Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Kupujete auto a chcete od státu 400 tisíc? Není to fér, ale stačí mít IČO. Nic víc nepotřebujete

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pixabay

Tesla

Stát se z nějakého důvodu rozhodl, že ten, kdo má IČO, dostane na nákup nového auta statisícové dotace. Nezáleží na tom, jestli je ve ztrátě, ani to, kolik odvádí na sociálním a zdravotním pojištění. Je to fér?

Článek

Po roce uvažování, počítání, pročítání různých materiálů a sledování všech možných podcastů a diskuzí, jsem došel k názoru, že si koupím elektromobil. Volba padla na Teslu Model 3. Důvodů bylo hodně, ale jeden z těch nejpádnějších byla asi cena. Zvolil jsem verzi Long Range, která má dojezd 629 kilometrů a z nuly na sto zrychlí za méně než 5 sekund. Barvu jsem nechal bílou, ta je zdarma, a doplatil si pouze za 19“ kola. Ta černá základní nejsou vůbec pěkná. Alespoň podle mě ne. Cena auta byla bez pár stokorun 1.250.000,- Kč. Tedy skoro stejně jako průměrně vybavený Superb s naftovým motorem.

Není Tesla jako Tesla

Auto jsem měl před domem za necelé tři měsíce. Co vám budu povídat, paráda. A jak už to tak bývá, když si koupíte nové auto, alespoň tedy u nás na vesnici, sousedi hned chtějí vědět, jak to jezdí, kolik to stálo, jakou to má spotřebu, atd… Mezi prvními, kdo se na auto ptal, byl i náš soused. Vím, že s myšlenkou nákupu elektromobilu koketoval už delší dobu, ale stále se nějak nemohl rozhoupat. Nicméně moje Tesla se mu líbila natolik, že si ji objednal taky. Naprosto stejnou konfiguraci, Prostě takové „dvojče“.

Soused „dostal“ 400 tisíc, já nic

Když jsme se po pár týdnech sešli před domem, abychom si vyměnili první dojmy, povídal: „Má to pár chyb, ale za tu cenu to je super.“ Odvětil jsem, že 1.250.000 korun mi nepřijde zase tak málo, načež on se zhrozil a zeptal se: „Ty jsi nedostal na auto dotaci a odpočet DPH? Mně to auto přišlo na 830 tisíc, to je super, ne?“ Ano, cena to je super, jen nerozumím tomu, proč někdo dostane na auto „slevu“ 400 tisíc korun a druhý si to samé auto musí koupit za plnou cenu.

O tom, že dotace na elektromobily nejsou možná tak úplně fér, velmi zajímavě mluvil i Jan Staněk, který na YouTube vystupuje pod přezdívkou Electro Dad, v podcastu 30 Minut Lajfu.

Podpora jen pro podnikatele

Jde o to, že soused je podnikatel. Tedy podnikatel, prostě má živnost a vede pár firmám účetnictví. Uplatňuje daňový paušál, kdysi se dokonce u piva chlubil, že na sociálním i zdravotním platí naprosté minimum a že státu nedá víc ani korunu. Dobře, je účetní a rozumí tomu. Proč je ale zvýhodněn při nákupu auta před někým (mnou), kdo ze svého platu každý měsíc odvádí rozhodně více, než je minimum pro živnostníka? Do rozpočtu za mě navíc odvádí ještě nemalou částku můj zaměstnavatel. To se jako společně s mým chlebodárcem skládáme na to, abychom přispěli podobným podnikatelům na auta? Nerozumím tomu. Proč? Podle mě to je zvýhodňování určité skupiny obyvatel na úkor skupiny jiné. Nemám nic proti sousedovi, není to jeho vina, ale čím si to 400 tisícové zvýhodnění (včetně tedy odpočtu DPH) zasloužil?

Stačí IČO

Dotaci až 200 tisíc na nákup elektromobilu může získat v podstatě každý, kdo o ni požádá. Jediným předpokladem je to, že to musí být živnostník, případně firma. Peníze se čerpají v rámci programu Záruka Elektromobilita, který připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu a který bude financován ze zdrojů Národního plánu obnovy.

Jsou dotace fér

Běžný zaměstnanec však takovou dotaci čerpat nemůže. V čem je ale imaginární zaměstnanec Novák jiný než Novák pracující na ŽL jako opravář kapajících kohoutků, to skutečně netuším. Stěžovat si ale není kde, takže nezbývá než přijmout fakt, že není Novák jako Novák. A ještě jedna poznámka pod čarou – osobně si myslím, že dotace, ať už jsou na cokoliv, jsou špatnou cestou. Postavit si byznys na dotacích je prostě podle mě špatně. Ať už jde o zemědělství nebo elektromobilitu. Každý by měl produkovat takové služby a produkty, které budou konkurence shopné i bez dotací. To je ale už na jiný článek.

Anketa

Souhlasíte s tím, aby stát dotoval nákupy elektromobilů pouze určité skupině zákazníků?
Ano
6,8 %
Ne
10 %
Stát by neměl dotovat elektromobily nikomu
83,2 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 190 čtenářů.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz