Článek
Pamatujete si Mateřídoušku? Ten dětský časopis, který voněl novotou a byl plný krásných ilustrací, her, komiksů a zábavných příběhů? Časopis, který generace rodičů s láskou kupovaly svým dětem, protože věřily, že jim předají něco hezkého?
V posledních dnech se kolem dětského časopisu Mateřídouška strhl malý poprask. Nejde o žádný nový obsahový skvost, krásné ilustrace ani vtipné příběhy. Důvodem je – světe div se – vstupenka zdarma do Mirakula. A dospělí se zbláznili.
Časopis, který si běžně kupují rodiče svým dětem kvůli zábavnému i vzdělávacímu obsahu, je najednou beznadějně vyprodaný. Ne proto, že by děti hltaly každé slovo, ale protože dospělí se vrhli po jednorázové slevě. Kdo první přijde, bere. Nezáleží na tom, že mnozí ani netuší, co vlastně kupují – hlavně že je to „zadarmo“.
Na Facebooku zuří diskuze. „Chodím pro Mateřídoušku každý měsíc. Dneska? V šesti trafikách vyprodáno,“ píše jedna maminka. „Naštěstí mám známého, co dělá v distribuci, takže mi dva kusy schoval,“ píše jiná – a už se ozývají hlasy, že to je nespravedlivé. A pak přichází komentáře typu:
„Haha, já jich mám doma pět, za tu vstupenku to stojí!“
„Nabízím časopis za 50 Kč – vstupenka neporušená.“
„Koho zajímá nějaký komiks, Mirakulum je za čtyři kila, takhle to mám zdarma.“
Ano, vstupenka zdarma spustila moderní formu „kuponové horečky“. A kdo na to doplácí? Ti, kdo si chtěli časopis koupit kvůli něčemu jinému než výhodě navíc – kvůli obsahu pro své děti. Smutné je, že v některých skupinách už se časopisy objevují na prodej – vstupenka součástí, samozřejmě. A kolik jich skončí v koši? Nechceme ani vědět.
Kdo s tím vlastně začal?
Těžko říct, kdo přišel s nápadem přihodit do dětského časopisu vstupenku, která má několikanásobně vyšší hodnotu než samotný titul. Možná to měl být dobrý tah prodeje, ale výsledek je ukázkový příklad české povahy v praxi:
„Když je něco zdarma, beru. I když to nepotřebuju. Hlavně když ostatní nemají.“
A tak se ze vzdělávacího titulu stává komodita. Ne pro děti, ale pro dospělé, kteří už dávno zapomněli, jaké to je číst si pod peřinou hezky ilustrovaný příběh, vyřešit hlavolam a těšit se na další číslo. Dnes se těší spíš na to, kolik ušetří.