Hlavní obsah
Názory a úvahy

Zvýšení daní je nezbytné. Politici to ví, ale nechtějí o tom mluvit

Foto: Pixabaycom/nattanan23

Peníze, peníze a stále peníze. Nebude jich nikdy dost. Těžko se vybírají a lehko rozkutálejí. Jsou přece kulaté.

Zadlužení České republiky v posledních letech vzrostlo a stále roste. Ekonomové občas mluví o znovuzavedení superhrubé mzdy, aby se získaly další peníze. Politici se bojí daně zvýšit a odsouvají problém deficitu do budoucna.

Článek

Zrušením superhrubé mzdy státní rozpočet přišel o nemalé peníze. Zavedena byla v roce 2008, zrušena měla být 2015. Po nástupu k moci Sobotkova vláda nařízení zrušila. Nová vláda ve složení ČSSD, ANO A KDU-ČSL potřebovala peníze na přerozdělování a rozdávání dárečků. Zrušena byla až k 1.1.2021 politiky ANO za pomoci ODS. Babiš, tušíce asi konec své vlády, připravil nastupující vládní garnituře pěkný „finanční dáreček“ na zvýšení deficitu. Bohužel politici ODS tupě plnili svůj slib a pomohli zrušit superhrubou v nejméně vhodný čas.

Občas se objeví z úst ekonomů zmínka, že by se superhrubá měla zavést. Politici o tom nechtějí ani slyšet. Ona by se zavést určitě měla, v nějaké kompromisní podobě. A současně by se mohl zjednodušit způsob danění a výpočet odvodů. Současný způsob je zbytečně složitý a nepřehledný. Považuji ho za špatný. A koncept superhrubé vytvořený ze špatného základu byl ještě „špatnější“. Zaměstnanec platil DPFO i z odvodů pojištění, které za něj odváděl zaměstnavatel.

Lze vytvořit systém daleko jednodušší. Za zbytečné považuji, aby část odvodů odváděl zaměstnanec ze své hrubé mzdy a část odvodů zaměstnavatel za zaměstnance ze svého zisku. Za jednodušší a přehlednější považuji, kdyby zaměstnanec prostě dostal mzdu ve výši superhrubé a z té by odvedl do rozpočtu kromě DPFO i všechny ostatní odvody. Nelíbí se mi ani název hrubá a čistá mzda. Ten název čistá poněkud připomíná čisté a špinavé peníze. Procentuální výše odvodů by se musela přepočítat. Příklad 3 je modelový příklad. DPFO by se zvýšila někde doprostřed mezi současné a superhrubé zdanění. Ostatní odvody by zůstaly na stejném celkovém součtu odvodů zaměstnance a zaměstnavatele. Náklady zaměstnavatele by se nezměnily, zjednodušilo a zpřehlednilo by se jeho účetnictví.

Pro porovnání uvádím tři příklady. U zaměstnanců je započítána pouze sleva na poplatníka, žádné další slevy nejsou uvažovány. Pro představu mé myšlenky to bohatě stačí. Protože je to kompromis mezi současným zdaněním a superhrubým, mohla by snad i opozice o takovémto řešení uvažovat.

Příklad 1: Současný způsob zdanění, odvody zaměstnance: Hrubý příjem 40000,- Kč. DPFO 15 % po odečtu slevy na poplatníka 3430,- Kč. Zdravotní pojištění 4,5 % 1800,- Kč. Důchodové pojištění 6,5 % 2600,- Kč. Nemocenské pojištění 0,6 % 240,- Kč. Čistá mzda 31930,- Kč.

Zaměstnavatel za zaměstnance odvede: Zdravotní pojištění 9 % 3600,- Kč. Důchodové pojištění 21,5 % 8600,- Kč. Nemocenské pojištění 2,1 % 840,- Kč. Politika zaměstnanosti 1,2 % 480,- Kč. Náklady zaměstnavatele celkem 53520,- Kč.

Příklad 2: Zdanění superhrubé, odvody zaměstnance: Hrubý příjem 40000,- Kč. DPFO 15 % (z 53600,- Kč) po odečtu slevy na poplatníka 5470,- Kč. Zdravotní pojištění 4,5 % 1800,- Kč. Důchodové pojištění 6,5 % 2600,- Kč. Nemocenské pojištění 0,6 % 480,- Kč. Čistá mzda 29890,- Kč.

Zaměstnavatel za zaměstnance odvede: Zdravotní pojištění 9 % 3600,- Kč. Důchodové pojištění 21,5 % 8600,- Kč. Nemocenské pojištění 2,1 % 840,- Kč. Politika zaměstnanosti 1,2 % 480,- Kč. Náklady zaměstnavatele celkem 53520,- Kč.

Příklad 3: Zdanění kompromisní, všechny odvody platí zaměstnanec: Mzda před zdaněním 53520,- Kč. DPFO 13 % (z 53600,- Kč) po odečtu slevy na poplatníka 4398,- Kč. Zdravotní pojištění 10,1 % 5405,- Kč. Důchodové pojištění 21 % 11239,- Kč. Nemocenské pojištění 2,1 % 1124,- Kč. Politika zaměstnanosti 0,9 % 482 Kč. Mzda po zdanění 30872,- Kč. Náklady zaměstnavatele celkem 53520,- Kč.

Bez vyššího zdanění se žádná vláda v budoucnu neobejde. Případné projednání a schválení by ovšem potřebovalo spolupráci vládní koalice a opozice. Strany jsou ale těžce rozhádané. Dosavadní „spolupráce“ spíše připomíná malé kluky, kteří si navzájem berou oblíbenou a těžce získanou hračku.

Např. 2. důchodový pilíř. Pravicová vláda vytvořila, socialisté jim „hračku“ sebrali. Koalice ANO vytvořila EET, ODS jim „hračku“ sebrala. O přínosu EET, lze polemizovat, ale když už stát i podnikatelé investovali nemalé peníze, měla určitě zůstat. Byla dobrá alespoň pro evidenci. A tak to braní hraček pokračuje. Současná vládní koalice něco málo udělala pro omezení narůstajícího deficitu důchodového účtu, opozice, především ústy A. Schillerové vyhrožuje, že jim „hračku“ sebere. Kde na to vezme peníze, to úzkostlivě tají. Politici mají zájem především o dobře placené posty. Však se to v budoucnu nějak vyřeší.

Odkaz:

https://www.moneta.cz/kalkulacky/kalkulacka-superhruba-mzda

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz