Hlavní obsah
Názory a úvahy

Svět se asi zbláznil. Pekař upeče buchty z mouky, másla a mléka a hned je toho plný internet

Foto: Pixabay

Domácí buchty od babičky

Domácí limonáda, babiččiny buchty, dědova gulášovka, poctivá sekaná, vaříme z čerstvých surovin… Podobné přívlastky působí na hosty jako mucholapka. Přitom by mělo být normální, že knedlíky a buchty jsou z mouky a mléka. Nebo ne?

Článek

V posledních letech si všímám zajímavého fenoménu. Není snad kavárna, bistro nebo restaurace, kde by na jídelním lístku nebylo něco „domácího“, „babiččino“ nebo „poctivého“. Taková slova působí na zákazníky jako magnet. Jakmile má restaurace na lístku „poctivou babiččinu kulajdu“ a „domácí pečivo“, má o úspěch postaráno. Vše má ale svůj rub a líc. Stejně jako například „ovoce z farmy“. O tom ale jindy.

Dříve standard, dnes „domácí“ specialita

Zatímco třeba u takové kulajdy si dokáži představit, že tzv. „babiččina“ receptura může obsahovat nějaký speciální postup, nebo přidání nějaké extra ingredience a bylinky ze zahrádky, u buchet z mouky, mléka, másla a droždí, mi nepřijde, že bychom nad tím měli zvedat obočí a výskat radostí, co že jsme to dostali za pochoutku. Za mého mládí to byl standard. Dnes se bohužel spousta pokrmů dělá z instantních směsí. Polévky, omáčky, salátové zálivky i zmíněné buchty. Někdo prý už dokonce zkoušel i pivo v prášku. Zkušenost s tím ovšem nemám.

Domácí mangová limonáda na Žižkově?

A pak tu máme ještě jednu českou „specialitku“. Domácí limonády. Vydávat totiž za domácí limonádu například vodu s mangovým nebo marakujovým sirupem z velkoobchodu mi přijde skutečně poněkud zvláštní. Co je na té limonádě „domácího“? Mangový nebo marakujový sirup? Nebo to, že ji smíchali v žižkovském bistru? No, to je podle mě hodně zvláštní interpretace pojmu „domácí“.

Vyhořeli, tak si otevřeli kavárnu s „domácími“ buchtami

V médiích se v poslední době poměrně často objevují příběhy pracovníků z korporátů, kteří tzv. „vyhořeli“ a otevřeli si bistro nebo kavárnu. A protože to jsou mnohdy lidé z financí nebo marketingu, dobře vědí, jak mají svůj podnik propagovat. Třeba sdělením, že buchty dělají podle receptury svojí babičky, tedy z mouky, mléka, droždí a másla. A najednou tu máme něco úžasného. Buchty z mouky, másla a mléka. Wow…, a z čeho jiného by ty buchty měly být? Ano, vím, že to je naivní otázka. Stačí se podívat na složení pečiva v jakémkoliv supermarketu. Sušené mléko, sušené droždí, emulgátory, a další „dobroty“.

Skáčeme jim na lep?

Ano, v kontextu tabulky složení na balíčku buchet ze supermarket, je buchta z mléka, másla, droždí a mouky skutečně zjevením. Bohužel. To, co bylo dříve normální, je dnes něco, co plní mediální prostor a uvádí lidi v úžas. „Neříkejte, vážně tam mají buchty z mouky a mléka? Tak to se určitě zastavíme a dáme si k nim i domácí mangovou limonádu…“ Tak ať vám poctivé a domácí produkty chutnají. Je to v pořádku, když někdo dělá svoji práci poctivě a jídlo dělá z potravin, nikoliv z chemických směsí. Neskákejme ale všemu „domácímu“ na lep. Marakujová limonáda v Česku nikdy „domácí“ nebude.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz