Článek
Vidíte na titulní fotografii auto? Ne? A přesto tam je. Jenom mu nesvítí zadní světla. V posledních letech se na českých silnicích stále častěji setkáváme s jevem, který může být za určitých podmínek velmi nebezpečný – auta jedoucí s povinně rozsvícenými předními denními světly, zatímco zadní světla mají zhasnutá. Tento problém se projevuje především v podzimním a zimním období, kdy je viditelnost často snížená kvůli mlze, dešti nebo šeru. Přestože má denní svícení svá opodstatnění, kombinace s neosvětlenými zadními světly může být i životu nebezpečná.
Denní světla a jejich úspora: Skutečný efekt, nebo jen mýtus?
Výrobci automobilů při zavádění denního svícení bez rozsvícených zadních světel argumentovali úsporou paliva. Při svícení pouze předními světly by mělo být spotřebováno méně energie, než při kompletním osvětlení celého vozu. Reálně je však tato úspora minimální, zvláště pokud jde o moderní vozy s LED technologií. Spotřeba energie na rozsvícení zadních světel je tak nízká, že úsporu paliva v praxi téměř neovlivní. Naopak, náklady na možné nehody způsobené špatnou viditelností zadní části vozidel, především za špatných povětrnostních podmínek, mohou být obrovské.
Zadní světla – klíčový prvek bezpečnosti
Zadní světla jsou zásadním bezpečnostním prvkem, zvláště když jsou podmínky na silnici méně příznivé. Na podzim, kdy mlha nebo deštivé počasí výrazně zhoršují viditelnost, je klíčové, aby byla auta vidět nejen zepředu, ale i zezadu. Řidiči jedoucí za vozem s rozsvícenými pouze předními světly často vůz včas nezaregistrují, a to může vést k nehodám, zvláště při vyšších rychlostech na dálnici. Zejména ve středoevropském podnebí, kde jsou mlhy a časté srážky běžné, představuje absence zadních světel při denním svícení vážné bezpečnostní riziko.
Automatická světla nejsou všemocná
Mnoho řidičů spoléhá na automatiku, která má rozsvěcet světla podle potřeby. Automatické systémy však často reagují až na skutečnou tmu, a nikoli na sníženou viditelnost způsobenou mlhou nebo hustým deštěm. Zvláště na dálnicích, kde se auta pohybují rychle a vzdálenosti mezi vozidly se při brzdění mohou rychle zkracovat, je tento problém výrazně patrný. Řidiči by si měli uvědomit, že spoléhat pouze na automatické denní svícení není rozumné – při sebemenším náznaku snížené viditelnosti je proto důležité zapnout celá světla ručně.
Je čas přehodnotit denní svícení bez zadních světel?
Původní myšlenka denního svícení se zhasnutými zadními světly měla být ekonomická a ekologická, ale praxe ukázala, že úspory jsou zanedbatelné, zatímco rizika spojená se zhoršenou viditelností zadní části vozidla jsou značná. V některých zemích, například v Norsku nebo Švédsku, kde jsou podmínky často nepříznivé, je už denní svícení se zapnutými zadními světly povinné, a možná by se mělo zvážit i pro české silnice.
Věnujte světelným podmínkám pozornost
Řidiči, kteří se spoléhají na automatiku nebo používají pouze denní svícení, by si měli uvědomit, že bezpečnost všech účastníků silničního provozu závisí i na jejich vlastní zodpovědnosti. Pokud jsou podmínky zhoršené, ruční rozsvícení celého osvětlení vozu by mělo být samozřejmostí. Nepodceňujme riziko, které představuje zhasnutá zadní část vozidla na silnicích, kde dochází k vysokým rychlostem a kde je správná viditelnost naprosto klíčová. Někdy je totiž lepší spolehnout se na vlastní úsudek, než na automatiku v autě. Ostatně, když nevidíte auto před sebou, proč si myslíte, že řidiči za vámi vidí vás?