Článek
Byl to bohulibý a relativně levný nápad, jak podpořit elektromobilitu a omezit počet aut se spalovacím motorem v centru Prahy. Kdo má elektromobil, případně hybrid splňující emisní limit (tedy každé auto s RZ začínající písmeny EL), mohl, a stále ještě může, parkovat na modrých a fialových zónách v Praze zdarma. To ale k 31. prosinci letošního roku skončí.
Majitelé aut se spalovacím motorem sice cítili možnost parkovat s elektromobilem zdarma na placených místech jako nefér, ale stačilo se projít Prahou, aby bylo zřejmé, že zaparkovaných aut se značkou EL přibývá. Není to pochopitelně jenom kvůli možnosti parkovat zdarma. Své sehrály i dotace nebo možnost odpočtu DPH pro podnikatele, ale podle některých majitelů elektromobilů patří parkování zdarma mezi významné benefity. „Denně jezdím po Praze na různá jednání a schůzky, takže třeba 3× až 4× parkuji na modré zóně,“ řekl nám majitel bílé Tesly na Vinohradské ulici v Praze a vypočítával: „Na parkovném bych tak denně utratil cca 300 korun, tedy 6 tisíc za měsíc. Ale znám kolegy, kteří tak ušetří měsíčně i dvojnásobek. Ano, je to příjemný benefit.“
A proč parkování elektromobilů zdarma v Praze končí? „Elektromobil zabírá prostorově stejné místo jako auto se spalovacím motorem a s ohledem na jejich očekávaný nárůst není dlouhodobě udržitelné jejich jednostranné zvýhodnění s parkováním zdarma na místech rezidentů,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib. Nevím, ale nebyl právě toto původní záměr? Dostat auta se spalovacím motorem z centra (alespoň) Prahy?
Navíc je možné, že se parkování výrazně prodraží. V říjnu by totiž měla v platnost vstoupit rozsáhlá reforma parkovacího systému v Praze. O její přesné podobě v současné době probíhají intenzivní jednání s jednotlivými městskými částmi, ale dá se předpokládat, že Praha bude chtít z poplatků za parkování vytěžit co nejvíce. Elektromobilisté by však mohli být i nadále částečně zvýhodněni: V nově připravované reformě zón placeného státní by měly také mít elektromobily zvýhodněnou cenu některých celoměstských parkovacích oprávnění, u kterých se předpokládá intenzivní nájezd ve městě, a vyhrazená místa se zvláštním režimem u elektronabíječek,“ říká Hřib.
Další velkou změnou je zrušení tzv. přenosných parkovacích oprávnění k 31. prosinci 2024. Ta jsou nyní v rozporu s jejich původním zamýšleným účelem, kterým mělo být zajištění dopravní obsluhy firem, velmi často přeprodávána na komerční bázi. Slouží tak spíše ke spekulaci na úkor rezidentů města. V novém systému se předpokládá zavedení speciálních parkovacích oprávnění pro zásobovací služby.