Článek
V roce 2035 by se měla v Evropě ukončit výroba osobních vozidel se spalovacím motorem a v podstatě tedy i jejich prodej. Dál se sice budou prodávat ojetá auta, která mají pod kapotou spalovací motor, ale bude jich čím dál tím méně. Jakkoliv si myslím, že elektromobilita není jako celek zrovna moc ekologická, elektroauto si koupím. Proč? Je to totiž mnohem výhodnější, než nákup srovnatelného auta se spalovacím motorem.
Štědré dotace českého státu
Jak to? Ohromným „gamechangerem“ při nákupu elektroauta jsou státní dotace. Kdo si chce nyní koupit elektroauto, dostane dotaci 200 tisíc korun a dalších až 150 tisíc korun na dobíjecí stanici. Týká se to sice jenom podnikatelů, ale nějaký ten „živnosťák“ má dnes přes dva milióny lidí
Dalších 21 procent dolů jako DPH
Auto za milión korun, tak lze pořídit v podstatě za 800 tisíc. A pozor, kdo je plátcem DPH, odečte si z konečné cena auta ještě dalších 21 procent. Finální cena auta za milión tak je vlastně 662 tisíc korun. A to už za přechod z benzínu na elektriku stojí. Alespoň mně ano.
Příspěvek na dobíjecí stanice
Měsíčně totiž najedu přibližně 2 tisíce kilometrů. A auta s dojezdem cca 400 kilometrů mě tak čeká dobíjení pouze 5–6× do měsíce. Tedy žádný extra problém. Navíc mohu zažádat o dotaci k výstavbě dobíjecí stanice, resp. wallboxu do garáže, a budu to mít úplně bez starostí. Že to je vůči těm, kteří elektromobil nemají, nebo nepodnikají, nefér? Ano, asi je. Ale co já s tím? Takhle to je nastaveno, tak proč bych štědrosti státu nevyužil.
Parkování zadarmo
Navíc u elektroauta nemusím platit parkovné na modrých a fialových zónách, neplatím dálniční známku, a i z pohledu účetních odpočtů je takové auto výhodnější. Rozumově tedy vše hraje do karet elektroautům. Alespoň mně se to tak zdá.
Výhodné, ale ne ekologické
Jiné to je ovšem s proklamovanou ekologií. Ano, elektroauto má téměř nulové lokální emise. Ale tak se na to nedá dívat. Někde se auto vyrábí, někde se vyrábí baterie, někde se pro ně těží vzácné kovy a někde se ty baterie budu muset v budoucnu zlikvidovat. A takové činnosti rozhodně ekologické nejsou. Takže s ekologickou argumentací bych byl hodně opatrný. Ta ekonomická ale mluví jednoznačně pro.