Článek
Před pár dny jsem se zúčastnil představení automobilových značek Omoda a Jaecoo, které aktuálně vstupují na český trh. A musím říct, že to nebyla žádná druhořadá show s auty, která by působila jako okopírované evropské modely z minulého desetiletí. Naopak – precizní zpracování, moderní design, špičkové materiály, pokročilé technologie a cenová politika mě přesvědčily, že evropské automobilky čekají krušné časy.
Předsudky stranou
Oproti běžným předsudkům, že čínské vozy jsou levné, nekvalitní a zaostávají v technologii, jsem měl pocit přesně opačný. Už statická prezentace napověděla, že tito noví hráči se nehodlají spokojit s pozicí outsiderů. Nevěříte? Počkejte, až do těchto aut usednete. Až si je osaháte, zjistíte, že vše, co si dosud myslíte o čínských autech, je dávno minulostí. Nestrkejme hlavu do písku, prostě to tak je.
Kritika čínských aut? Pokrytectví v praxi
Pod článkem o této prezentaci se ihned objevily komentáře o tom, že nákup čínského vozu znamená podporu komunistického režimu, že automobilky rychle zkrachují a že náhradní díly nebudou k dispozici. Stejná klišé, jaká jsme slyšeli už dříve – kdysi o japonských a později o korejských autech.
Čínské je skoro vše
Přitom se stačí rozhlédnout kolem sebe. Kolik věcí, které denně používáte, pochází z Číny? Váš telefon? Televize? Mixér? Boty? Počítač? Myčka na nádobí? Pravděpodobně alespoň jedna z těchto věcí nese etiketu „Made in China“. A proč? Protože čínská výroba je efektivní, kvalitní a cenově dostupná. Výrobek má možná americkou, nebo evropskou značku, ale pochází z Číny.
Vzpomeňte si na doby, kdy mobilním telefonům dominovaly značky jako Nokia nebo Ericsson. Dnes jsou v segmentu mobilních telefonů téměř zapomenuty. A kdo je nahradil? Převážně čínské společnosti. To samé se teď děje v automobilovém průmyslu.
Kvalita, která vás překvapí
Argumenty o nekvalitě čínských vozů? Ty nechám bez komentáře. Upřímně pochybuji, že většina kritiků v některém z těchto aut vůbec seděla. Kdyby ano, spadla by jim čelist. Čínské automobilky nefungují jako před dvaceti lety – už nejde o levné kopie zahraničních modelů. Dnes mají vlastní vývoj, masivní investice do technologií a designu, a především know-how, které si pečlivě osvojily.
Když se podíváte na zmíněnou Omodu nebo Jaecoo, zjistíte, že nabízí funkce a kvalitu, za které byste u evropských výrobců zaplatili minimálně o třídu vyšší cenu.
Evropa si prošla stejným vývojem – a dopadne stejně
Pokud si někdo myslí, že čínská auta nemají šanci uspět, ať se podívá na historii. Japonské vozy byly v 70. a 80. letech terčem posměchu, než se z nich staly globální špičky. Korejské značky? Před dvaceti lety málokdo věřil, že Hyundai nebo Kia mohou konkurovat evropským značkám. A dnes? Patří mezi nejprodávanější auta v Evropě.
Historie se opakuje a tentokrát jsou na řadě čínské automobilky. Do deseti let budou podle mě hrát dominantní roli na evropském trhu. Ať se to někomu líbí, nebo ne.
A pokud si stále myslíte, že si čínské auto nikdy nekoupíte, podívejte se do „rodného listu“ některých značek. Například MG – kdysi britská automobilka, dnes čínská. Volvo EX30? Kompletně vyráběné v Číně. Stejně jako některé modely značky Mercedes, BMW, Renault nebo Smart.
Takže dříve nebo později si čínské auto stejně pořídíte. A možná už ho máte.