Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Že si čínské auto nekoupíte? Ale koupíte. Stejně jako všechno ostatní

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Omoda EV

Čínská auta? Ještě před pár lety by nad nimi většina evropských řidičů ohrnula nos. Dnes ale přicházejí modely, které mohou tradiční automobilky dostat do úzkých. Evropa tak čelí nové automobilové revoluci.

Článek

Před pár dny jsem se zúčastnil představení automobilových značek Omoda a Jaecoo, které aktuálně vstupují na český trh. A musím říct, že to nebyla žádná druhořadá show s auty, která by působila jako okopírované evropské modely z minulého desetiletí. Naopak – precizní zpracování, moderní design, špičkové materiály, pokročilé technologie a cenová politika mě přesvědčily, že evropské automobilky čekají krušné časy.

Předsudky stranou

Oproti běžným předsudkům, že čínské vozy jsou levné, nekvalitní a zaostávají v technologii, jsem měl pocit přesně opačný. Už statická prezentace napověděla, že tito noví hráči se nehodlají spokojit s pozicí outsiderů. Nevěříte? Počkejte, až do těchto aut usednete. Až si je osaháte, zjistíte, že vše, co si dosud myslíte o čínských autech, je dávno minulostí. Nestrkejme hlavu do písku, prostě to tak je.

Kritika čínských aut? Pokrytectví v praxi

Pod článkem o této prezentaci se ihned objevily komentáře o tom, že nákup čínského vozu znamená podporu komunistického režimu, že automobilky rychle zkrachují a že náhradní díly nebudou k dispozici. Stejná klišé, jaká jsme slyšeli už dříve – kdysi o japonských a později o korejských autech.

Čínské je skoro vše

Přitom se stačí rozhlédnout kolem sebe. Kolik věcí, které denně používáte, pochází z Číny? Váš telefon? Televize? Mixér? Boty? Počítač? Myčka na nádobí? Pravděpodobně alespoň jedna z těchto věcí nese etiketu „Made in China“. A proč? Protože čínská výroba je efektivní, kvalitní a cenově dostupná. Výrobek má možná americkou, nebo evropskou značku, ale pochází z Číny.

Vzpomeňte si na doby, kdy mobilním telefonům dominovaly značky jako Nokia nebo Ericsson. Dnes jsou v segmentu mobilních telefonů téměř zapomenuty. A kdo je nahradil? Převážně čínské společnosti. To samé se teď děje v automobilovém průmyslu.

Kvalita, která vás překvapí

Argumenty o nekvalitě čínských vozů? Ty nechám bez komentáře. Upřímně pochybuji, že většina kritiků v některém z těchto aut vůbec seděla. Kdyby ano, spadla by jim čelist. Čínské automobilky nefungují jako před dvaceti lety – už nejde o levné kopie zahraničních modelů. Dnes mají vlastní vývoj, masivní investice do technologií a designu, a především know-how, které si pečlivě osvojily.

Když se podíváte na zmíněnou Omodu nebo Jaecoo, zjistíte, že nabízí funkce a kvalitu, za které byste u evropských výrobců zaplatili minimálně o třídu vyšší cenu.

Evropa si prošla stejným vývojem – a dopadne stejně

Pokud si někdo myslí, že čínská auta nemají šanci uspět, ať se podívá na historii. Japonské vozy byly v 70. a 80. letech terčem posměchu, než se z nich staly globální špičky. Korejské značky? Před dvaceti lety málokdo věřil, že Hyundai nebo Kia mohou konkurovat evropským značkám. A dnes? Patří mezi nejprodávanější auta v Evropě.

Historie se opakuje a tentokrát jsou na řadě čínské automobilky. Do deseti let budou podle mě hrát dominantní roli na evropském trhu. Ať se to někomu líbí, nebo ne.

A pokud si stále myslíte, že si čínské auto nikdy nekoupíte, podívejte se do „rodného listu“ některých značek. Například MG – kdysi britská automobilka, dnes čínská. Volvo EX30? Kompletně vyráběné v Číně. Stejně jako některé modely značky Mercedes, BMW, Renault nebo Smart.

Takže dříve nebo později si čínské auto stejně pořídíte. A možná už ho máte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz