Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Elektromobilita je hloupost, ale auto na baterky si přesto koupím. Hodně totiž ušetřím

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pisalek 00

Hyundai Ioniq

Asi nic nerozděluje motoristickou veřejnost tolik jako téma elektromobilů. Někdo auta na baterky zbožňuje, jiný nenávidí. Podle mě elektromobilita není cesta, ale elektromobil si koupím. Ušetřím opravdu hromadu peněz.

Článek

V roce 2035 by se měla v Evropě ukončit výroba osobních vozidel se spalovacím motorem a v podstatě tedy i jejich prodej. Dál se sice budou prodávat ojetá auta, která mají pod kapotou spalovací motor, ale bude jich čím dál tím méně. Jakkoliv si myslím, že elektromobilita není jako celek zrovna moc ekologická, elektroauto si koupím. Proč? Je to totiž mnohem výhodnější, než nákup srovnatelného auta se spalovacím motorem.

Štědré dotace českého státu

Jak to? Ohromným „gamechangerem“ při nákupu elektroauta jsou státní dotace. Kdo si chce nyní koupit elektroauto, dostane dotaci 200 tisíc korun a dalších až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici. Týká se to sice jenom podnikatelů, ale nějaký ten „živnosťák“ má dnes přes dva milióny lidí

Dalších 21 procent dolů jako DPH

Auto za milión korun, tak lze pořídit v podstatě za 800 tisíc. A pozor, kdo je plátcem DPH, odečte si z konečné cena auta ještě dalších 21 procent. Finální cena auta za milión tak je vlastně 662 tisíc korun. A to už za přechod z benzínu na elektriku stojí. Alespoň mně ano.

Příspěvek na dobíjecí stanice

Měsíčně totiž najedu přibližně 2 tisíce kilometrů. A auta s dojezdem cca 400 kilometrů mě tak čeká dobíjení pouze 5–6× do měsíce. Tedy žádný extra problém. Navíc mohu zažádat o dotaci k výstavbě dobíjecí stanice, resp. wallboxu do garáže, a budu to mít úplně bez starostí. Že to je vůči těm, kteří elektromobil nemají, nebo nepodnikají, nefér? Ano, asi je. Ale co já s tím? Takhle to je nastaveno, tak proč bych štědrosti státu nevyužil.

Parkování zadarmo

Navíc u elektroauta nemusím platit parkovné na modrých a fialových zónách, neplatím dálniční známku, a i z pohledu účetních odpočtů je takové auto výhodnější. Rozumově tedy vše hraje do karet elektroautům. Alespoň mně se to tak zdá.

Výhodné, ale ne ekologické

Jiné to je ovšem s proklamovanou ekologií. Ano, elektroauto má téměř nulové lokální emise. Ale tak se na to nedá dívat. Někde se auto vyrábí, někde se vyrábí baterie, někde se pro ně těží vzácné kovy a někde se ty baterie budu muset v budoucnu zlikvidovat. A takové činnosti rozhodně ekologické nejsou. Takže s ekologickou argumentací bych byl hodně opatrný. Ta ekonomická ale mluví jednoznačně pro.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz