Hlavní obsah

Stanjurův rozpočet: dálnice na papíře, díry v realitě

Foto: Chatgpt

Vláda slibuje rekordní investice do dopravy, ale škrtá skoro 33 miliard. Dálnice, železnice i obchvaty tak čeká zpomalení, odklady a možná i kouzelná čísla jen na papíře.

Článek

Vláda objevila perpetuum mobile. Jen místo energie vyrábí schodky.
Český státní rozpočet pro příští rok se tváří jako švýcarské hodinky – vše sedí, tiká a vypadá luxusně. Problém je, že když si rozkliknete detaily, zjistíte, že jedna ručička chybí a druhá se točí pozpátku. Stanjura a spol. totiž předložili rozpočet, který má „rekordní investice“, ale jen pod podmínkou, že ministerstvo dopravy zázračně odevzdá skoro třetinu svých peněz. Takový trik by neprošel ani u Monopoly, natož u bagrů na D35.

A teď vážně. Tohle nejsou jen excelové kouzla, dopady budou cítit napříč celou dopravní sítí.

Začněme fakty: ministerstvo dopravy přijde o více než 32 miliard korun. Rozpočet SFDI, hlavního zdroje peněz na silnice, dálnice i železnice, spadne z letošních zhruba 119 miliard na necelých 88 miliard. To je propad o více než čtvrtinu. Ministr Kupka sice bojuje, ale zatím to vypadá, že peníze spíše poputují na obranu a vnitro než do asfaltu a kolejí.

První rána dopadne na dálniční výstavbu. Projekty jako D6 na Karlovarsku, rozšíření D11 směrem k Trutnovu nebo klíčová D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí sice zůstávají na seznamu, ale tempo jejich přípravy a realizace se zpomalí. Některé úseky, včetně PPP projektů s miliardovými rozpočty, mohou být odloženy o roky.

Podobně to vypadá u železnice. Modernizace trati Praha–Kladno se sice rozjela, ale pokud peníze nepřitečou, může se dostat do úsporného režimu. Totéž platí pro přípravu vysokorychlostních tratí a zavádění evropského zabezpečovacího systému ETCS, který je nutný pro bezpečný a rychlý provoz.

Na co peníze zřejmě nebudou vůbec, jsou nové menší projekty, obchvaty a modernizace v regionech. Tam, kde se měla kopnout do země v roce 2026, se pravděpodobně začne až o několik let později.

A aby toho nebylo málo, škrty se mohou projevit i v provozní sféře. Silnice a dálnice potřebují nejen stavět, ale i udržovat, a pokud stát neuvolní dodatečné peníze, může se prodloužit doba oprav i běžné údržby.

Sečteno a podtrženo – vláda si hraje na kouzelníka, který umí financovat rekordní výstavbu s o třetinu menším rozpočtem. Jenže zatímco kouzla na tiskovkách vypadají efektně, realita v terénu je neúprosná. Dálnice, železnice i regionální projekty se zpomalí, některé se odloží, a to celé v době, kdy česká infrastruktura zoufale potřebuje růst, ne brzdit.

Anketa

Věříte, že rozpočet je reálný?
Ano
0 %
Ne
83,3 %
Za vše může Babiš
0 %
Je populistický, lež má krátké nohy
16,7 %
Celkem hlasovalo 6 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz