Hlavní obsah
Věda a historie

Vejce by nestačila. Při stavbě Karlova mostu vytvořil Karel IV. tajemnou linii lichých čísel

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Karlův most

Dne 9. července si připomínáme 660. výročí položení základního kamene Karlova mostu, slavné gotické stavby, kterou zahájil sám císař Karel IV. v roce 1357. Roku, který zvolil vědomě - 9. 7. 1357 v přesně 5 h 31 m ráno.

Článek

Tímto časem vytvořil Karel IV kouzelnou linii lichých čísel 1‑3‑5‑7‑9‑7‑5‑3‑1, považovanou za symbolickou ochranu stavby před přírodními živly. Stavba trvala do počátku 15. století, kdy již fungoval a mnohokrát vzdoroval povodním i následným přestavbám.

Historické souvislosti a význam

Karlův most nahradil starší Juditin most, který zničila povodeň v roce 1342. Nový most měl především symbolický význam – propojuje Prahu, Malou Stranu a Staré Město a svými věžemi tvoří rámec pietního prostoru. Karel IV. i jeho architekt Petr Parléř věnovali stavbě výjimečnou pozornost, podtrženou použitím numerologie, astrologie a symbolických prvků. Slavnostní ceremoniál zahrnoval i mystické prvky – fanfáry, průvody a požehnání – a symbolizoval novou éru prosperity a bezpečí pro město.

Vejce v maltě: fakta nebo mýtus?

Nejznámější legendou je přidání vajec do malty – údajně na příkaz Karla IV., aby byla stavba pevnější. Moderní analýzy provedené VŠCHT Praha a Jihočeskou univerzitou potvrdily přítomnost proteinů z vajec, mléka a tvarohu přímo v původní malty. Bílkovinová pojiva totiž pomáhají stabilitě a plasticitě malty – syrová vejce i mléčné složky zpomalují tuhnutí a umožňují stavitelům precizní práci. Legendy o velvarských vejconoších, kteří údajně doručili vejce uvařená natvrdo, zřejmě vznikly ze snahy vysvětlit nedostatek čerstvých vajec, ale vědecké důkazy podporují reálnost použití vajec.

Stavba a technické detaily

Most má délku 515,8 m, šířku 9,4 m a nese 16 kamenných mostních oblouků, podepřených pilíři založenými na dubových pilotách. Stavba byla svěřena mistru Ottovi, poté převzal vedení Petr Parléř, stavitel dómu sv. Víta. Stavitelé použili vyspělou technologii – překrývané skruže, dubové piloty, malta s pojivy, která přispěla k mimořádné odolnosti mostu proti četným povodním, které Bavila např. roku 2002.

Dnes i zítra

Karlův most je od roku 1962 národní kulturní památkou a od roku 1965 slouží výhradně pěším. Při letošním výročí jsou připraveny komentované prohlídky, projekce filmů (Kinobus), koncerty a plavby lodí pod mostem. Most nadále uchvátí nejen historiky a turisty, ale i místní komunitu, která jej považuje za symbol trvalé kontinuity.

Symbol stavitelství

Karlův most není jen stavba. Je to mistrovský příklad gotické inženýrské odvahy, umění péče o detail a využití vědeckého poznání své epochy. Numerologicky založený letopočet, experimentální malta s vejci i tvaroh, betonová práce mistrů, a přitom stále živé tajemství tohoto kamenného kupole – to vše dává Karlovu mostu status stavby, která přečkala století. Po 660 letech stále stojí a připomíná, že spojení techniky, víry a estetiky dokáže vytvořit něco opravdu nadčasového.

Karlův most dnes tak spojuje nejen břehy Vltavy, ale i minulost s přítomností. A právě proto je trvale inspirací – a v letošním výročí zaslouží naše uznale gesto.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz