Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Rok s elektromobilem a FVE aneb jak pokrýt polovinu roční spotřeby

Foto: Radek Šindel, https://chatgpt.com/

FVE a elektromobil

V průběhu roku jsem na vlastní kůži zažil výzvy i benefity této kombinace. Dokáže fotovoltaika pokrýt většinu energetických potřeb domácnosti i auta?

Článek

V polovině roku 2023 bylo v ČR připojeno zhruba 120 000 malých FVE o výkonu bezmála bloku Temelína. Užívání domácí FVE má svá specifika a je potřeba se naučit zdroj správně využívat. V červenci jsem zde sepsal článek na téma spolupráce střešní fotovoltaiky a elektroauta. Nyní již mám k dispozici data za celý rok, takže bych rád na článek navázal spolu s detailnějším rozborem způsobu užívání auta.

Roční výroba FVE

Celková spotřeba domku činila za období 11/2022-10/2023 7,7 MWh, z toho 5,9 MWh připadlo na domek a 1,8 MWh na nabíjení auta. Na provoz auta tak připadá necelá čtvrtina spotřebované energie. 5,5 kWp fotovoltaika za rok vyrobila zhruba 5,3 MWh elektřiny. Přibližně 1MWh elektřiny se nepodařilo využít a odešlo zpět do distribuční sítě. Přes 80 % vyrobené energie tak bylo využito přímo v rámci objektu. Výroba z FVE tak pokryla celkovou spotřebu včetně provozu auta přibližně z 55 %.

Takto pěkných čísel by nešlo dosáhnout bez řízení spotřeby v objektu. Není potřeba veškeré činnosti podřizovat výrobě z elektrárny, nicméně se vyplatí některé činnosti s vysokou spotřebou energie nechat spíše na slunečné dny. Tady jde především o mytí nádobí, praní a ohřev TUV. Myčku jsme se naučili pouštět spíše přes den, případně nastavíme spouštění časovačem na vhodnější dobu. S běžným praním na 40°C si příliš hlavu nelámeme, nicméně třeba vyvářku je vhodné odložit. Ručníky a povlečení zpravidla mohou pár dnů v prádelním koši počkat. Dobu ohřevu TUV jsem omezil pouze na vhodné hodiny během dne nastavením tepelného čerpadla. To tak pracuje zpravidla za výroby ze slunce a navíc s vyšším topným faktorem, než kdyby spínalo kdykoliv třeba v noci. Do bojleru jsem navíc nainstaloval přídavnou topnou spirálu s programovatelným časem spínání. Tento dohřev je spínán pouze v době přebytků výroby, kdy energii nejde využít jinak a poskytuje kapacitu okolo 6kWh přídavné kapacity. Bojler je tak v podstatě nejlevnější baterie, kterou má většina lidí již doma. Spolu s odloženým nabíjením auta tak lze spotřebu velice dobře přizpůsobit aktuální výrobě, aniž by to znamenalo pro chod domácnosti jakékoliv omezení. Spínání a nabíjení řídí buď samotný SW střídače, nebo jde manuálně zapnout pomocí mobilní aplikace.

Foto: Radek Šindel

výroba 2023

Foto: Radek Šindel

Výroba 2023 - tabulka

Provoz auta

Za celý rok jsem s autem najel něco přes 12 000km. Z toho tvoří odhadem 30% cesty po dálnici a většina tak připadá na cesty po venkově, případně po městě. Většina cest jsou spíše kratší trasy, nicméně jsou v nájezdu zastoupeny i delší cesty do Pardubického kraje, Prahy, Brna, Polska a Slovenska. Spotřeba dle palubního počítače činila 14,3kWh/100km, což je méně než normovaná spotřeba 14,8kWh/100km dle WLTP. Nízká hodnota je dána zejména menším podílem dálnic a jízdnou s nejvyšším stupněm rekuperace.

Na tuto vzdálenost bylo celkově nabito 2,2MWh elektřiny. Pokud bych stejnou vzdálenost ujel se svou starší Octavii TDi se spotřebou 5,6l nafty / 100 km, činila by spotřeba energie 6,8MWh. Spotřeba energie i se započtením účinnosti nabíjení je tak ve srovnání s úsporným dieslem zhruba třetinová.

93 % nájezdu tvoří pomalé nabíjení střídavým proudem z 11kW wallboxu, nebo palubní 2kW nabíječkou. Pouze 7 % nájezdu tvoří rychlonabíjení. I u delších cest totiž tvoří rychlonabíjení pouze část nájezdu. Na cestu vyjíždím s plnou baterií a ta například při cestě do Prahy vyjde někam za Brno. V Praze jde opět dobít pomalu a po cestě nabíjím jenom tolik, abych dojel s rezervou domů s více méně prázdnou baterií. I při relativně dlouhé cestě z Ostravy do Prahy a zpět je potřeba po cestě nabít zhruba polovinu energie.

Zajímavý je pak podíl nabíjení z vlastní FVE. Podíl přes 50 % nájezdu dopadl až nad očekávaní dobře. Statistika tak potvrzuje, že zhruba 7 měsíců v období březen až říjen jde jezdit více méně pouze na energii z vlastního zdroje, necelá třetina připadá na domácí nabíjení ze sítě a pouze zhruba 20 % vychází na nabíjení jinde. Pozitivním výsledkům výrazně pomáhá možnost práce z domova. I pouhé dva dny home office v týdnu bez problémů statisticky pokryjí nabíjení na celý týden. Nicméně i bez možnosti práce z domova by nebyl výsledek o moc horší. Už jenom víkendy poskytují dostatek času na nabití na týden. K tomu jde připočíst až 7 dnů státních svátků od března do září, případně několik dnů dovolené, kterou částečně trávíme doma. Osobně pro jízdu do práce někdy využívám MHD, nebo kolo, což dobu vhodnou k nabíjení ještě rozšiřuje. V reálu jde za slunečný letní den nabít až 20-25 kWh. Při představě, že přes den „nakape“ doma ze střechy plný kanystr nafty motivaci jet sem tam na kole pro mnohé celkem zásadně zvyšuje.

Foto: Radek Šindel

Nabíjení

Závěr

Co se auta týče. Degradace baterie po dvou letech provozu není zatím patrná. Elektromobil je ideální do příměstského provozu na různé kratší popojíždění. Auto se i v zimě velice rychle zahřeje a spotřeba padá už po pár km na průměrnou hodnotu. Nicméně auto nelze příliš doporučit na časté cesty po dálnici. Aerodynamika krátkého SUV není ideální a spotřeba na dálnici tak oproti průměrným hodnotám roste až ke 20kWh/100km. Na delší cesty je potřeba počítat s delšími pauzami na nabíjení, což by bylo v případě častých cest obtěžující.

Z ročních statistik se potvrdila možnost rozšíření domácí instalace. Na zahradní domek se bez problémů vejde dalších 4-5kWp. S výkonem okolo 10kWp pokryje zdroj celkovou spotřebu domku a auta ze zhruba 70%. V tomto případě lze i očekávat vyšší podíl domácího nabíjení z FVE. V sumě za celý rok dosáhne objekt dokonce aktivního salda výroby, kdy domek více energie vyrobí, než spotřebuje.

Jelikož se potvrdila i poměrně široká možnost řízení spotřeby, zvažuji ještě přechod na spotový tarif. Reálně bych vyblokoval provoz topení, ohřevu TUV a nabíjení v době ranní a odpolední špičky a spotřebovával bych tak buď elektřinu svoji, nebo nakoupenou za nižší ceny mimo špičku. Jak je vidět na příkladu grafu denního obchodování, cena elektřiny mimo špičku může být o třetinu až polovinu nižší, než v době ranní a odpolední špičky. Odložením spotřeby na 10-15 h dopolední, na noc nebo na víkend jde ještě výrazně ušetřit.

Foto: Radek Šindel, https://www.ote-cr.cz/cs/uvodni-stranka?set_language=cs

spot

Jak je vidět z celoročních statistik, tak FVE v našich podmínkách nejde pokrýt spotřebu po celý rok. Nicméně zhruba půl roku dokáže pokrýt skoro celou spotřebu objektu včetně nájezdu auta. I v zimním období pak dokáže FVE nezanedbatelnou část spotřeby pokrýt také. To samé platí pro nájezd auta. FVE samotná sice nedokáže pokrýt nájezd auta celoročně, nicméně pokrytí poloviny ujetých km pouze z FVE se jeví jako výborný výsledek.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz