Článek
Začalo to obyčejnou SMS zprávou. „Vaše bankovní aplikace vyžaduje aktualizaci zabezpečení. Klikněte zde pro potvrzení identity.“ Vypadalo to jako běžná zpráva od mé banky. Logo sedělo, odkaz vypadal důvěryhodně. Navíc jsem ten den skutečně měla problém s přihlášením do aplikace, tak mi to dávalo smysl. Klikla jsem na odkaz. Stránka vypadala úplně stejně jako web mé banky. Zadala jsem přihlašovací údaje, pak potvrzovací kód z SMS. „Pro dokončení aktualizace zadejte druhý ověřovací kód,“ objevilo se na obrazovce.
Nic neobvyklého, říkala jsem si. Vždyť dvojí ověření je přece bezpečnější. Pak přišla další SMS. A další. Zadávala jsem kódy jeden za druhým, přesvědčená, že jde o běžnou bezpečnostní proceduru. Až když mi přišla notifikace o odchozí platbě, pochopila jsem, co se děje. Ale to už bylo pozdě. „Vaše platba ve výši 486 000 Kč byla úspěšně provedena.“ Ta zpráva mi podlomila kolena. Tohle byly všechny moje úspory. Peníze na důchod, na opravu střechy, rezerva pro horší časy. A teď, během několika minut, byly pryč.
Okamžitě jsem volala do banky. „Je mi líto, ale ty transakce jste autorizovala vy sama,“ řekli mi. „Zadala jste přihlašovací údaje i potvrzovací kódy.“ Měli pravdu. Sama jsem jim dala klíče od svého účtu. Sama jsem jim otevřela dveře ke svým penězům. Následující dny byly jako zlý sen. Policie, výslechy, vyplňování formulářů. „Šance na nalezení pachatelů je minimální,“ řekli mi upřímně. „Peníze jsou pravděpodobně už dávno převedené do kryptoměn.“ Zhroutila jsem se přímo na služebně.
Nejhorší byl ten pocit studu. Jak jsem mohla být tak hloupá? Vždyť všude varují před podvodnými SMS, před falešnými stránkami bank. Četla jsem o tom, varovala jsem před tím ostatní. A pak jsem sama naletěla na ten nejjednodušší trik. Moje děti se mi snažily pomoct. „Mami, to se může stát každému,“ utěšovaly mě. Ale já věděla, že jsem měla být opatrnější. Že jsem měla zavolat do banky, než jsem cokoliv potvrdila. Že jsem neměla slepě důvěřovat SMS zprávě.
Teď, tři měsíce po incidentu, se snažím začít znovu. Musela jsem si vzít půjčku, abych měla na základní výdaje. Každá koruna je pečlivě počítaná. Noci trávím přemýšlením, jak dlouho mi bude trvat našetřit aspoň část toho, o co jsem přišla. Proto píšu tento příběh. Jako varování pro ostatní. Protože vím, že nejsem sama. Že každý den naletí další důvěřiví lidé na podobné triky. Že stačí moment nepozornosti, jedna špatná SMS, jedno nešťastné kliknutí.
Naučila jsem se tvrdou lekci. Že banka nikdy nežádá přihlašovací údaje přes SMS. Že skutečná bezpečnostní aktualizace se nedělá přes odkaz v textové zprávě. Že když máte pochybnosti, máte zavolat na oficiální linku banky. Ale hlavně jsem se naučila, že stud a sebeobviňování nic neřeší. Že je důležité o tom mluvit. Varovat ostatní. Protože podvodníci jsou stále chytřejší a jejich triky stále sofistikovanější.
A tak sedím u počítače, píšu tento příběh a doufám, že někomu pomůže vyhnout se stejné chybě. Že někdo díky mému příběhu dvakrát zkontroluje odesílatele SMS, že zavolá do banky místo klikání na podezřelé odkazy. Protože někdy stačí jediné kliknutí, jediná chvilka nepozornosti, a můžete přijít o všechno. A věřte mi - ta bolest a ten stud za to nestojí.
Tak prosím, buďte opatrní. Neklikejte na odkazy v SMS od banky. Nespěchejte s potvrzováním plateb. A hlavně - když máte pochybnosti, zastavte se a přemýšlejte. Protože já vím nejlépe, jak draze se platí za moment nepozornosti.