Hlavní obsah
Automobily a vozidla

„Elektrošílencům“ je jedno, proč si někdo nekoupí elektroauto. Argumentovat by se ale mělo férově

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pisalek 00

Peugeot e 208

Zdá se, že Česko je plné nejen odborníků na hokej a politiku, ale také na elektromobilitu. Zatímco o hokeji spousta Čechů skutečně něco ví, o elektromobilitě nic. A tak jenom tlučou prázdnou slámu.

Článek

Ano, jsem příznivcem elektromobility a věřím, že má budoucnost. To ale neznamená, že nejsem schopen přijmout oponentní názory. Třeba ty, které poukazují na nižší dojezd elektromobilů v zimním počasí, na slabou dobíjecí infrastrukturu, nebo na, možná, neférovou dotační politiku, která nákup elektromobilů zvýhodňuje.

Kupující vědí, proč elektroauto kupují

Elektromobil si koupí ten, komu to dává smysl. Tedy má například zmiňovanou fotovoltaiku, dobíjení v práci, jezdí většinou po městě, atd… Argumentace autora „TroubleSolver“ je proto už v tomto bodě nesmyslná. Malé elektroauto, které zmiňuje v článku, si asi skutečně nekoupí ten, kdo měsíčně najede více než 2 tisíce kilometrů, na dovolenou jezdí v pěti lidech do Chorvatska a většinu času tráví na dálnici.

Kupní cenou to nekončí

Dalším nesmyslem je porovnávání „výhodnosti“ nákupu pouhým porovnáním nákupní ceny. Za prvé je potřeba zmínit, že aktuálně mohou například podnikatelé získat dotaci 200 tisíc korun na nákup auta a dalších až 150 tisíc na nákup dobíjecí stanice. Ať si o dotacích myslí kdo chce, co chce, je to prostě tak a cenový rozdíl se v tu chvíli o 200 tisíc snižuje.

Počítejte se vším. I se servisem

Potom tady máme servisní náklady. Autor „TroubleSolver“ pravděpodobně v elektromobilu nejezdil. Věděl by totiž, že takové auto se velmi často ovládá tzv. jedním pedálem. Brzdový pedál se, především ve městě, může téměř vyřadit. Auto totiž brzdí rekuperací. Za zmíněných sedm let, vymění autor u svého auta brzdové destičky (při svém nájezdu) určitě 2×, zatímco u elektromobilu sotva jednou. Dále jsou tu neexistující výměny oleje, rozvodových řemenů, svíček, zdarma parkování na modrých zónách (opět, každý si o tom může myslet, co chce, ale je to tak), atd… Není potřeba všechno detailně vypočítávat. Jen je potřeba do celkové kalkulace „nevýhodnosti“ započítat skutečně všechno, nikoliv pouze nákupní cenu auta. Teprve potom se dá diskutovat o tom, jak je takové auto výhodné/nevýhodné.

A jen tak pod čarou, vážně si někdo myslí, že národ zajímá, proč si ten který člověk něco nekoupí? Věřte nebo ne, ale minimálně zmíněným „elektrošílencům“ je srdečně jedno, v čem jezdí „řešitelé problémů“

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz