Hlavní obsah
Věda a historie

Poslední vlak na svobodu. Harry Deterling vymyslel nejšílenější útěk na Západ

Foto: Petr Míča / Grok AI

Útěk z Východního Berlína

Když v roce 1961 vyrostla Berlínská zeď, zbyly jen drsné a riskantní způsoby, jak se dostat na svobodu. Příběh útěku Harryho Deterlinga je výjimečný svou jednoduchostí. Použil sílu parní lokomotivy.

Článek

V noci z 12. na 13. srpna začali východoněmečtí policisté natahovat plot z ostnatého drátu na hranici mezi východním a západním Berlínem. Když viděli, že americká strana jen přihlíží, začali 16. srpna stavět skutečnou zeď. A za ní se na dlouhých 28 let uzavřela šance na svobodu pro mnoho lidí z východního Německa.

Zbyly jen složitější možnosti. Riskovat přeskočení zdi a běh pásmem smrti, kde hrozilo zastřelení, jako se to stalo osmnáctiletému Peteru Fechterovi. Nebo únik tunely metra, které spojovalo obě částí města, ale stanice na východní straně byly zazděné a hlídané. Bezpečnější bylo vykopat tunel ve sklepě nějakého domu, ale bylo to zdlouhavé a hrozilo, že vás zradí donašeči.

Foto: The Central Intelligence Agency, Public domain, via Wikimedia Commons

1961: Dva mladí muži se pokusili v noci přeplavat Sprévu

Byly i jiné možnosti, jak se z NDR dostat do SRN. Tři bratři, Ingo, Holger a Egbert Bethkeovi, vyzkoušeli každý jinou. Ingo byl voják a měl hranici hlídat. V květnu 1975 se s kamarádem prostříhal skrze dráty ke břehu Labe a uplavali na nafukovacích matracích na svobodu.

Mladší Holger v roce 1983 vystřelil přes berlínskou zeď 200 metrů dlouhý kabel. Na druhé straně Berlína čekal Ingo s autem. Přivázal jeden konec kabelu k autu a Ingo na druhé straně upevnil svůj konec na vrcholek komína. Na lano připevnil jednoduchou ruční lanovku a skočil. Na chvíli se zasekl v pásmu nikoho, asi tři metry od čáry Západního Berlína, ale nakonec se dokázal houpáním dostat za čáru a získal svobodu.

Nejmladší Egbert utekl až v roce 1989. Ingo a Holger spolu provozovali hospodu v Kolíně. Tu prodali a koupili si dvě ultralehká letadla, na kterých se naučili létat. Na letadla namalovali sovětské symboly, obstarali si falešné uniformy a pro bratra si doletěli.

Harry Deterling uměl řídit vlaky

Harry Deterling měl čtyři malé děti a pracoval v Berlíně jako strojvedoucí. S manželkou věděli, že nechtějí žít v komunismu a přemýšleli, jak se dostat na západ. Když v srpnu 1961 vyrostla Berlínská zeď, šance na útěk klesly blízko k nule. S malými dětmi nešlo zkoušet utéct nebezpečnými tunely nebo po řece. Deterling byl bezpečnostním složkám v NDR znám jako kritik režimu a když mu hrozili zařazením do pracovního tábora, věděl, že musí utéct.

Když se Deterling začátkem prosince v práci dozvěděl, že vláda NDR zanedlouho zlikviduje železniční trasu mezi Východním a Západním Berlínem, dostal jednoduchý nápad. Největší slabinou berlínské zdi jsou opuštěné koleje. Jízdenka na svobodu stála přímo před ním. Parní lokomotiva, kterou jezdil v zaměstnání. Se svým kamarádem, topičem Hartmutem Lichym, rychle připravili plán.

Svým blízkým řekli, že chtějí utéct. V úterý 5. prosince 1961 časně ráno rozeslali Deterling a Lichy zprávu: „Dnes v 19:33 odjíždí poslední vlak na svobodu.“ Koleje mohly být rozebrány už další den.

Deterling neměl službu, ale do práce se přihlásil dobrovolně. Převzal vlakovou soupravu a odpojil bezpečnostní brzdy. Krátce před půl osmou se na stanici Oranienburg sešlo pět rodin. Byli to lidé, kteří o plánu Deterlinga a Licheho věděli. Jenže přišla komplikace. Několik lidí odjezd vlaku nestihlo. Naskočili do taxíků a naštěstí vlak dohnali v předposlední stanici před hranicí.

V poslední stanici Albrechtshof měl vlak končit. Harry Deterling ale soupravu rozjel na maximální rychlost a stanicí proletěl na Západ. Šokovaný přednosta stanice se na nic nezmohl, stejně jako nedaleko usazení pohraničníci. Odehrálo se to tak rychle, že po vlaku ani nestihli střílet a 25 lidí kolem nich bezpečně projelo na svobodu. Spolu s nimi i několik náhodných cestujících, kteří o plánu na útěk neměli tušení. Sedm z nich se dobrovolně vrátilo do NDR.

Druhý den v NDR trať rozebrali.

Foto: The Central Intelligence Agency, Public domain, via Wikimedia Commons

6. prosince 1961. NDR rozebírá koleje po útěku Harryho Deterlinga vlakem na Západ. Archiv CIA

Foto: Beek100, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

Bílé kříže: Památník obětem Berlínské zdi

Něco navíc

Přidávám zajímavé video od britské policie, natočené v roce 1989 jako příručka pro cestující ze Západu, kteří přejížděli koridorem vedoucím skrze NDR. Obsahuje z dnešního pohledu strašidelné pokyny, třeba jako povinnost salutovat sovětským pohraničníkům, nebo zákaz zastavení auta na území východního Německa, s výjimkou těžké zdravotní komplikace nebo nehody.

Foto: Florian Schäffer., CC BY-SA 3.0 <http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/>, via Wikimedia Commons

Trať v roce 1986

Zdroje:

https://www.denik.cz/ze_sveta/smrt-petera-fechtera.html

https://adventure.com/east-germany-berlin-wall-30-years/

https://www.history.co.uk/article/the-brilliant-bethke-brothers-and-their-daring-escapes-across-the-berlin-wall

Britské video z roku 1989 https://www.youtube.com/watch?v=YUJ7GbxWGoM

https://www.morgenpost.de/kultur/article238802011/flucht-ddr-bethke-brueder-leichtflugzeuge-reichstag.html

https://www.welt.de/geschichte/kopf-des-tages/article242461073/Flucht-aus-der-DDR-Heute-19-33-Uhr-faehrt-der-letzte-Zug-in-die-Freiheit.html

https://www.chronik-der-mauer.de/en/chronicle/_year1961/_month12/?month=12&year=1961&opennid=177122&moc=1

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz