Hlavní obsah

Proč jsem začal malovat?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Petr Fiala

Go Green (olej na sololitu, 120 × 55 cm)

Vizuální kulturu pokládám za tresť západní civilizace

Článek

Předešlu, že jsem posledně slíbil, že začnu psát pod jménem „Pražská kavárna“, jenomže, jak se říká, člověk míní, počítače mění, jméno je už obsazené, a tak to budu muset vymyslet nějak jinak. Zatím zůstávám u svého občanského jména. A teď už k mému malování:

Vlastně to začalo jedním takovým zážitkem: Během mého studia na Tchaj-wanu se nás jednou lektorka čínštiny zeptala, jaké malíře máme rádi. Měl jsem tehdy japonské a filipínské spolužáky (spíše spolužačky) a shodli jsme se na tom, že evropské. (Pokud si vzpomínám, bylo to jedinkrát, kdy jsme se shodli.)

To, že se Evropa po jistou dobu stala světovým centrem kultury, a tedy i malířství, nebylo náhodou:

- Od konce 17. století tu zde převážila náboženská tolerance, s výjimkami, které právě lze považovat jen za výjimky. Náboženská tolerance poskytla relativně velkou svobodu zobrazování.

- Koloniální výboje způsobily, že se Evropané měli možnost seznámit s mimoevropskými kulturami a využít je ve své tvorbě. Vždyť co by byl Vincent van Gogh bez Japonců, a Picassovu originalitu budete obdivovat jen do doby, než se seznámíte s jeho africkými vzory!

V době covidových restrikcí jsem neměl co na práci. Sedět jen tak doma mě nebavilo, začal jsem tedy malovat. K dnešnímu dni jsem namaloval asi 50 obrazů, z toho 9 jsem prodal a 1 daroval.

Foto: Petr Fiala

Blbá blondýna (olej na sololitu, 95 × 65 cm)

Když jsem se na internetu dočetl, že pes vidí jen modrou, šedou a žlutou barvu, napadlo mě namalovat obraz pro psa (nikoliv pod psa):

Foto: Petr Fiala

Odnikud nikam (olej na sololitu, 115 × 40 cm)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám