Hlavní obsah
Bydlení a architektura

Zemřel Frank Gehry: architekt, který ohnul svět a změnil pravidla architektury

Foto: https://www.pinterest.com/pin/frank-gehry--597430706807239870/

Ve věku 96 let zemřel Frank Gehry – architekt, který redefinoval podobu moderní architektury a zanechal po sobě díla, jež změnila světový vizuální jazyk. Co po něm zůstane?

Článek

Frank Gehry, jeden z nejvlivnějších architektů moderní doby, zemřel ve věku 96 let ve svém domě v Santa Monice. Podle zástupců jeho studia Gehry Partners byla příčinou krátká respirační nemoc. Jeho smrt uzavírá éru architekta, který od 2. poloviny 20. století postupně boural konvenci, estetiku a logiku staveb, dokud nezůstal jen osobitý tvůrčí jazyk – rozpoznatelný po celém světě.

Začátek, který nic nenaznačoval

Gehry se narodil v Torontu. Až po studiích architektury na University of Southern California a urbanismu na Harvardu se přestěhoval do Los Angeles, kde v roce 1962 založil vlastní praxi. První výrazné přelomové gesto nepřišlo zakázkou, ale osobním experimentem: rekonstrukcí jeho vlastního domu.

Použil materiály, které architektura považovala za „nepatřičné“: betonové tvárnice, vlnitý plech, pletivo, překližku. Jeho Santa Monica residence z roku 1978 vyvolala tehdy fascinaci i odpor. Ale stala se signálem.

Byl to moment, kdy architektura pochopila, že tohle není další projekt – ale začátek fenoménu.

Bilbao efekt: architektura jako událost

Gehry získal nejprestižnější architektonické ocenění – Pritzkerovu cenu – v roce 1989. Mezinárodní fenomenální pozornost ale přišla až později: s Guggenheimovým muzeem v Bilbau.

Budova z titanu, křivky připomínající pohyb ryby, dynamika a tekutost v měřítku, které předtím nikdo nezkusil. Novinář Vanity Fair o budově napsal, že připomíná „gargantuální kytici stříbrných ryb v pohybu“.

Architekt Philip Johnson tehdy v atriu budovy plakal. Prohlásil Gehryho za „největšího architekta současnosti“.

Od té chvíle se zrodil fenomén nazývaný Bilbao efekt – urbanistický jev, kdy jedna radikální budova dokáže proměnit město, cestovní ruch i ekonomiku.

Rozsah, který definoval generaci

Od Bilbaa následovala série ikon světové architektury:

  • Walt Disney Concert Hall v Los Angeles (2003)
  • Museum of Pop Culture v Seattlu (2000)
  • Neuer Zollhof v Düsseldorfu (1998)
  • Louis Vuitton Foundation v Paříži (2014)

Jeho styl vznikal kombinací odvážného fyzického modelování a technologie, původně určené pro bojová letadla. Gehry nebral architekturu jako statický objekt, ale jako pohyb, gesto a emoci.

Odmítal být označen za celebritu

Byl známý jako někdo, kdo nesnášel povrchní glorifikaci architektů.
Na otázku, zda je „starchitect“, jednou odpověděl:

„Neodvažujte se mě tak nazývat. Nesnáším to.“

Přesto jeho práce i osobnost vyvolávaly pozornost a respekt. Barack Obama mu v roce 2016 udělil Prezidentskou medaili svobody.

Odkaz, který nezmizí

Frank Gehry nebyl jen architekt. Byl narušitel způsobu přemýšlení o prostoru. Dokázal vydestilovat objekt z chaosu a udělat z něj objekt touhy, diskuze a kulturní transformace.

Politici, umělci i kolegové po celém světě na něj reagují stejnými slovy: jeho práce změnila svět.

Nancy Pelosi ho popsala jako „gentlemana a titána architektury“.

Bernard Arnault, který s ním spolupracoval na projektu Louis Vuitton Foundation, řekl:

„Zůstává pro mě géniem lehkosti, průhlednosti a milosti.“

Frank Gehry nezanechal jen budovy.
Zanechal nový způsob myšlení.

A to je u architektů vzácnější než beton, titan nebo ocel.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít publikovat svůj obsah. To nejlepší se může zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz