Článek
Oproti sousednímu Německu nebo Nizozemsku se Češi k přechodu na elektrická auta staví skepticky. Avšak ať už se nám to líbí, nebo ne, elektromobilita je směr, ze kterého už není návratu. A dříve či později si ho pořídíte i vy.
Předsudky versus realita
Mnoho řidičů se elektromobilům vyhýbá, aniž by s nimi měli jakoukoliv osobní zkušenost. Často zaznívají argumenty o nedostatečném dojezdu, vysoké ceně nebo složitém nabíjení. Ano, elektromobily jsou stále dražší než srovnatelná spalovací auta a veřejná nabíjecí síť není ideální. Ale kolik z těch, kteří elektromobily kritizují, je reálně vyzkoušelo?
Kritika plyne z neznalosti
Většina předsudků pramení z neznalosti. Velká část těch, kteří s elektromobilitou nesouhlasí, si stále představuje, že každé nabití trvá hodiny a že s elektromobilem nelze jet dál než 200 kilometrů. Jenže realita je jiná. Moderní elektromobily mají dojezd běžně přes 400 km a na rychlonabíječce získají 80 % kapacity za pár desítek minut. Navíc většina řidičů denně nenajezdí více než 50 km, což znamená, že jim stačí auto nabíjet přes noc doma – stejně jako mobilní telefon. Ale je potřeba připustit, že s elektromobilem je potřeba plánovat a že tento druh pohonu není zatím pro každého. Jinak se na takové auto bude dívat majitel rodinného domku s fotovoltaikou, jinak nájemník bytu v centru Prahy.
Ceny klesnou, nabídka poroste
Největší bariérou je v současnosti cena. Elektromobily jsou stále dražší než jejich spalovací protějšky, ale situace se mění. Čína masivně investuje do levnějších modelů, Tesla tlačí na snížení nákladů a evropské automobilky se snaží dohnat zpoždění. Výsledek? Do několika let budou elektromobily cenově dostupnější a mnohem rozšířenější. Ovšem pozor. Někdy jde spíše o optické narovnání cen. Auta se spalovacím motorem totiž v mnoha případech zdražují, takže se může zdát, že se ceny srovnávají. Ne vždy to ale musí být kvůli zlevňování elektromobilů.
Bez dotací to nepůjde
V roce 2024 se v Česku prodalo jen něco málo přes 10.920 elektromobilů, což je zlomek celkového trhu. Jde sice o nárůst o více než 60 %, ale ruku na srdce, bez dotačního programu Záruka elektromobilita, by číslo bylo podstatně nižší. Ale i tak vidíme změnu. Firmy začínají elektromobily kupovat jako služební auta a s rostoucí nabídkou na trhu ojetin se cena bude postupně snižovat. Snad.
Spalovací auta budou dražší a hůře dostupná
Jestliže dnes je elektromobil dražší, za pár let bude situace opačná. Evropské emisní normy postupně zdražují výrobu spalovacích aut a automobilky budou stále méně ochotné je vyrábět. Do roku 2035 už v Evropě nové spalovací auto nekoupíte a už kolem roku 2030 jich bude výrazně méně.
K tomu připočtěme rostoucí ceny paliv a legislativní omezení. Už dnes některá města zakazují vjezd starších dieselů a tento trend bude pokračovat. Až za deset let budete hledat nové auto, spalovací verze budou drahé, méně dostupné a možná i regulované. Naopak elektromobily budou cenově dostupnější a technologicky vyspělejší.
Budoucnost, která dává smysl
Elektromobilita není dokonalá. Nabíjecí infrastruktura stále potřebuje zlepšení a evropská strategie přechodu je mnohdy chaotická. Přesto je směr jasně daný. Elektromobily budou levnější, efektivnější a běžnější.
Dnes možná říkáte, že si elektromobil nikdy nekoupíte. Ale za pár let bude situace jiná. Až budou elektrická auta levnější, s dojezdem přes 600 km, rychlým nabíjením a cenou, která nebude vyšší než u spalovacích aut, už nebude důvod se jim bránit. A v ten moment možná zjistíte, že jezdíte v elektromobilu, a ještě jste za to rádi.