Článek
První problém byl termín platnosti zákona a uvedení portálu stavebníka do chodu. 1.7. je začátek prázdnin a projektanti si uklízí stoly každý rok. Snaží se, často i to neúplné, podat na úřady. K tomu panika z nových předpisů a nedůvěra k digitalizaci, úřady doslova přehltily na mnoho měsíců dopředu. I úředníci si vybírají dovolenou přes prázdniny a výkon úřadů klesá. K novým podáním se, kromě těch protekčních, rozhodně včas vůbec nedostanou.
Druhý problém jsou zákonem zrušené ohlášky jednoduchých staveb. To se dotýká i standardních rodinných domů. Po úplně podaném ohlášení se opravdu dalo stavět do 30 dnů. Nově je vše nahrazeno stavebním povolením na základě rozhodnutí. Teoreticky je úřad povinen rozhodnout také do 30 dnů, ovšem má to háček. 15 dní se před jeho platností čeká na případná odvolání účastníků řízení a pokud někdo rozhodnutí nepřevezme, čeká se dalších 10 dní na fikci doručení. Takže žádnou stavbu nelze zahájit dříve jak měsíc a půl po podání žádosti, ale spíše mnohem později.
Výsledek je logický, do konce prázdnin bude pravomocně povoleno naprosté minimum staveb podaných digitálně. Jak popíšu dále je hodně důvodů se domnívat, že většina staveb může být povolena nejdříve v průběhu příštího roku. No a pokud začnete stavět dříve, čeká na vás správní poplatek za dodatečné povolení černé stavby 30.000 Kč a velmi pravděpodobně i ještě mnohem vyšší pokuta, nebo rovnou řízení o odstranění stavby.
Překvapeni, že sliby, chyby? To ještě nevíte, co jsou ty drobné nedostatky digitalizace. Ty byly cíleně plánovány od samého počátku. S ohledem na splnění termínu se odborníci pana Bartoše věnovali jedinému, a to tomu, aby bylo možné žádost podat. To, aby ji bylo možné ji i zpracovat, vůbec neřešili. Drobný nedostatek jsou dohromady stovky zásadních nefunkčností. Zpracování totiž může proběhnout jedině starými postupy, které ale jsou na starý zákon, a změn v novém je opravdu hodně a téměř nic a nikdo na ně není připraveno. Ano, dobré je, že podání je digitální, jenže kupodivu tohle šlo, a možná jednodušeji i dříve, přes datovou schránku.
Největší problém digitalizace nových stavebních řízení je v tom, že se digitalizuje něco, co nikdy nebylo vyzkoušeno v praxi. Žádné postupy, metodiky, žádosti a formuláře k novému stavebnímu zákonu, jen kupa ne zcela jasných předpisů bez znalosti konkrétních dopadů.
Zde si dovolím radu. Pokud trochu důvěřujete tomu, co píši, podali jste nevyřízenou žádost a potřebujete ji vyřídit co nejdříve, třeba kvůli hypotéce, nevěřte slibům Fialovy vlády. Kontaktujte projektanta nebo kompetentního úředníka a zjistěte, zda vůbec o vaší žádosti ví a jak a kdy ji bude řešit, pokud už neodešel nebo nemá dovolenou, zastupitelnost na úřadech je totiž minimální a nikdo jiný vaši věc nevyřídí. A nechoďte zhurta, tím si moc nepomůžete.
Článkem rozhodně neříkám, že digitalizace a urychlení stavebních řízení jsou špatná řešení, naopak. Špatně je diletantismus, spěch a cíle politického prospěchu. Právě to zde zasáhlo stavebníky, projektanty, státní i místní správu a doufám, že nakonec i politiky, kteří se na tom podílejí. Po anketě ještě uvedu obrysy problémů, které je nutné vyřešit před úspěšným dokončením, špatně nastavených postupů, které jsou mi z vlastních zkušeností a medializace známy. Budu rád, pokud mi je v diskuzi vyvrátíte, nebo upřesníte.
Anketa
Nevyřešené problémy:
Nový stavební zákon není implementován v jiné platné legislativě. Zejména občanském zákoníku, vodním zákoně, zákoně o ochraně přírody a krajiny a správním řádu.
Portál stavebníka nenavazuje na jiné centrální registry. Registr osob, katastr, územní plány měst a obcí, data vodovodů a kanalizací, energetických a telekomunikačních společností, bank, památkového úřadu, ÚHOZ, LPIS, GDPR a dalších.
Není propojen se stávajícími systémy spisové a archivní služby, např. GINIS. Programů stavebních úřadů, například VITA.
Samostatnou oblastí je systém dotací, národních i evropských. Téměř každý, kdo nyní staví, o nějakou dotaci žádá. Kotlíková, NZÚ, dům po babičce, dotace pro zemědělce… Podmínky pro jejich přiznání jsou vždy podmíněny ověřenou listinou dokumentací a zde vám portál rozhodně nepomůže. Bohužel vám ani neusnadní souhlas sousedů či vyjmutí z lesa, biokoridoru či jinak chráněných území, nebo nesoulad s územním plánem.
Drobnostmi o nedostatku techniky, školení a nastavení na úřadech se nezabývám, to jsou opravdu jen drobnosti, kterých je a ještě bude plný internet, a věřím, že se během několika měsíců opraví.
Skutečných problémů je ale tolik, že řešení rozhodně přesahuje volební období současné vlády a žádná politická dohoda nenasvědčuje, že nová vláda bude dál takto pokračovat. Kolaps digitalizace dle Bartoše je čím dále pravděpodobnější, ale odpovědnost nese celá vláda a škody zaplatíme všichni.
Doplňuji: Bartošův tým cíleně ignoroval spojení s již funkčním systémem VITA