Hlavní obsah
Automobily a doprava

Hrozná zkušenost aneb tenhle elektromobil neobhájí ani ti největší fandové elektromobility

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Opel Astra

Znělo to jako zajímavá výzva. Vzít moderní elektromobil s cenou o 300 tisíc vyšší než totožné auto s dieselem a vyrazit s rodinou na výlet do Jizerských hor. Jenže to dopadlo jako vždycky.

Článek

Mysleli jsme to dobře, ale dopadlo to jako vždycky. Klasický výrok Viktora Černomydina se jako ulitý hodí na moji víkendovou zkušenost s elektrickým kombíkem Opel Astra. Tohle auto je napohled fakt krásné, uvnitř relativně prostorné a pohodlné, ale v reálném světě je tohle auto naprosto mimo mísu.

Rodinné auto, které se na papíře tváří ideálně

Opel Astra Sports Tourer ve výbavě GS vypadá opravdu dobře. Ostře řezaná příď, povedený interiér s velkými displeji, pohodlné sedačky, včetně těch zadních, a kufr, do kterého bez problémů naložíte kočárek, batohy, boty, bundy i svačiny pro celou rodinu. Na první pohled ideální auto pro výlet do hor.

Výkon 156 koní slibuje sice střídmé, ale důstojné svezení. A papírový dojezd 411 kilometrů? To by mělo na jednu cestu z Prahy do Jizerek a zpátky přece stačit.

Reálná cesta, reálné zklamání

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Spotřeba

Na displeji auta svítil dojezd 422 km při 99 % baterie. S ohledem na skutečnost, že Astra disponuje baterií o kapacitě 54 kWh by to znamenalo spotřebu 12,8 kWh na 100 km. To se na mě pánové v Opelu nezlobte, ale takovou spotřebu nemá ani Tesla. Takže trochu kec od palubního počítače, který asi nechce posádce zkazit den hned po usednutí do auta

Vyráželi jsme z Hostivaře s plně nabitým vozem. Do Kořenova v Jizerských horách je to lehce přes 130 kilometrů, zpět tedy celkem zhruba 270 km. Říkáte si: pohoda. Jenže ouha. V horském terénu spotřeba rychle narůstá, a tak se dojezd začal znepokojivě krátit. Aby ne, reálná spotřeba totiž neklesala pod 20 kWh na 100 km

Cestou zpět jsem proto jel po dálnici velmi ohleduplně – maximálně stovkou, žádné prudké akcelerace, rekuperace na maximum. Konečná spotřeba 21,2 kWh, takže reálný dojezd nebyl žádných 422 km, ale sotva 260 kilometrů. A to se fakt vyplatí. Takové rodinné auto vážně chcete

Cena jako za prémiový vůz. Jenom ne výkonem ani dojezdem

Elektrická Astra ve výbavě GS stojí 1.019.990 Kč. To je hodně peněz. Více než za Teslu a v podstatě stejně jako za Elroq 85. Dát přes milión za auto, které má 54kWh baterii a reálně uveze rodinu tak akorát kousek za Prahu? Dává to někomu smysl?

Diesel je o 300 tisíc levnější

Pro srovnání – totožná Astra ve stejné výbavě GS, ale s motorem 1.5 o výkonu 130 koní, stojí o 320 tisíc méně. S tímhle byste do Jizerek i zpátky dojeli bez stresu za necelou polovinu nádrže. A navíc pěkně svižně a ne jako nějaká srábotka pověšený na dálnici za kamionem.

Pro koho to auto je? Netuším

Elektromobilita má své kouzlo, ale ne u každého auta. A rozhodně ne v případě, kdy dostanete méně výkonu, menší reálný dojezd a menší jistotu – a to všechno za výrazně vyšší cenu. Astra Electric vypadá hezky, ale z hlediska poměru cena/výkon/postup není kam ji zařadit. Takové auto prostě nemá na trhu co dělat

A pokud vám někdo bude tvrdit, že se vám tenhle model vyplatí, zeptejte se ho alespoň na jeden jediný důvod proč. Já na něj nepřišel. Takže pane šéfe, díky za auto na víkend, ale tenhle vynález hned prodejte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz