Článek
Představte si následující scénu. Vstoupíte do supermarketu s jasným plánem – koupit mléko, rohlíky a něco na večeři. Jenže už u vchodu vás vítá lákavá vůně čerstvého pečiva, výhodné „megabalení“ čokolády a křiklavé cedule s akcemi, které ve vás vzbudí pocit, že pokud teď hned nekoupíte pět jogurtů, do rána zkrachujete. A než se nadějete, váš vozík je plný věcí, které jste vůbec nechtěli.
Čím níže, tím levněji
Ale pokud jste jeden z těch odvážných, kdo se skutečně snaží ušetřit a nenechat se vtáhnout do supermarketových triků, čeká vás ještě jedna výzva. Víte, kde jsou ty nejlepší ceny? Ne, nejsou v akčních letácích ani na velkých pestrobarevných cedulích. Jsou dole. Tam úplně dole. Tak dole, že pokud si pro ně chcete sáhnout, měli byste si přibalit karimatku a kolenní chrániče. Ostatně, mluvilo se o tom i na ČT, kde se v pořadu Události komentáře řešila tzv. „Smrskflace“
Klekni a šetři!
Ano, je to tak. Supermarkety si dobře spočítaly, že starší lidé, kteří obvykle hledí na cenu nejvíce, už nemají tolik síly se pro levnější zboží ohýbat. A tak ho umístili tam, kam jejich záda prostě nedosáhnou. Geniální, že? A pokud už se některý senior odhodlá k akrobatickému výkonu a pokusí se sáhnout pro levnější máslo ukryté za bednou nejdražšího bio-eko-artesánského produktu, riskuje, že ho už nikdo nenajde, dokud se nebudou před Vánoci měnit regály.
Sázka na impulzivní prodej
Tento systém je navíc dokonale promyšlený. Zatímco mladší generace nakupuje v poklusu a popadne většinou to první, co je v úrovni očí a peláší k pokladně, senioři nemají šanci. A tak místo aby se jim levné zboží umístilo tam, kde by na něj pohodlně dosáhli, musí si pro něj doslova pokleknout. A kdo ví, třeba se jednoho dne dočkáme i supermarketových klekátek u nejlevnějších konzerv.
Psychologie prodeje
Obchodní řetězce totiž moc dobře vědí, že lidé nakupují impulzivně. Když spěcháte, nebudete se přece hrbit k podlaze jako archeolog, abyste našli levnější verzi kečupu. Prostě sáhnete po tom, co je nejblíž, a jdete dál. A přesně na to hrají – luxusní produkty a dražší značky umístí do výšky očí, levnější schovají na úroveň podlahy a úplně nejhorší blafy – ty patří rovnou ke stropu.
Levné těstoviny najdete často o „patro“ níže než ty dražší
Zkoušeli jste někdy v supermarketu najít základní balení těstovin, které nestojí jako dovolená v Toskánsku? No jasně, najdete je úplně dole. A pokud chcete nejlevnější rýži? Musíte si k ní kleknout. Protože kdo by se shýbal pro pár ušetřených korun, když nad vámi visí „prémiová“ rýže s obrázkem italské babičky, která ji určitě ručně loupala na kamenném mlýnku?
Revoluce přichází: vybavte se na nákup jako profesionál!
Pokud chcete být na tuhle supermarketovou psychologickou válku připraveni, nezbývá vám než se vybavit. Příště do obchodu jedině s chrániči na kolena, čelovkou a teleskopickým drapákem. Nebo si najměte dítě, které pro vás levné potraviny vyloví – ideálně za menší provizi ve formě lentilek.
A pokud máte v rodině někoho, kdo už se pro levné zboží neohne, nezapomeňte mu ho podat. Protože když to neuděláte vy, supermarket to za vás rozhodně neudělá.