Hlavní obsah

Zkusil jsem koupit ojeté auto za jednu průměrnou výplatu. Je jich dost

Foto: Pisalek 00 (Vlastní dílo)

Renault Clio

Zkusil jsem, jaká auta se dají v Česku pořídit za jednu průměrnou měsíční výplatu, tedy necelých 42 tisíc korun. Je jich překvapivě docela dost a nejsou to vždycky úplné vraky.

Článek

Ve 4. čtvrtletí 2024 vzrostla průměrná hrubá měsíční nominální mzda na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství proti stejnému období předchozího roku o 7,2 %, reálně vzrostla o 4,2 %. Medián mezd činil 41 739 Kč.

Zkusili jsem se tedy na českém internetu podívat, jaká auta se dají za tuto cenu koupit a vybral jsem pět, o kterých si myslím, že mohou posloužit na městský provoz, případně občasné krátké výlety za město. Nutno ovšem podotknout, že cenou cca 40 tisíc korun koupě takového vozu neskončí. Vždy počítejte alespoň s dalšími pěti tisíci do základního servisu v neznačkové autoopravně, abyste měli jistotu, že auto brzdí, svítí a stěrače stírají. A na jaká auta jsme tedy natrefil?

ŠKODA Fabia

Jako první musím pochopitelně zmínit zástupce nejoblíbenější značky mezi ojetými vozy, tedy domácí škodovku. Za cenu 30 – 35 tisíc lze pořídit model Fabia, většinou z roku 2007 a starší, s motorizací 1,2  a kilometrovým nájezdem 200 tisíc a výše. Takový nájezd nemusí být problém, v nabídce jsou i vozy s nájezdem téměř 350 tisíc kilometrů. Zkuste vybírat auto, které pochází z distribuce v České republice a ke kterému existují alespoň nějaké servisní záznamy. Servis na Fabii není nijak extrémně drahý, a jestliže zvolíte neznačkový servis, můžete za doporučených 5 tisíc korun vozu dopřát jak výměnu oleje, filtrů a svíček tak i brzdových destiček. Vše bude pochopitelně z druhovýroby, ale vzhledem k určení vozu, tedy krátké jízdy po městě, by to nemělo vadit.

Dacia Logan

Za cenu 42 tisíc korun se dá koupit i poměrně oblíbená Dacia Logan. Za tuto cenu jich je v nabídce aktuálně sice asi pouze dvacet kusů, při troše hledání se ale objevit dá. Většinou půjde o modely z roku 2005 s motorem 1,4 MPI o výkonu 55kW. Kilometrové nájezdy oscilují v rozmezí 100 – 200 tisíc kilometrů, vždy však počítejte spíše s vyšším nájezdem. Že by někdo najel za 15 let na autě „pouze“ 100 tisíc kilometrů je málo pravděpodobné, ale rozhodně to není vyloučené. Za připravených 5 tisíc korun na servis nechte zkontrolovat stav brzd, osvětlení a pravděpodobně budete muset vyměnit olej a filtry. Dacia je robustní auto, stavěné na nepříliš kvalitní silnice, mechanicky by tedy nemuselo být rizikové, kontrola v servisu je ale na místě.

Renault Clio

Renault Clio je docela pohledné auto, které se dá bez problémů za jednu průměrnou měsíční výplatu sehnat. Rozhodně ale počítejte s tím, že vždy půjde o kus s nájezdem minimálně 150 tisíc kilometrů, spíše více. Za tuto cenu jsou v nabídce vozy od roku výroby 2003 – 2007 a většinou se jedná o benzínové motorizace 1,2 s výkonem 43kW. To je tak na hranici použitelnosti, ale jestliže bude auto vozit maximálně dva lidi a nákupní tašku, lze ho na cesty za nákupy a do práce s přimhouřením oka doporučit. Jako u ostatních vozů doporučuji investovat do prvního servisu v podobě kontroly brzdové soustavy, pneumatik a výměny oleje. Když nebudeme počítat pneumatiky, vejdete se i v tomto případě u neznačkového servisu do ceny kolem 5 tisíc korun. Vhodné pneumatiky pak koupíte v ceně do 1 tisíc korun za kus. Tady moc nešetřete a protektorům se rozhodně vyhýbejte.

Ford Focus

Model Focus je můj tip na auto za cenu jedné výplaty. V ceně okolo 40 tisíc korun lze koupit verzi kombi a to dokonce ve výbavě Ghia. Půjde sice o vozy od roku výroby 2002, ale našel jsem i auto z roku 2007. Mělo sice najeto 350 tisíc kilometrů, ale mělo zmíněnou výbavu Ghia a jednalo se o praktickou verzi kombi. U Focusů narazíte většinou na naftový motor 1,6 TDCi s výkonem 80kW, což je na krátké cesty naprosto dostačující. Na první servis v podobě výměny oleje a brzdových destiček by vám u neznačkového oprávce měla částka 5 tisíc korun stačit, ale bude to jen tak tak. Finančně náročnější pak už může být případná výměna rozvodů, která přijde na částku lehce pod 10 tisíc korun. Na servisní knížku u 15 let starého Focusu asi nenarazíte, přesto se zkuste podívat po autě, které alespoň nějakou servisní historii má vedenou.

Peugeot 206 CC

Kdy by zatoužil po jízdě s nebem nad hlavou a nechtěl přitom utratit více než průměrnou měsíční mzdu, může se poohlédnout například po modelu Peugeot 206 CC. Bude to sice auto z let 2002 – 2005 a nájezdem přes 200 tisíc kilometrů, na druhou stranu ale nabídne relativně levný zážitek z jízdy pod otevřeným nebem. Do karet by zájemci o takový vůz mohlo hrát i roční období. Před létem je možné tu a tam usmlouvat i nějakou tu slevu. Doporučená částka 5 tisíc v tomto případě ale bude málo. Rozhodně je totiž potřeba nechat prohlédnout mechanismus skládací střechy. Investice do této kontroly a případného servisu se ale vyplatí. Střecha, která v dešti nejde zatáhnout zpátky, je hodně velká nepříjemnost. Při výběru auta tedy velmi pečlivě celý mechanismus zkontrolujte.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz