Hlavní obsah

Hydroizolující obleky s membránou 4 000 let před Gore-Texem

Foto: Beverly Bennett Dobbs/University of Washington/Public Domain

Eskymák v pláštěnce ze střev s modelem umiaku na Aljašce (cca 1906)

V chladu Arktických vod – kde jediná chyba v oblečení mohla znamenat umrznutí či utopení v ledové vodě – arktické národy vytvořily něco, nad čím moderní věda žasne: lehké, voděodolné a prodyšné oděvy.

Článek

Ženy původních obyvatel Arktidy nepoužily laboratoře ani ropné produkty, ale použily střeva. Švadlenky, Inupiatky, Yupičky a ženy z grónských i kanadských komunit vytvořily technologii, kterou moderní svět objevil až o čtyři tisíce let později.

Pot byl problém, který vyžadoval inovaci

Lovci v kajacích strávili hodiny v mrazivé oceánské vodě, vystaveni dešti, ledové tříšti a drsnému větru. Klíčovou výzvou nebyla jen vlhkost zvenčí – ale i vlhkost zevnitř: pot. Při teplotách hluboko pod nulou může totiž pot vsáknutý do oděvu vést ke smrtelnému podchlazení. Potřebovali látku, která udrží vodu venku, ale nechá uniknout vlhkost ven.

Dlouho po nich roku 1969 představil chemik Bob Gore syntetickou membránu Gore‑Tex: pórovitou strukturu, která blokuje kapky vody, ale propouští vodní páru.
Arktické národy však tento princip objevily a používaly tisíce let předtím.

Střevo jako přirozená membrána

Arktické švadlenky zjistily, že střeva mořských savců – tuleňů, mrožů, velryb a dokonce i medvědů – mají velmi jemnou (laminární) strukturu: vnější hustou, nepropustnou pro kapalinu, vnitřní mikroporézní pro vodní páru. Například muzeální popis uvádí: „střevo bylo použito navzdory své tenkosti pro oděv, který dokázal udržet lovce v suchu na kajaku“. anchoragemuseum.org+2si.edu+2
Analýza stehů a materiálu potvrzuje, že „vnější povrch je mnohem hladší než vnitřní“, u střevních park, u nichž byla studována technologie švů. jcms-journal.com+1
Takže zatímco moderní membrány vyrábějí syntetické póry, arktické švadlenky spoléhaly na přirozenou biologickou strukturu a pečlivé zpracování.

Vodotěsné švy: Umění arktických švadlenek

Zpracování střev do oděvů nebylo jen řemeslo – bylo to technické mistrovství.

  • Nejprve se střeva po lovu pečlivě čistila, nafukovala a sušila v chladném arktickém vzduchu. prm.ox.ac.uk+1
  • Poté se střeva stala průsvitnou, papírově tenkou látkou – připravenou k rozřezání na pásky. Například jedna parka mohla vážit pouze 85 gramů. icon.org.uk
  • Švadlenky následně sešívaly pásky střev složitou technikou: používaly překrývající švy, nitě ze šlach a utěsňovaly je tukem z tuleňů či velryb. Takto ženy vytvořily spoje nepropustné pro vodu, ale umožňující únik páry. jcms-journal.com
    Tyto oděvy byly lehčí než mnohé moderní pláštěnky – a přitom vysoce funkční.

Funkce, estetika a duchovní rozměr

Střevní parky nebyly pouhou pomůckou k přežití – byly i uměním a kulturním dědictvím. Byly průsvitné, světlo jimi procházelo, lidé je dekorovali peřím, barvenými pásky či ornamenty. digitalcommons.unl.edu+1
Byly používány i při slavnostech – například u komunit Yupiků či Aleutů jako ceremoniální oděv. jstor.org
Funkce, estetika a duchovní význam tedy splývaly v jediném artefaktu – oděvu, který chránil a vyjadřoval kulturní identitu.

Ztráta a obnova znalostí

S nástupem 20. století, syntetických tkanin a komerčních outdoorových produktů, začala tradiční výroba střevních oděvů upadat. V mnoha komunitách technika šití, příprava střev a kulturní dědictví hrozily zmizením.
Ale v posledních letech se objevují snahy o obnovu. Například v roce 2022 projekt na Aljašce, vedený společenstvím Sugpiaq, rekonstruoval střevní parku z medvědích střev – první po generacích.
Tento proces zdůrazňuje, že tyto technologie nejsou jen historickým artefaktem, ale mohou být znovu obnovovány a předávány dalším generacím jako národní dědictví.

Genialita Střevní Parky

Příběh arktických švadlenek a jejich „technologie zpracování střev“ je důkazem, že inovace není závislá na high-tech zařízeních, ale na pozorném pozorování přírody a pokračování tradice. Zatímco moderní firmy patentují molekulární struktury, arktické švadlenky už před tisíci lety úspěšně vyřešily klíčový problém termoregulace v extrémním prostředí. Dnes, když se komunity snaží tuto cennou dovednost vzkřísit, nám připomínají: Lidský pokrok není pouze nová technologie – znamená také učení se z toho, co příroda a generace předků uměly vytvořit.

Zdroje

  • Rowe, S., Ravaioli, F., Tully, C., Narvey, M. “Conservation and Analysis on a Shoestring: Displaying Gut Parkas at the Polar Museum, Cambridge.” Journal of Conservation and Museum Studies, vol. 16 (2018). jcms-journal.com+1
  • Schmidt, A. H. “600-Year-Old Thule Gut-Skin Parkas Analysis.” Arctic Anthropology, vol. 59, no. 2 (2024). aa.uwpress.org
  • “Conservation Case Study: Intestine Garments.” Pitt Rivers Museum / Oxford University – research page. prm.ox.ac.uk
  • Issenman, B. K. Sinews of Survival: The Living Legacy of Inuit Clothing. University of British Columbia Press, 1997. ISBN 978-0774805964. Wikipedie
  • Ipellie, Alootook & MacDonald, D. The Inuit Thought of It: Amazing Arctic Innovations. Annick Press, 2007. ISBN 978-1554510870. Amazon+1
  • Lincoln, A. “Parkas: a gift from the North.” Blog, British Museum, 1 Feb 2021. britishmuseum.org

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz