Hlavní obsah
Finance

Chcete být milionářem? Finfluenceři (ne)poradí

Vydělat rychle a bez námahy velké peníze či se stát rentiérem před krizí středního věku? Dosáhnout investováním takového zhodnocení, proti kterému i nezapomenutelný desetinásobek Viktora Koženého bude blednout závistí? I to nám nabízí finfluenceři.

Článek

Kdo jsou finanční influenceři?

V posledních letech se finfluenceři aneb finanční influenceři stali neodmyslitelnou součástí online světa. Ale kdo vlastně jsou a jaký mají vliv na naše finanční rozhodování?

Jde o osoby, které působí na sociálních sítích nebo jiných digitálních platformách a které se zaměřují na oblasti osobních financí a investování, případně další finanční témata, a sdílejí k těmto oblastem informace, rady nebo názory. Může se přitom jednat jak o odborníky v oblasti financí, tak i laiky, kteří např. vycházejí ze svých osobních zkušeností.

Mezi hlavní výhody, proč je lidé sledují, patří rychlý a snadný přístup k informacím, nezřídka prezentovaných atraktivní formou a podpořenou osobní zkušeností, resp. příběhem o úspěchu. A řada lidí ráda slyší, že peníze čekají i na ně.

Rady k ničemu?

Počty lidí, kteří pravidelně sledují finfluencery narůstá. Není to však důkaz o přínosu jejich rad, ale jen o schopnosti oslovit publikum. V ČR zatím aktuálně neexistuje žádný přehled úspěšnosti finfluencerů, která se neodvíjí od počtu sledujících.

Takový výzkum však vznikl v Nizozemí, kde odborníci z utrechtské univerzity analyzovali víc než 400 doporučení, která svým sledujícím udělilo 21 vlivných finfluencerů v letech 2018–2022 na Instagramu a YouTube. Výsledky studie jsou varující – rady finfluencerů jsou naprosto k ničemu. Influenceři podle této studie sice doporučují ke koupi rostoucí akcie a kryptoměny, ale až ve chvíli, kdy se trh začíná obracet. To indikuje, že nevycházejí při svém poradenství z finančních znalostí, ale spíš z chování stáda. A výsledky podle toho vypadají – výnosy z investic doporučované influencery jsou horší, než je průměr trhu.

Varování ČNB

Samozřejmě někteří finfluenceři mohou svou schopností srozumitelně vysvětlit složitější finanční problémy kladně přispívat k rozvoji finanční gramotnosti, jiní však mohou sdílet názory a rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů. Na ty druhé upozornila počátkem letošního roku Česká národní banka (ČNB). A to proto, že někteří finfluenceři nemají dostatečné odborné znalosti nebo protože upřednostňují vlastní zisk před zájmy investorů, kteří se jejich radami řídí. ČNB proto doporučuje, aby investoři přistupovali ke sdělením od finfluencerů obezřetně a nevyužívali je jako jediný podklad pro své investiční rozhodování.

Doporučení pro investory od ČNB:

Česká národní banka také formulovala doporučení, kterými by se měli lidé sledující finfluencery řídit. Zde je jejich zkrácené znění.

1. Ověřujte si odborné zázemí finfluencerů: Důvěřujte jen těm, o kterých máte informace a kteří mají prokazatelné znalosti a zkušenosti.

2. Mějte na paměti možný střet zájmů finfluencerů: Zejména pokud finfluencer propaguje konkrétní investici nebo investiční službu, věnujte pozornost tomu, zda se nejedná o placenou reklamu nebo spolupráci. Pokud ano, uvažte při Vašem rozhodování, že sdělení finfluencera může být motivováno jeho vlastním ziskem, nikoli Vašimi nejlepšími zájmy.

3. Nespoléhejte se pouze na sdělení finfluencerů: Předtím, než učiníte investiční rozhodnutí, si ověřte informace z více relevantních zdrojů.

4. Mějte na vědomí, že sdělení finfluencerů zpravidla neberou v potaz Vaši konkrétní finanční situaci a investiční cíle.

5. Neinvestujte impulzivně: Nepodléhejte tlaku jednat rychle kvůli strachu z „promeškání“ příležitosti. Ujistěte se, že máte dostatek informací a času na zvážení všech důsledků spojených s investicí. Zvažte důkladně obchodní podmínky poskytovatelů investičních služeb propagovaných finfluencery a nenechte se neúměrně ovlivnit odměnami za otevření účtu.

6. Buďte opatrní před přísliby rychlého zisku: Investiční rady a nápady, které slibují rychlé, vysoké a jednoduché zhodnocení investice, často opomíjejí související (zvýšená) rizika nebo mohou být součástí podvodného schématu.

7. Ověřte si, že investiční poradenství Vám poskytuje osoba k tomu oprávněná. Pokud Vám finfluencer poskytuje investiční poradenství (tj. individualizovaná doporučení ohledně obchodů s konkrétními investičními nástroji), smí tak činit pouze s příslušným oprávněním. Seznam osob oprávněných poskytovat investiční služby je dostupný na stránkách ČNB.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz