Článek
V mládí jsem toužil po elektrokole, to se splnilo. O elektroautu se mi ani nezdálo.
Stále více se však ukazuje, že elektrické vozy jsou dopady na životní prostředí srovnatelné s auty na fosilní paliva, jako důkaz může sloužit tato studie. Pro výpočet skóre GreenerCars hodnotí ACEEE každý vůz modelového roku 2024 z hlediska nákladů na lidské zdraví způsobeným znečištěním ovzduší spojeným s výrobou a likvidací vozidel, výrobou a distribucí paliva nebo elektřiny a emisemi z výfuků vozidel.
Bohužel náš stát stále masivně dotuje, přestože EP 4.3.2024 přijal návrh komise EU, který již automaticky neklasifikuje elektromobily jako klimaticky neutrální vozidla. Emise CO2 z elektromobilů jsou závislé na elektrickém mixu, u nás tedy převážně z uhlí.
Platíme a dotujeme.
Zásadní je neplacení spotřební daně ze spotřeby elektřiny EV, ale zahrnuté v ceně benzínu a nafty. Elektromobily nijak nepřispívají na rozvoj silniční sítě.
Vláda ČR investuje do rozvoje sítě dobíjecích stanic. Cílem je mít do roku 2030 30 000 stanic.
V ceně elektřiny platíme rozvoj energetické sítě, zaměřené právě na dobíjení elektromobilů.
Jen pár dalších konkrétních příkladů přímých dotací:
- Program na pořízení EV pro podnikatele 200 tis. Kč
- Dotace na pořízení domácí dobíjecí stanice v NZÚ
- Nižší DPH na elektromobily
- Bezplatné parkování a vjezd do bezemisních zón v některých městech
- Nepovinná platba silniční daně pro elektromobily do 3,5 tuny
- Možnost parkovat na parkovacích místech vyhrazených pro elektromobily zdarma nebo za zvýhodněnou cenu
- Možnost odpočtu DPH u firemních elektromobilů
- Dotace jsou dostupné i pro obce a firmy na pořízení a provoz dobíjecích stanic
Elektromobilita.cz: https://www.elektromobilita.cz/
Existuje mnoho dalších benefitů pro vlastníky elektromobilů. Pokud vás tedy štve, že bohatším jste na jejich luxusní elektroauta řádně připlatili, a ještě dlouho doplácet budete, poděkujte eurohujerské vládě.