Hlavní obsah
Automobily a doprava

Další šikana ze strany EU. Starší auta budou muset na STK každý rok. Kupka je proti

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Škoda Fabia

Provozovatelé STK si mnou ruce. Nový návrh Evropské komise, který se schovává za snahu o lepší životní prostředí v Evropě, požene starší auta do stanic technické kontroly každý rok. Návrh se nelíbí ani ministrovi Kupkovi.

Článek

Brusel znovu ukazuje, že jeho představy o lepším světě se často míjejí s realitou života běžných lidí. Nejnovější nápad? Technická kontrola každý rok pro auta starší deseti let. Cíl zní na papíře ušlechtile: zvýšit bezpečnost a omezit emise. Jenže v praxi by šlo o zásah, který by citelně dopadl na miliony řidičů po celé Evropě – a zvlášť tvrdě na Čechy. Průměrné stáří českého vozového parku totiž přesahuje 16 let, což je jedno z nejvyšších čísel v celé Evropské unii.

STK si mnou ruce

Zavést roční technické kontroly znamená jediné: více papírování, více peněz a méně svobody. Řidiči by byli nuceni jezdit častěji na STK, přičemž každá taková kontrola není zadarmo. A nejen to. S přibývajícím věkem vozu roste riziko, že auto při kontrole neprojde kvůli banalitám, které ale majitele donutí k dalším výdajům. K tomu přičtěme delší čekací lhůty, přetížené stanice technické kontroly a nervy, které to všechno bude stát.

Více kontrol, lepší životní prostředí? Nesmysl

Evropská komise samozřejmě argumentuje bezpečností a ochranou životního prostředí. Jenže neexistují jasné důkazy o tom, že zkrácení intervalu technických kontrol u starších aut skutečně povede k výraznému snížení nehodovosti nebo emisí. Navíc starší vozy už dnes procházejí kontrolou každé dva roky – a i to je dostatečné, pokud se auto udržuje v přiměřeném technickém stavu.

Ministr Kupka nesouhlasí

Ministr dopravy Martin Kupka nápad z Bruselu označil za přepálený a slíbil, že se mu Česká republika bude bránit. Dobře dělá. Nejde totiž jen o další byrokratickou zátěž. Jde o reálný dopad na peněženky lidí, kteří si dnes jednoduše nemohou dovolit koupit nové auto – zvlášť v době, kdy ceny i za úplně obyčejná vozidla začínají na statisících a končí často až v milionech. Mimochodem, průměrná mzda v roce 2024 byla 46 165 korun, ale jen za leden 2025 vzrostly ceny potravin o 9 %. Že se lidem špatně dýchá? To spíš z cen než z výfukových plynů.

Zoufalá snaha zachránit evropský autoprůmysl?

Je přitom naprosto legitimní ptát se, komu takové opatření vlastně prospěje. Opravdu jde o ekologii a bezpečnost? Anebo je cílem – byť nevyřčeným – tlačit na to, aby lidé vyřadili svá starší auta a pořídili si nová? V době, kdy Evropa čelí bezprecedentnímu tlaku čínských výrobců levných elektromobilů a automobilky napříč EU ztrácejí konkurenceschopnost, by takový krok jen nahrál těm, kteří už teď čekají za dveřmi s katalogem. Může se stát, že starší ojetiny zmizí, ale místo nich nepřijdou evropská auta, nýbrž levná čínská.

Realita versus excel

A to je možná ten skutečný paradox. Na jedné straně slyšíme, jak Evropa potřebuje chránit svůj průmysl. Na straně druhé ale přicházejí opatření, která obyčejné lidi tlačí do nákupů, na které nemají – a evropským automobilkám ve finále stejně nepomohou. Možná by nebylo od věci, kdyby si v Bruselu místo návrhů na další regulace obuli obyčejné boty a projeli se po evropských silnicích v deset let starém autě. Třeba by pochopili, že realita není excelová tabulka.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz