Článek
Děčín má chronický problém. Rozpadající se chodníky, děravé silnice a „nemocné“ finance. Není to náhoda. Je to výsledek 10 let vlády hnutí ANO, jehož vedení přistupuje k městu spíše manažersky než jako k místu pro život.
1. Diagnóza: Nemocný rozpočet a hledání záplat
Odbor ekonomický v návrhu rozpočtu na rok 2026 bije na poplach. Černé na bílém stojí: Děčín neumí šetřit na provozu. Rezerva na investice je kriticky nízká (jen 8,17 % příjmů). Aby město tuto díru zalátalo, sahá nám do kapes. Plánuje se například zvýšení daně z nemovitosti. To může být legitimní krok k záchraně rozpočtu (zaujímám k němu neutrální postoj). Má to ale háček, ke kterému se dostaneme v závěru.
2. Chléb a hry: Ewa Farna vs. Chodníky
Problémem nejsou jen příjmy, ale především priority výdajů. Dlouhodobě kritizuji, že město upřednostňuje jednorázové „wow efekty“ před nudnou, ale nutnou údržbou.
Vzpomeňme na jaro 2025 a městské slavnosti s festivalem Labefest. Radnice neváhala zaplatit 3/4 milionu korun jen za vystoupení Ewy Farné. Když připočteme další náklady, bavíme se o obrovské částce za necelé dvě hodiny zábavy. Byl to skvělý koncert? Určitě. Ale když pak jdete domů po tmě rozbitou ulicí, kde si lámete nohy, musíte se ptát: Máme na taková gesta, když nemáme na základní údržbu? Zatímco pár hodin slávy zmizelo, díry v chodnících zůstaly.
3. Paradox: Luxusní autobusy na tankodromu
Jaké jsou priority vedení města? Radnice si u Dopravního podniku objednala o 100 000 km více (navýšení o 5 %) a posílá tam rekordních 108 milionů korun.
Myšlenka: „Chceme méně aut ve městě a více lidí v MHD.“ To zní logicky. Pokud chceme ulevit centru od aut, potřebujeme, aby lidé dojíždějící z České Kamenice, Benešova nad Ploučnicí a okolí nechali auto doma, přijeli vlakem a na autobus přesedli. K tomu je klíčová zastávka Děčín východ.
Realita: Vystoupíte z vlaku, chcete přestoupit a… čeká vás tankodrom. Místo důstojného přestupního terminálu, který by motivoval k využití hromadné dopravy, kličkujete mezi dírami v rozpadlém chodníku. Je to ostuda a bariéra. Kdo by chtěl dobrovolně absolvovat takovou překážkovou dráhu? Většina lidí si raději sedne do auta a dojede až do centra. Město tak platí strmě rostoucí miliony za provozní luxus (více autobusů), ale nemá na to, aby opravilo cesty k nim, čímž celou snahu o ekologičtější dopravu hází přes palubu.
Zastávka autobusu Děčín, Východní nádraží
4. Továrna na pokuty: Bynov, Křešice a další
Kde vzít další peníze, když se nedaří šetřit? Z kapes řidičů.
Bynov: Výnos cca 8 milionů Kč za 9 měsíců.
Obec Markvartice: Příjem 2,5 milionu Kč za 5 měsíců.
Plány: obec Huntířov, Křešice, chystaná Libverda.
Děčín se pod vedením ANO mění v „pevnost na výběr pokut“. Cílem zjevně není jen bezpečnost, ale především zalepení děr v rozpočtu, který krvácí jinde.
5. Styl vládnutí: Od značky PRIMATOR k úniku na venkov
Všechno to dává smysl, když se podíváme na styl vedení města. Vzpomeňme na exprimátora Jaroslava Hroudu (ANO) a jeho papalášskou značku PRIMATOR na služebním autě. Současný primátor Jiří Anděl (ANO) je jiný – tichý pracant. Ale i on má k městu odstup.
Pan primátor dlouhé roky dojížděl z Nového Boru (jiný kraj!) a nyní si buduje novostavbu v klidné části Huntířova – ve Staré Olešce. Děčín je pro něj pracoviště, ne domov. A to má dva důsledky:
- Slepota k problémům: Když v Děčíně nebydlíte, nevidíte ty detaily. Nevadí vám rozbitý chodník cestou do večerky, protože vy jedete do klidu v přírodě.
- Finanční imunita: A jsme zpátky u daně z nemovitosti. Primátor, který zvýšení daně pro Děčíňany prosazuje, ji sám platit nebude. Jeho novostavba v Huntířově totiž pod děčínskou vyhlášku nespadá. On rozhodne, my zaplatíme.
Novostavba manželů Andělových V Huntířově-Staré Olešce
A kde je zbylých 9 zastupitelů za ANO? Proč mlčky zvedají ruku pro rozpočet, který ignoruje rozpadající se infrastrukturu a utrácí miliony za koncerty a radary? Fungují jen jako loajální hlasovací stroje?
Závěr: Účet za 10 let
Hnutí ANO řídí Děčín přes dekádu. Současný stav – kdy město projídá budoucnost, záplatujeme rozpočet „výpalným“ od řidičů, platíme statisíce za popové hvězdy a zanedbáváme investice – je jejich společná vizitka.
Děčín nepotřebuje značky PRIMATOR ani vedení, které do města jezdí jako na služební cestu. Potřebuje někoho, kdo po těch rozbitých chodnících samo chodí a kdo dopady svých rozhodnutí (jako jsou daně) pocítí na vlastní kůži stejně jako my. Potřebujeme dietu v provozních výdajích a masivní investice do oprav. Jinak budeme mít v roce 2027 sice nejlépe kontrolované parkování, ale město, které se nám drolí pod nohama.
Zdroje:
- Schválený rozpočet statutárního města Děčín na rok 2026 (oficiální dokument v PDF)
- Návrh rozpočtu města Děčín na rok 2026 – detailní rozpis investic (viz přiložený screenshot: položka „Technologie pro monitorování dopravy a kontrolu parkovného“, str. 3 a 21 původního dokumentu).
- Smlouva na vystoupení Ewy Farné v Registru smluv

Výňatek z Návrhu rozpočtu 2026, který specifikuje investici 3 miliony Kč skrytou v souhrnné položce ‚strojní investice‘


