Hlavní obsah
Finance

Mámě přišlo vyúčtování za plyn, jako kdyby si otevřela pekárnu. Zaplatit musí, reklamovat může

Foto: Pisalek 00 (vlastní dílo)

Vyúčtování

Na plynu jenom vaří, přesto dostala měsíční vyúčtování na 83 tisíc. Pravděpodobně chyba vyúčtování, ale na klidu to rozhodně nepřidá. Tím spíše, když reklamovat lze většinou až po zaplacení.

Článek

Moje máma využívá plyn pouze na vaření a pečení, Obojí dělá ráda a s gustem, ale za měsíc prosinec jí přišla faktura na více než 83 tisíc korun. „Nevěřila jsem vlastním očím,“ povídala máma, která na moji radu ihned kontaktovala dodavatele plynu, aby zjistila, jak došli k tak vysokému vyúčtování. Domluva je ale poměrně obtížná. Dodavatel plynu chtěl, aby fakturu uhradila a až potom že to budou řešit. Jenže kde má máma vzít skoro 85 tisíc?

Účet jako kdyby si otevřela pekárnu

S dodavatelem se nakonec podařilo domluvit, že pošlou technika, aby zkontroloval plynoměr, jestli třeba nemohlo dojít k nějaké mechanické závadě na počítadle, protože číslo na plynoměru i na faktuře odpovídá. Jenže z logiky věci není možné, aby jeden plynový sporák a trouba za měsíc spotřeboval téměř 3.300m3 plynu. „Asi si myslí, že jsem si ve sklepě zřídila soukromou pekárnu, nebo co,“ pokoušela se o černý humor máma, když mi do telefonu sdělovala, jaké překvapení našla v poště.

Vysoká faktura za energie? Reklamujte

Co obecně dělat v případě, kdy obdržíte fakturu za energie a je na ní, alespoň podle vás, neodpovídající částka? Je potřeba fakturu co nejrychleji reklamovat. K chybám totiž nejčastěji dochází z důvodu porouchaného měřidla, nebo v situaci, kdy se odečet dělá tzv. „odhadem“. V případě, že nesouhlasí hodnoty spotřebované elektrické energie, nebo plynu, vyfoťte si počítadlo pro následnou reklamaci. Ideální je, když na fotografii budou zároveň například noviny z toho konkrétního dne. Pro vyloučení pochybností o datu pořízení fotografie.

Vše si předem zkontrolujte

Abyste ale neplatili marný výjezd technika, zkuste sami zjistit, zda se počítadlo tzv. neprotáčí. U plynu to poznáte snadno. Ve chvíli, kdy nevaříte (máma používá plyn pouze na vaření) by mělo být počítadlo bez pohybu. V případě, že plynem třeba i topíte, zkuste na chvíli vypnout kotel a sledovat pohyb počítadla.

Zaplatit musíte

Při reklamaci ale může nastat problém. A to v tom případě, kdy se jedná o opravdu vysokou částku. Reklamace totiž nemá odkladný účinek a fakturu je potřeba zaplatit. Jednáme proto s dodavatelem o tom, abychom tuhle vysokou sumu platit nemuseli. Osmdesát tři tisíce je prostě nad její možnosti. V nejhorším to zaplatím za ní, ale bylo by fajn, kdyby se to vyřešilo ještě před splatností faktury. Reklamaci by měl totiž dodavatel vyřídit do 15 dnů. Vždy proto podávejte reklamaci písemně, abyste měli důkaz o datu uplatnění (například podací lístek z pošty).

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz