ušetří. Je to ale pravda? V supermarketech jsou dnes v podstatě ne dvoje, ale troje ceny.
První je tzv. běžná cena. Ta je zpravidla poněkud přemrštěná. Prodejce vydělává, aby zákazník mohl být následně klamán cenou s aplikací, která u něj vyvolá dojem, že s aplikací šetří. Např. akční leták Albert 9.-15.10.2024 uvádí: „Od teď s aplikací 15 % sleva z běžných cen“ Závěr: Zboží za běžné ceny je v Albertu předraženo minimálně o 15 %. Spíš ještě víc.
Další je cena s aplikací. Ta se asi blíží ceně normální neboli férové. Případně je jen mírně vyšší. To znamená, že prodávající má dostatečný zisk na pokrytí svých nákladů.
A nakonec akční ceny? Ty jsou pro zákazníky většinou výhodné. Zejména masaři ale asi právem poukazují na skutečnost, že supermarkety prodávají maso za akční ceny pod náklady. Např. v Kauflandu vepřová kotleta bez kosti v akci za 109,90 Kč. A u řezníka na náměstí tatáž kotleta v akci za 159,- Kč. Nebo v Albertu vepřová krkovice bez kosti, 104,90 Kč, běžná cena 229,- Kč, sleva -54 procent. Malé rodinné řeznictví si takové slevy jako supermarket nemůže dovolit.
Supermarket má navíc ještě slevy množstevní, když nakupuje ve velkém. A ceny podnákladové? Ztráta je bohatě vykompenzována ziskem za prodej zboží za tzv. běžné, tj. přemrštěné ceny.
Ne všichni zákazníci chodí nakupovat zboží v akci, nevadí jim ceny běžné, tj. vyšší než normální. Zprůměrováno, prodejce má celkový zisk, jako by vše prodával za ceny férové, nebo ještě trochu vyšší. A někteří zákazníci jásají nad výhodnou koupí. Majitel nebo vedoucí supermarketu samozřejmě ví, že zákazník při koupi akčního produktu většinou přibere ještě něco za tzv. ceny běžné, když se mu něco zalíbí. I oči a žaludek nakupují. To mohu potvrdit. Nejhorší vůbec je, když zákazník jde nakupovat vyhládlý.
Při placení u pokladny pak zákazník často dostane dvě obtěžující otázky. Máte naši aplikaci? Nemám. A otázka druhá, chcete účtenku? Naprosto zbytečná otázka, účtenka by měla být vydána automaticky. Samozřejmě, v malém rodinném obchůdku, kam pravidelně chodím, při placení předem hlásím, že účtenku nepotřebuji.
Veškeré aplikace a akční slevy jsou zbytečné. Pokud by prodávající prodávali za ceny férové, zaručující jim dostatečný zisk. Pak by i prodej v supermarketech byl plynulejší. A zákazník by nebyl tolik zmatený. Též by se ušetřily náklady za akční letáky, ty zákazníci stejně platí v ceně zboží. Bohužel to ale mnozí neví. On nikdo nedělá nic zadarmo.
Supermarkety si cenami a slevami navzájem konkurují? A pokud náhodou je některý produkt prodáván v jednom týdnu za stejnou akční cenu u několika prodejců? Že by to byla náhoda? Uzavírají snad kartelovou dohodu? To by fakt bylo křivé nařčení. Samozřejmě prodejci mají na mysli především blaho zákazníka. O nic jiného jim přece nejde.
Např. tentýž losos chlazený v akci, v týdnu od 9.10. do 15.10.2024 v Albertu, Kauflandu i Tescu 349,- Kč/kg. Opravdu tvrdá vzájemná cenová konkurence.
Tak přemýšlím, co by se stalo, kdyby si všichni zákazníci zřídili aplikace a věrnostní karty. Vždyť by prodejci vydělali míň. Pak by asi ceny s aplikací potichu upravili na tzv. ceny běžné. Blaho zákazníka především. A to hlavní, získávání údajů o zákaznících by měli zaručeno.
Co se týká aplikací a věrnostních karet, samozřejmě s údaji se dál pracuje. Kromě získávání údajů o spotřebitelském chování zákazníků jsou asi přeprodávány dalším osobám. Aplikace v mobilu a placení mobilem považuji za problematické. Při dnešní situaci v kyberprostoru. Je otázkou času, kdy „kybernetičtí zkušeňáci“ prolomí ochranu mobilu, ovládnou ho a začnou využívat.
Skutečná konkurence by byla, kdyby všichni prodávali za férové ceny. Bez aplikací. A bez akčních slev. Obchody by si mohly konkurovat rozdílem nějakého procentíčka. A hlavně kvalitou zboží a obsluhy. Každý obchod má jiné náklady, nájemné, energie, mzdy apod.
Samozřejmě, když se expirační lhůta prodávaného blíží ke konci, je vhodné cenu snížit a zboží prodat. Např. balené sýry apod. Nebo třeba u ředkviček, když nákupčí neodhadne množství, objedná moc a produkt začíná vadnout. Taktéž u pečiva před koncem prodejní doby. Prodej pečiva za polovinu i méně než původní cena, je výhodný. Ať si zájemce koupí chleba třeba pro králíky. Hlavně ať se prodá a spotřebuje. Ušetří to náklady i prodejci s dalším zpracováním.
Chování zákazníka je především v rukou jeho samého. Záleží jen na něm, jak se rozhodne. Supermarkety mu bohužel moc možností nedávají. To, co se děje, to je cenová džungle.
Doporučuji přečíst si výborně napsaný článek zde na Medium.seznam.cz ze dne 6.10.2024, autor Cinefil.
Odkaz: