Článek
V době, kdy internet chrlí každou vteřinu miliony informací a kdy se falešné zprávy i záměrné manipulace šíří rychleji než kdy dřív, je jednou z klíčových dovedností 21. století schopnost číst a myslet kriticky.
Jde přitom o mnohem víc než o školní známky. Kdo se v dětství naučí přemýšlet nad textem, ptát se a hledat zdroje, má daleko větší šanci odolat dezinformacím, konspiračním teoriím i nenávistným narativům. A v konečném důsledku může právě vzdělaná a kriticky myslící populace být tím, co dokáže zabránit vážným konfliktům a válkám.
Internet je plný manipulací. Obranou je čtení
Výzkumy opakovaně ukazují, že lidé, kteří pravidelně čtou a rozvíjejí schopnost porozumět textu, se lépe orientují v informacích. Umějí rozlišit fakta od názorů a manipulací, vyhodnotit spolehlivost zdroje, ověřit kontext a vycítit, kdy s nimi někdo záměrně manipuluje.
Internet, sociální sítě i zpravodajské weby jsou dnes přístupné i dětem. Proto je nutné začít s rozvíjením kritického myšlení už na základní škole – a ideálně ještě dřív.
Kritické myšlení jako prevence šikany
Kritické myšlení a schopnost empatie ale není důležité jen při rozpoznávání lží na internetu. Pomáhá i budovat zdravé vztahy ve třídě. Děti, které se učí vnímat různé úhly pohledu, lépe chápou pocity druhých a jsou méně náchylné k tomu, aby někoho šikanovaly nebo naopak mlčky přihlížely.
Výchova ke čtení s porozuměním a k diskusi o textech tak pomáhá předcházet i šikaně – problému, který trápí mnoho škol.
Čtenářské dílny: osvědčená metoda pro školy
Jednou z cest, jak kritické myšlení děti učit, jsou tzv. čtenářské dílny. Jde o strukturované lekce, při nichž děti čtou různé texty a následně nad nimi společně přemýšlejí. Diskutují o významu, záměru autora i o svých vlastních reakcích. Učí se klást otázky: „Proč to autor napsal? Jaký to má smysl? Je to pravda?“
Didaktika a moderní výukové metody tak nejsou jen školní „módní slovo“ – představují praktický nástroj, jak děti připravit na svět, kde bude schopnost rozpoznat lež a manipulaci stále důležitější.

Čtenářské dílny
Učitelé potřebují podporu
Řada škol už dnes čtenářské dílny do výuky začleňuje, ale ne vždy je to jednoduché. Učitelé často potřebují praktické ukázky a školení, jak takovou výuku vést.
Jednou z firem, která se na to specializuje, je česká společnost Ježpodi s.r.o. , jejíž majitel je i autorem tohoto článku.
„Nabízíme školám a pedagogům workshopy a metodickou podporu, díky nimž dokáží čtenářské dílny zavést do běžné výuky. Děti se tak neučí jen „povinnou četbu“, ale rozvíjejí svou schopnost chápat svět, přemýšlet o něm a stát se odolnějšími vůči manipulaci i agresi.“
Pro budoucnost bez válek a násilí
Není přehnané říct, že schopnost číst s porozuměním a myslet kriticky je jednou z klíčových podmínek mírové budoucnosti. Společnost, která se nechá snadno manipulovat strachem a lží, je náchylná k nenávisti i k tomu, aby podpořila agresi a válku. Stejně tak je ohrožená třídním násilím a šikanou, pokud děti neumějí pochopit a respektovat rozdíly.
Investice do vzdělávání, které rozvíjí čtenářskou gramotnost, empatii a kritické myšlení, proto není jen otázkou školní reformy. Je to investice do budoucnosti celé společnosti.

Existují i workshopy pro učitele