Hlavní obsah
Lidé a společnost

Co je to pinkwashing? Když se značky dělají lepší, než jsou

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Purple Mag/Stable Diffusion

Marketéři musí být dobří ve vnímání a využívání trendů. Vidět svět přes růžové brýle je obvykle pozitivní věc - ale ne v případě pinkwashingu.

Článek

Výraz pinkwashing se poprvé objevil v souvislosti s izraelskou politikou vůči Palestincům. Kritici tvrdili, že Izrael využívá podpory práv LGBTQ+ komunity k tomu, aby odvrátil pozornost od svých politických a vojenských akcí vůči Palestincům.

Pinkwashing (anglicky doslova růžové smývání), někdy také rainbow-washing (duhové smývání) je termín používán v kontextu marketingu, kde firmy a organizace využívají LGBT+ témata a symboliku (například duhové vlajky) k tomu, aby působily progresivně a daly najevo, že podporují rovnost, zatímco v jejich firmě panují problematické pracovní podmínky, vedení uplatňuje neetické obchodní praktiky nebo jiné kontroverzní aspekty.

Pinkwashing je tak vnímán jako pokrytectví a snaha získat přízeň veřejnosti nebo zákazníků tím, že se prezentují jako podporovatelé LGBT+ práv, zatímco ve skutečnosti nemají zájem na skutečné rovnosti a inkluzivitě.

A co příklady pinkwashingu?

V rámci své kampaně „Mercedes-Benz Pride“ změnila slavná automobilka v roce 2021 na sociálních sítích své logo - slavnou hvězdu Mercedesu - na duhově zbarvené. To se některým členům komunity LGBTQ+ vůbec nelíbilo. Podle nich byla změna loga pouze symbolická. Kritizováno bylo také to, že firma nezměnila barvy loga v zemích Blízkého východu. Podobně si zavařila i automobilka BMW.

Stereotypy v Deutsche Bahn

Německá společnost Deutsche Bahn také oficiálně vyjádřila svou solidaritu s komunitou LGBTQ+ ve svém klipu „Pride Ride“. Ve videu se objevují gayové, lesby a queer lidé včetně kontrolora jízdenek oblečeného v sukni a podpatcích. Zatímco někteří považovali klip za vtipný, jiným připadal jako přehlídka klišé. Projevení solidarity prostřednictvím prezentace stereotypů považovala komunita LGBTQ+ za kontraproduktivní.

Je důležité, aby podpora LGBT+ práv a rovnosti by měla být upřímná a autentická, a neměla by sloužit jako prostředek k získání podpory nebo zákazníků bez odpovídajících akcí a závazků k rovnosti.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz