Článek
Důchodové účty.
V posledních letech dochází neustále v našich mediích k mylnému názoru neoprávněně vyplacených důchodech a jejich výši.
Špatné informace o hospodaření našeho státu neopravňují nikoho ke kritice vyjídání státního rozpočtu důchodovým systémem. Kdyby měli všichni plátci důchodového systému možnosti spořit na číslo svého sociálního pojištění z garancí zhodnocení vložených měsičních pojištění na jejich účtech, tak vklady sociálního pojištění např. pomocí státem hlídaných investičních fondů v přijatelné úrokové míře např. 4,5 % by se zvýšily na přijatelnou mez.
Při ukládání peněz do fondu ( který není k dispozici ) by bylo zhodnocení např. průměrného platu a výše uvedeného měsíčního odvodů sociálního pojištění 11 256,- Kč po dobu
45 let a roční p.a. 4,5 % skutečně neuvěřitelných 19 737 844 Kč a při 24,62 letech dožití pobíraní důchodu by byl vyplacen měsíční důchod 66 808,-Kč. I když vyplatíme z těchto imaginárních peněz 3 důchody pořád by byl důchod větší než v dnešní době.
Dle převzatých informací byly fondy úspěšné ve světě takto:
Králem loňského roku je fond NN Růstový s výnosem 31,1 %, druhý nejúspěšnější je Uniqa Akciový s 28,9 %. Tyto fondy se zaměřují na akcie vyspělých trhů západní Evropy a USA. Třetí skončil fond ČSOB Dynamický se zhodnocením 23,4 %.
Nezdá se , že by tedy čeští pojištěnci dostávali adekvátní důchod za svoje celoživotní vklady od důchodového systému. I když byly odvody samozřejmě menší v čase než dnes.
Platy politiků a ústavních činitelů by měly kopírovat příjmy státního rozpočtu fixované by ze zákona měly odpovídat násobkům průměrného příjmu ve soukromé hospodářské sféře a nikoli na platy v státní sféře.
Neomluvitelné je to, že si politici i lidé placení ve státních institucích zvyšují platy bez ohledu na vývoj mezd v soukromých organizacích. Státní rozpočet je v zásadě tvořen jen příjmy z daní a odvodů soukromých firem a nikoli z příjmů státních zaměstnanců.
Skupiny soudců , politiků, lékařů , vojáků, policistů, vězeňské služby, sociální služeb, učitelů , krajských a obecních úřadů, pracovních úřadu všech pracovníků, kteří jsou vypláceny z rozpočet státu nikdy do státního rozpočtu nic nepřinesli na straně příjmu rozpočtu.
Potom se musíme zamyslet jaký mají důchod tyto skupiny nejlépe placených státních pracovníků a v jakém poměru jsou jejich platy a příjmy k důchodům nyní vyplácených po valorizacích. Tyto skupiny lidí pracující ve státní správě si mohli ukládat vyšší částky na svoje účty a přilepšit si k důchodu.
Další nesmyslný zákon, který si tyto skupiny prosadily jsou valorizace platů ve školství, soudců a ústavních činitelů bez ohledu na výkonnost našeho hospodářství za který zodpovídá vláda.
Při průměrném hrubém platu v roce 2023 byl plat ve státní sféře 94.757,- Kč za měsíc a počet zaměstnanců v roce 2023 byl 499 056 lidí.
To je neudržitelný stav a cesta vede jedině k nastavení nižší valorizací platů ve státní sféře z hospodářských mezd a tím snížit platy všem státním zaměstnancům a ústavním činitelům. Počty zákonodárců snížit na polovinu. Snížit všechny krajská a jiná zastupitelstva. Samozřejmě musí všichni politici začít u sebe, protože nelze snižovat platy , které už nyní jsou na hranici chudoby a dosahují minimální mzdy. Nůžky mezi těma kteří tvoří státní rozpočet na straně příjmu a těmi kteří žijí z výdajů rozpočtu jsou obrovské. Není např. možné aby výsluhy lidí silových ministerstev byly vypláceny i tam kde zůstali tito lidé v zaměstnáni ve státní správě na jakýkoli pozicích.
Pilky
https://www.mpsv.cz/web/cz/-/ministr-jurecka-predstavil-zmeny-podpory-v-nezamestnanosti-pro-vetsi-ochranu-a-motivaci-pri-hledani-prace