Článek
I přes obavy z toho, že Evropu zavalí čínská elektromobilní produkce, objevují se na evropském trhu stále nové a nové modely tradičních automobilových výrobců. Jedním z nich je i domácí Škoda, která v minulých dnech představila, jak bude vypadat její zatím nejmenší elektromobil. Měl by nést jméno Epiq a svojí délkou by měl kopírovat poslední generaci modelu Fabia.
Spustí Epiq cenovou válku?
Cena vozu Škoda Epiq, jehož odhalení je naplánováno na rok 2025, se bude podle automobilky pohybovat okolo 25 000 eur. To mělo/mohlo zpřístupnit elektromobily mnohem širšímu publiku, nicméně jestli se tak stane ukáže až budoucnost. Ono totiž jednou otázkou je cena auta, ale tou druhou je také nízká dobíjecí infrastruktura a obava neznalých motoristů z elektromobilní technologie. Epiq by však úspěšný být mohl. Auto totiž nabídne poměrně slušnou užitnou hodnotu.
Zavazadlový prostor až 490 litrů
Model s délkou 4,1 metru nabídne prostorný interiér a zavazadlový prostor o objemu až 490 litrů. Uvnitř i vně pak bude plně vycházet z nového výrazného, funkčního a autentického designového jazyka automobilky Modern Solid. Ten se propojí s novými technologiemi a pokročilými asistenčními systémy.
Délka 4,1 m, dojezd na jedno nabití přes 400 km
Nová digitální designová studie značky Škoda ukazuje klíčové prvky a vlastnosti připravované novinky. Malý městský crossover Škoda Epiq s délkou 4,1 metru nabídne dostatek prostoru pro pět osob a zavazadlový prostor o objemu až 490 l. Se vstupní cenou začínající na částce přibližně 25 000 eur půjde o výbornou volbu pro zákazníky, kteří s elektromobilitou začínají. Uvnitř i vně vozu se uplatňuje nový designový jazyk Modern Solid, vůz nabídne maximální dojezd na jedno nabití přes 400 kilometrů.
Modern Solid: výrazný, funkční a autentický design
Nový designový jazyk Modern Solid kombinuje robustnost, funkčnost a autentičnost. Designová studie modelu Škoda Epiq má výrazně tvarovanou kapotou s moderním nápisem Škoda. Leskle černá maska Tech-Deck Face představuje nové pojetí přídě vozů Škoda a zároveň ukrývá elektrická zařízení, jako je radar a přední kamera. Po stranách masky Tech-Deck Face se nachází LED moduly ve tvaru písmene T s dvojí funkcí denního svícení a směrových světel. Přední světlomety jsou umístěny v nižší, sekundární poloze. Jejich světelné moduly disponují technologií LED Matrix a designem, který se inspiroval kubismem. Součástí robustního předního nárazníku je spojler lakovaný v odstínu Unique Dark Chrome.
Přimhouřím oči a vidím Yeti
Boční pohled na vůz charakterizuje výrazná, vysoko umístěná linka, která zdůrazňuje mohutné boky vozu a vizuálně odděluje prosklené horní partie od zbytku karoserie. S přimhouřením obou očí se mi zdá, že Epiq má v sobě něco z modelu Yeti. Ale to je jenom subjektivní pocit. Nízká, mírně se svažující linie střechy přechází ve střešní spojler, čímž dosahuje optimální aerodynamiky. Zadní partie vozu zaujmou robustním nárazníkem či nápisem Škoda lakovaným v odstínu Unique Dark Chrome. Minimalistický vzhled designové studie modelu Škoda Epiq zdůrazňuje matné metalické lakování v odstínu bílá Moon. Na zajímavosti jí přidávají detaily střešních nosičů, kol a předního i zadního nárazníku provedené v barvě oranžová Flashy.
Minimalistický, funkční interiér a nové technologie
Škoda Epiq bude prvním sériovým vozem s minimalistickým interiérem v pojetí Modern Solid, který se bude soustředit na odolné, praktické a udržitelné materiály. Nabízí otevřenou odkládací schránku s bezdrátovým nabíjením pro mobilní telefony ve volně stojící středové konzole, stejně jako další schránky na odložení drobností. Simply Clever prvky se nachází také v zavazadlovém prostoru, například háčky na tašky, cargo elementy, upevňovací prvky nebo odkládací prostor ukrytý pod podlahou. Na dvouramenném volantu se objevuje nový nápis Škoda, stejně jako fyzická tlačítka a haptické otočné ovladače usnadňující ovládání základních funkcí za jízdy. Uživatelský zážitek rozšiřuje mobilní digitální klíč, jenž umožňuje širokou škálu nastavení prostřednictvím chytrého mobilního telefonu. Škoda Epiq také podporuje obousměrné nabíjení, což z vozu učiní pojízdné elektrické úložiště, jež může energii poskytovat domácím a jiným spotřebičům.
Jestli Škoda Epiq konečně roztočí kola české elektromobility, to ukáže možná už příští rok, kdy by se měl Epiq objevit ve své produkční podobě. Hodně bude záležet na tom, jestli cena auta bude skutečně na úrovni 25 tisíc eur a také na tom, jak na tomu v době uvedení na trh bude stav dobíjecí infrastruktury a také cena elektriky.