Článek
Výraz pinkwashing se poprvé objevil v souvislosti s izraelskou politikou vůči Palestincům. Kritici tvrdili, že Izrael využívá podpory práv LGBTQ+ komunity k tomu, aby odvrátil pozornost od svých politických a vojenských akcí vůči Palestincům.
Pinkwashing (anglicky doslova růžové smývání), někdy také rainbow-washing (duhové smývání) je termín používán v kontextu marketingu, kde firmy a organizace využívají LGBT+ témata a symboliku (například duhové vlajky) k tomu, aby působily progresivně a daly najevo, že podporují rovnost, zatímco v jejich firmě panují problematické pracovní podmínky, vedení uplatňuje neetické obchodní praktiky nebo jiné kontroverzní aspekty.
Pinkwashing je tak vnímán jako pokrytectví a snaha získat přízeň veřejnosti nebo zákazníků tím, že se prezentují jako podporovatelé LGBT+ práv, zatímco ve skutečnosti nemají zájem na skutečné rovnosti a inkluzivitě.
A co příklady pinkwashingu?
V rámci své kampaně „Mercedes-Benz Pride“ změnila slavná automobilka v roce 2021 na sociálních sítích své logo - slavnou hvězdu Mercedesu - na duhově zbarvené. To se některým členům komunity LGBTQ+ vůbec nelíbilo. Podle nich byla změna loga pouze symbolická. Kritizováno bylo také to, že firma nezměnila barvy loga v zemích Blízkého východu. Podobně si zavařila i automobilka BMW.
Stereotypy v Deutsche Bahn
Německá společnost Deutsche Bahn také oficiálně vyjádřila svou solidaritu s komunitou LGBTQ+ ve svém klipu „Pride Ride“. Ve videu se objevují gayové, lesby a queer lidé včetně kontrolora jízdenek oblečeného v sukni a podpatcích. Zatímco někteří považovali klip za vtipný, jiným připadal jako přehlídka klišé. Projevení solidarity prostřednictvím prezentace stereotypů považovala komunita LGBTQ+ za kontraproduktivní.
Je důležité, aby podpora LGBT+ práv a rovnosti by měla být upřímná a autentická, a neměla by sloužit jako prostředek k získání podpory nebo zákazníků bez odpovídajících akcí a závazků k rovnosti.