Článek
Bylo brzké zimní ráno a já vyrážel do práce ve svém elektromobilu. Uvnitř teplo jako v pokojíčku, sedadla i volant krásně teploučké, silnice vypadala jen lehce mokrá, takže nic nenasvědčovalo tomu, že za chvilku zažiji docela horké chvilky. Teploměr ukazoval těsně nad nulou, ale noc byla mrazivá. To jsem ale tu chvíli neřešil. Velká chyba.
Pneumatiky ztichly a bylo zle
Když jsem se blížil k táhlé zatáčce na okresní silnici kousek od baráku, něco mi najednou nesedělo. Pneumatiky zničehonic ztichly. Zvuk tření gum o asfalt, který normálně vnímám, protože nic jiného v elektromobilu neslyšíte, najednou, zmizel. V tu chvíli jsem si uvědomil, že jedu po něčem mnohem zrádnějším, než jen mokré silnici – po černém ledu.
Černý led je skoro neviditelný
Černý led je zrádný právě tím, že ho téměř nevidíte. Vytváří se, když po mrazivé noci na vozovku dopadne vlhkost nebo mlha a přemění ji na ledovou vrstvu, která se na pohled jeví jen jako mokrá silnice. A přesně to se stalo i teď. Podcenil jsem situaci a auto začalo na silnici lehce „plavat“.
Pozor na rekuperaci a vyšší hmotnost elektromobilu
Měl jsem naštěstí dost zkušeností, abych nezpanikařil. Jakmile jsem cítil, že vůz ztrácí přilnavost, okamžitě jsem sundal nohu z plynu. Ale tady se ukázalo, že zase tak moc zkušeností nemám. Nedošlo mi totiž, že u elektromobilu to není tak jednoduché – rekuperace totiž začala brzdit kola a auto dostalo ještě větší nestabilitu. Rychle jsem proto páčkou pod volantem rekuperaci vypnul, abych snížil brzdný efekt motoru, a jemně jsem korigoval volantem, dokud se kola znovu nechytila asfaltu. Brzdu jsem nechal být – prudké brzdění by v tomto případě znamenalo mnohem větší smyk.
I 30 km/h může být hodně
Srdce mi bušilo jako o závod, ale zvládl jsem to. Jel jsem naštěstí pomalu, jenže na namrzlé silnici je najednou i „třicítka“ kosmická rychlost. Po zbytek cesty jsem jel mnohem opatrněji. Dostal jsem totiž cennou lekci – i když silnice vypadá jen vlhká, pokud byla noc mrazivá, může se jednat o past.
Předvídejte, nespěchejte
A jak se podobným situacím vyhnout? Především předvídat. Pokud v noci mrzne a ráno je vlhko, je pravděpodobné, že se někde černý led objeví. Modré patníky u silnic často označují místa, kde k námraze dochází pravidelně, ale nelze na ně spoléhat všude. Řidiči by měli sledovat nejen teplotu vzduchu, ale i tu silniční – pokud palubní počítač hlásí hodnotu blízkou nule, je třeba být extrémně obezřetný.
Vypněte rekuperaci
A co když se na černém ledu ocitnete? Klíčem je klidná reakce. Neškubejte volantem, nebrzděte a pokud máte manuální převodovku, vyšlápněte spojku. Elektromobilisté by si měli být vědomi toho, že pouštění plynu může vést k nežádoucímu brzdění rekuperací – v takovém případě je lepší rekuperaci předem snížit nebo úplně vypnout.
Trénink se může hodit
Nakonec bych doporučil všem, kdo se chtějí naučit správně reagovat, aby si smyk vyzkoušeli v bezpečných podmínkách – například na prázdném parkovišti nebo ve speciálních kurzech. To, co si natrénujete v klidu, může v krizové situaci rozhodnout o tom, zda dorazíte do cíle bezpečně.
Já měl tentokrát štěstí. Ne každý ale takové štěstí má. A proto – až příště uvidíte mokrou silnici po mrazivé noci, raději zpomalte. Může to být právě černý led, který na vás čeká.