Článek
Do Vietnamu jezdím rád. Především ta část země na sever od Hanoje mě před necelými deseti lety učarovala. Krásná příroda, milí lidé a stále ještě jakýsi nádech toho starého koloniálního Vietnamu, to vše byly atributy, které mě letos do Vietnamu přilákaly již popáté. Jenže letos to bylo jiné. Hodně jiné. Vietnam se poměrně dost změnil a začíná se z něj stávat další asijský tygr. Má dokonce svoji vlastní automobilku. Jmenuje se VinFast a založil ji nejbohatší Vietnamec Pham Nhat Vuong. V portfoliu značky VinFast je nejen malý model Fadil, ale také dva prémiové modely SUV, čtyři elektromobily a luxusní sedan Lux A 2.0, který se mi líbí asi nejvíce.

VinFast
VinFast totiž neponechal nic náhodě a na vývoji sedanu Lux A spolupracoval s německou automobilkou BMW. Design automobilu navrhlo italské studio Pininfarina a auto je postaveno na platformě BMW 5, řady F 10. Pod kapotou je dvoulitrový motor BMW s výkonem 228 koní a točivým momentem 350 Nm. Zadní kola jsou poháněna přes osmistupňovou automatickou převodovku ZF. Výbava je taktéž luxusní a v nejvyšší specifikaci nabízí například interiér v kůži Nappa, LED světlomety, adaptivní tempomat, asistenční systémy, bezdrátové nabíjení telefonu, nebo například dvouzónovou klimatizaci s iontovou kontrolou kvality vzduchu.

VinFast
A teď to nejzajímavější. Špičkově vybavená verze se prodává ve Vietnamu za cenu 1.174.450 000 VND, tedy přibližně 1.140.000,- korun. Porovnejte s cenou srovnatelně vybavené škody Superb a možná dojdete ke stejnému závěru, jako já. Tedy, že v okamžiku, kdy VinFast vstoupí do Evropy, budou mít „tradiční“ značky možná problém. A VinFast se do Evropy skutečně chystá. Společnost VinFast totiž oznámila svůj plán otevřít více než 50 prodejen VinFast v Německu, Francii a Nizozemsku. A co si budeme povídat. V dnešní době je „čistokrevný“ benzín už tak trochu vzácnost. Je samozřejmě otázkou, zda by auto prošlo přísnými evropskými emisními limity, ale mně osobně by se za tyhle peníze rozhodně líbilo.
A kdo by snad chtěl tuhle vietnamskou automobilku podceňovat, ať si vzpomene například na padesátá léta a podceňované japonské vozy, nebo na první vozy značky Hyundai, nebo Kia, které se u nás začaly v devadesátých letech prodávat. Z tehdy vysmívaných aut se dnes staly špičkové produkty nabízející kvalitu srovnatelnou s prémiovými vozy. Za mě se VinFast v Evropě rozhodně prosadí. A kdyby to stihl ještě s vozy na benzín, bylo by to moc fajn.