Článek
Gein nepatřil mezi „typické“ sériové vrahy – jeho zločiny byly spíše děsivým obrazem chorobné mysli, která se ponořila do světa smrti, kanibalismu a bizarních rituálů.
Dětství v izolaci
Edward Theodore Gein se narodil 27. srpna 1906 ve Wisconsinu. Vyrůstal na odlehlé farmě se svým násilnickým otcem, submisivním bratrem a fanaticky náboženskou matkou Augustou, která nenáviděla ženy a učila své syny, že jsou „nástrojem ďábla“.
Matka ovládala Edův život a držela ho v naprosté izolaci. Když v roce 1945 zemřela, Ed zůstal na farmě sám – a jeho šílenství se začalo prohlubovat.
Objev domu hrůzy
V roce 1957 zmizela místní obchodnice Bernice Wordenová. Policie se vydala na farmu Eda Geina a objevila něco nepředstavitelného.
Uvnitř se nacházelo:
- Lidské lebky používané jako mísy
- Kožené masky vyrobené z lidské kůže
- Křesla a lampy potažené lidskou kůží
- Pás vyrobený z ženských bradavek
- Misky z lebek
- „Ženský oblek“ z lidské kůže
Ukázalo se, že Gein nejen vraždil, ale také vykrádal hroby a z mrtvých žen si vyráběl oblečení a masky.
Kolik lidí Gein zabil?
Přestože se u něj našlo mnoho lidských ostatků, Ed Gein byl obviněn pouze ze dvou vražd – Bernice Wordenové a Mary Hoganové, místní hospodské.
Většinu svých „materiálů“ získal z hřbitovů. Policie zjistila, že během noci otevíral hroby čerstvě pohřbených žen, které mu připomínaly jeho matku, a z jejich kůže a orgánů si tvořil své zvrácené výtvory.
Psychický stav a soudní proces
Gein byl diagnostikován jako psychotický a neschopný soudního řízení. Strávil zbytek života v psychiatrických ústavech, kde údajně nikdy neprojevoval lítost.
Zemřel v roce 1984 na rakovinu ve věku 77 let.
Dědictví hrůzy: Jak inspiroval horory
Případ Eda Geina otřásl Amerikou a stal se předlohou pro několik ikonických filmových vrahů:
- Norman Bates (Psycho, 1960) – silný vliv matky, rozpolcená osobnost
- Leatherface (Texaský masakr motorovou pilou, 1974) – masky z lidské kůže
- Buffalo Bill (Mlčení jehňátek, 1991) – touha vytvořit si „druhou kůži“
Geinův příběh ukazuje, jak hluboko může člověk propadnout šílenství – a jak může realita být děsivější než jakýkoli horor.