Článek
Když jsem zahlédla tu nabídku…
Jsem zvyklá, že v některých restauracích se s veganským jídlem moc nepočítá, ale tentokrát jsem věřila, že mě mile překvapí. U vchodu na mě dýchla noblesa – bílé ubrusy, usměvavá hosteska i svěží květiny na stolech. O to větší šok přišel, když jsem si vzala jídelní lístek do ruky a zjistila, že veganské volby jsou nulové.
První rozčarování u stolu
Listovala jsem stále dokola, jako bych snad mohla mezi řádky najít alespoň maličkou fazolku nebo lilek. Kolem mě se stolky pomalu plnily a lidé už spokojeně uzobávali předkrmy. Břicho mi kručelo a já se odhodlala přivolat číšníka. „Prosím vás, máte něco veganského, co se tu nevešlo?“ zeptala jsem se s nadějí.
Když přišla šokující odpověď
Číšník jen pozvedl obočí a ledabyle se usmál. „Veganské…? Tady jsme spíš pro lidi, co mají rádi pořádný kus masa.“ V tu ránu mě zalila vlna hněvu i smutku napůl. Okolní hosté se otočili, ten tón nešlo přeslechnout. Cítila jsem se naprosto nepatřičně a hlavou mi bleskla otázka, jestli dneska prostě budu o hladu.
Napětí u sousedního stolu
Vedle seděla dvojice s dítětem a matka šeptla směrem k manželovi: „To snad není možné, v dnešní době.“ Byla jsem vděčná za ten pohled podpory přes lokty. Přesto mi srdce bušilo až v krku. Chtěla jsem odejít, ale něco ve mně mě nutilo zatnout zuby a vydržet.
Otevřený dialog s personálem
„Opravdu nemůžete alespoň třeba upravit nějaký salát?“ zkusila jsem to znovu, tentokrát pevněji. Číšník pokrčil rameny: „To bych musel rušit půlku kuchyně, to u nás nemáme ve zvyku.“ Vzduch se dal krájet a já měla co dělat, abych nezvedla hlas.
Rozpoutaná debata mezi hosty
Najednou se kolem stolu začaly ozývat poznámky hostů – jedna paní vzadu nahlas prohlásila, že „vegani to mají všude těžké“. Můj problém se nesl celým sálem jako lavina. Nikdy bych nečekala, že se jeden dotaz promění v debatu na půl večera. Někteří hosté dokonce navrhovali, co by kuchař prostě mohl vynechat, aby mi jídlo vyhovovalo.
Závěr ve znamení rozčarování
Nakonec jsem odešla – hladová, ale s hlavou vztyčenou. Cítila jsem, že jsem udělala maximum, co šlo. Je mi jasné, že jedna návštěva možná nic nezmění, ale dnes jsem si uvědomila, že i to, jak restaurace reaguje na menšinové požadavky, odhaluje jejich skutečný postoj k zákazníkům.
Autor příběh redakčně zpracoval a anonymizoval. Jména, věk a detaily byly změněny. Smysl a jádro sdělení zůstaly zachovány.