Článek
Zdá se vám cena elektromobilů příliš vysoká? Tak zbystřete. Od 1. ledna příštího roku bude totiž možné čerpat finanční příspěvek nejen na pořízení nového elektromobilu, ale také na dobíjecí stanici. Uvedlo to Ministerstvo průmyslu ve své tiskové zprávě.
Podpora na nákup auta i dobíjecí stanice
Finanční příspěvek u osobních automobilů může dosahovat až 200 tisíc korun a u nákladních či vodíkových vozů až 300 tisíc korun. Na pořízení dobíjecích stanic typu AC lze získat příspěvek až 50 tisíc korun a na dobíjecí stanici typu DC s výkonem do 40 kilowattů bude možné získat dotaci až 100 tisíc korun. Na nákup ještě výkonnějších DC stanic lze získat podporu až 150 tisíc korun.
Podpora ve formě bankovní záruky
„Automobilový průmysl je páteří naší ekonomiky. Udržet tempo s rozvojem elektromobility je proto jedním z důležitých úkolů pro české hospodářství. Proto jsme připravili ve spolupráci s NRB výzvu jak na podporu nákupu elektromobilů v hodnotě 1,65 miliardy korun, tak pořízení a výstavbu dobíjecích stanic za 300 milionů korun. Podpora se skládá z bankovní záruky za komerční úvěr a finančního příspěvku podle typu vozu,“ řekl ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.
Druhý vůz do rodiny
Plánuji koupit do rodiny další vůz, a proto mě tato nabídka velmi zaujala a začal jsem si zjišťovat, jak na dotací dosáhnout. A proč jsem se tak rozhodl? Protože v některých případech bude s využitím dotace elektromobil v podstatě srovnatelný se stejným modelem ve spalovací verzi. Jako příklad lze uvést třeba nový Hyundai KONA.
Nová KONA s benzínovým motorem začíná na částce 559.990,-Kč. Abychom však model s tímto motorem mohli srovnávat s elektrickou variantou, musíme zvolit výbavový stupeň Smart s automatickou převodovkou za zvýhodněnou cenu 659.990,-Kč. I tak se ale bude stále jednat o vůz s podstatně nižším výkonem (88 kW vs. 114 kW).
Když tedy od ceny modelu KONA Electric, která se prodává za zvýhodněnou cenu 899.990,-Kč, odečteme dotaci ve výši 200 tisíc korun, dostaneme se na částku 699.000,-Kč. Tedy jenom o 40 tisíc korun výše, než je cena zmíněné benzínové verze. Započtěte levnější provoz, zdarma dálnice i parkování na modrých zónách (které už ale pravděpodobně skončí), téměř nulové náklady na servis a vyjde vám, že EV bude levnější než stejný model se spalovacím motorem.
Levnější než Škoda Favorit
I bez dotací se lze ale k současnému modernímu elektromobilu dostat snáz, než například v roce 1988 ke Škodě Favorit. Model Škoda Favorit LS stál v roce 1988 cca 89.000,- Kčs, přičemž průměrná mzda byla v tom samém roce 3.431,- Kčs. Favorit se tedy dal pořídit za 26 průměrných platů.
Nový Hyundai KONA Electric stojí (bez dotace) necelých 900 tisíc korun. Současná průměrná mzda podle ČSÚ dosahuje 43.193,-Kč. Elektrická KONA se tak dá pořídit za cca 21 průměrných měsíčních platů. Když se k tomu započítá dotace 200 tisíc korun, stačí na tohle auto pouhých 16 platů. Opravdu chce někdo, ve vztahu k průměrné mzdě, tvrdit, že je to drahé auto? Ano, průměrnou mzdu nemá každý. To ale neměl ani v roce 1988. Tehdy si Škodu Favorit také nemohl dovolit každý. Otázka tedy je, jestli jsou elektrická auta skutečně drahá, nebo jestli málo vyděláváme…