Hlavní obsah

To ne, paní pokladní, nebudu si to pípat sám. Nejsem váš neplacený zaměstnanec

Foto: Realeklas – licence CC BY-SA 4.0

Zastavil jsem se po práci na obyčejný nákup a skončilo to výměnou názorů u pokladny. Nešlo mi ani tak o fronty, ale o pocit, že ze zákazníků dělají personál.

Článek

Vracel jsem se z práce domů někdy v podvečer. Byl jsem už dost unavený a hlavou mi běželo, co všechno musím ještě stihnout. Zastavil jsem se v supermarketu „na rychlý větší nákup“, což už samo o sobě zní jako protimluv. Vzal jsem košík a začal ho plnit věcmi na pár dní – něco k večeři, snídaně, drogerie, pár věcí v akci, které jsem zahlédl na cedulích. V obchodě bylo narváno, všude lidi s košíky a vozíky, takové to typické odpoledne, kdy se všichni vracejí z práce. V duchu jsem si říkal, že to snad u pokladen nějak odsejpá, protože jsem chtěl být co nejdřív doma a mít nákup z krku.

U pokladen to začalo skřípat

Když jsem došel k pokladnám, bylo to přesně podle očekávání. Klasické pokladny měly dlouhé fronty, lidi tam stáli namačkaní za sebou, zatímco u samoobslužných to vypadalo na první pohled volněji. Chvilku jsem tam stál a zvažoval, jestli to nerisknout a jít k těm strojům. Jenže jsem měl košík plný různých drobností a věděl jsem z minula, že se to pořád seká, hlásí to chyby na váze a stejně tam pak musí přijít obsluha něco potvrdit. Navíc mě vždycky štval ten pocit, že dělám práci za ně a oni to ještě prodávají jako výhodu pro mě. Nakonec jsem to nekomplikoval, postavil se do fronty k normální pokladně a v hlavě se smířil s tím, že si prostě počkám.

Stál jsem tam dobrých deset minut, posouval se po malých krocích dopředu a nakonec už jsem byl druhý na řadě. V tu chvíli k nám přišla nějaká pracovnice a začala lidi přemlouvat, ať jdou na samoobslužné pokladny, že to prý půjde rychleji. Pán přede mnou se nechal ukecat, vzal košík a odešel, takže jsem se posunul až k pásu a začal vytahovat věci. Pokladní se na mě ani pořádně nepodívala, nepozdravila a skoro automaticky mi oznámila, že s takhle plným košíkem mám jít radši na samoobslužnou, že to pro mě bude rychlejší. V tu chvíli jsem cítil, jak ve mně začíná narůstat naštvání. Připadal jsem si, jako by se mě prostě chtěla zbavit, aby s tím neměla práci.

Výbuch u pásu a studená sprcha

Snažil jsem se zůstat v klidu a řekl jsem jí, že děkuju za radu, ale že radši zůstanu u ní. Na to protočila oči tak nápadně, že jsem si toho nemohl nevšimnout, a pronesla něco ve stylu: „No jo, ale pak si nestěžujte, že to trvá,“ a znovu ukázala směrem k těm strojům. V ten moment už mi to začalo vadit i z principu. Přišlo mi, jako bych dělal něco špatného jen tím, že chci, aby mě obsloužila u normální pokladny. Dřív než jsem se stihl zarazit, ze mě vyletělo nahlas: „Já si stěžovat nebudu, jen odmítám dělat práci za vás zadarmo, nejsem váš neplacenej zaměstnanec.“ Za mnou to trochu ztichlo, pár hlav se otočilo a já si v duchu řekl, že jsem to možná řekl až moc zostra.

Pokladní se zarazila, přestala na chvíli hýbat rukama a jen na mě koukala. Pak povzdechla a řekla, že s tím nic neudělá, že nás musí na samoobslužné posílat, protože to mají nařízené shora. V tu chvíli mi došlo, že to vlastně není o ní osobně, ale že mě štve hlavně ten systém, ve kterém se tváří, že nám vycházejí vstříc, ale ve skutečnosti jen šetří na lidech. Trochu jsem stáhl hlas a řekl jsem jí, že tomu rozumím, ale že přesto chci být normálně obsloužený u klasické pokladny. Nebyla z toho nadšená, bylo to na ní vidět, ale už nic dalšího neřešila a začala markovat moje zboží.

Podpůrný hlas z fronty a dohra

Celé to pak proběhlo v podstatě v tichu, jen s pípáním pokladny a přesouváním tašek. Když mi podávala účtenku, stál za mnou starší pán, který polohlasem poznamenal něco jako: „Máte recht, taky mě štve, jak z nás dělaj zadarmo personál.“ Trochu jsem se ušklíbl, protože jsem si ověřil, že si to nemyslím jen já. Zároveň mi ale bylo trochu trapně, že jsem z toho udělal scénu před ostatními, i když to nebylo nijak dramatické. Vzal jsem tašky, krátce poděkoval a vyšel ven.

Cestou domů jsem na to ještě chvíli myslel. Uvědomoval jsem si, že jsem tím samozřejmě nic zásadního nevyřešil. Z té jedné poznámky se samoobslužné pokladny nezruší a firmy nezačnou najednou masově nabírat pokladní. Ale přesto se mi nějak ulevilo, že jsem se tentokrát nepřizpůsobil jen proto, že to „tak dělají všichni“„je to rychlejší“. Měl jsem pocit, že jsem si aspoň sám před sebou ujasnil, že je v pořádku říct ne i u takové zdánlivé drobnosti, když mi to prostě není pohodlné a nedává mi to smysl.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz