Hlavní obsah
Rodina a děti

Dříve si děti hrály na písku, teď chodí na smyslohraní

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: pixabay.com

Potřeba dítěte poznávat svět pomocí všech smyslů je důležitá pro jeho zdravý vývoj. Můžete stavět bábovky z písku nebo přelévat vodu v potoce. Co si ale počít, když venku prší? Zkuste smyslohraní!

Článek

Nevíte, co je to smyslohraní? V podstatě se jedná o nóbl výraz pro to, když se dítě patlá v různých hmotách, mísí různé materiály nebo si dělá bábovičky na pískovišti. Můj syn (2 roky), je schopný si dvacet minut sám vytvořit takové smyslohraní jen s hrníčkem vody, rohlíkem a třeba ještě nějakými zvířátky. Sám si rohlík natrhá, různě ho namáčí, pak ideálně směs přelévá do druhého hrníčku a do toho koupe zvířátka ve vzniklé kejdě. Dítě je naprosto blažené a nejhodnější, já mám sice pár minut klid, ale ten následný úklid, zvlášť když se to různě vylije po zemi nebo nedej bože na gauč, je trochu o nervy.

Ale ráda bych ho podpořila v tom, co ho právě baví a zajímá, a tak hledám možnosti, jak mu jeho touhu pro patlání uspokojit.

Vyzkoušela jsem proto domácí modelínu. Na internetu najdete spousty receptů, jak si z pár surovin (za pár korun) udělat domácí modelínu. Většinou smícháte v nějakém poměru mouku, olej, ocet, sůl, barvivo (ale lze použít i přírodní) a hmotu zahřejete a necháte vychladnout. A zábava může začít. Myslím, že na své si přijdou i opravdu malé děti a výhodou je, že u domácí modelíny víte, z čeho je a že se dítěti nic nestane, když trochu ochutná.

Já si z dětství asi nejvíc pamatuji modelování různých zvířátek nebo krájení a vykrajování. Doba ale pokročila a nyní jsou různé válečky, razítka, formičky a mačkátka. Možností je neomezeně.

Syna samotná modelína baví bohužel jen chvilku a vyžaduje ode mě různé kreace na vytváření figurek, válení těsta a pomoc s krájením. Jako zábava na odpoledne to není špatné, ale jeho touhu po patlání to zřejmě neuspokojuje tak, jak bych si přála.

Mnohem zaujatější se mi zdál u kinetického písku. Stejně jako mě fascinuje, jak se chová, proklouzává kolem prstů, ale zároveň z něho jdou dělat pevné bábovičky. Určitě mám v plánu vyzkoušet i další hmoty, jsou různé varianty kinetického písku nebo třeba slizy.

Ovšem asi ultimátní řešení, jak syna potěšit, bude vyrazit na nějaký kroužek smyslohraní. V dnešní době je to velmi trendy a v mnoha městech už se dá na nějaký takový kroužek (většinou se platí jednorázově vstup) přihlásit. Doporučený věk se liší v závislosti na obtížnosti stanovišť, ale většinou je to omezené zejména schopností dítěte samostatně stát, případně hranicí dvou let dítěte.

Já zatím vlastní zkušenost nemám, ale v červnu jsme na jeden kurz přihlášení, tak doufám, že syn nebude zklamaný. Podle fotek a popisu očekávám, že v místnosti pro nás bude připraveno mnoho stanovišť právě na vyzkoušení různých hmot, přesýpání, třídění nebo přelívání.

Smyslohraní nebo patlání pomáhá dětem poznávat svět, rozvíjí jejich schopnosti, jemnou i hrubou motoriku a rozvíjí jejich řeč. Je jen na vás, jestli podlehnete trendu smyslohraní, nebo dítě necháte v přirozenějším prostředí poznávat svět. Ono i to obyčejné hraní si na písku s bábovičkami se počítá.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz