Článek
Jenže někde mají pocit, že tohle zkrátka a dobře nestačí. Koneckonců – kdo někdy zažil, jak se stav jeho babičky nebo dědečka zhoršil doslova ze dne na den, ten ví, že roční intervaly takových prohlídek rozhodně nestačí. A právě proto přišlo Peru s naprosto radikálním krokem. Vydalo přísné nařízení, které říká, že od osmdesátých narozenin už za volant nesmíte. Bez výjimky, bez prohlídek, bez odvolání. Prostě osmdesátka pro vás znamená konec. V jednom dni jste ještě způsobilí bez problémů a v tom druhém už ne. Připadá vám to šílené? Nám také – a hned vám řekneme, proč.
Walter Röhrl by v Peru už neřídil
Rádi bychom vám totiž představili jedno jméno, které zná snad každý motoristický fanoušek – Walter Röhrl. Není to nikdo jiný než dvojnásobný mistr světa v rally, vítěz Le Mans a legendární testovací jezdec.
Letos mu je 78 let a pořád sedá za volant s lehkostí, jakou by mu mohli závidět i mnohem mladší řidiči – a rozhodně nevypadá na to, že by chtěl s řízením skončit. Podle peruánského systému by ale za dva roky musel řidičák odevzdat, a to jen kvůli číslu v občance. A takových, jako on, se mezi námi pohybuje dost a dost.
Tvrdý limit versus lékařské prohlídky
Naštěstí u nás v Evropě zatím nic takového nehrozí – tady totiž spíš sázíme na individuální posouzení každého případu. Ovšem nezapomíná se ani na dozor po zdravotní stránce.
V Česku chodí řidiči poprvé na povinnou lékařskou prohlídku v 65 letech, pak v 68 letech a od té doby každé dva roky.
A jen lékař může rozhodnout o tom, zda je dotyčný způsobilý dál jezdit. A pokud ano, může klidně řídit i po osmdesátce. Rozhoduje zdravotní stav, ne věk.
A to dává smysl – každý jsme jiný. Někdo je v kondici i v 85, jiný má problém udržet pozornost už v 60. Něco nám dali do vínku geny, něco můžeme ovlivnit vlastním chováním. Pevná věková hranice je tak podle kritiků nespravedlivá, protože připraví o možnost jezdit i ty, kteří mají zkušenosti.
Je to podobně nedomyšlené, jako řidičák pro mladší osmnácti let, které ovšem musí za jízdy doprovázet jejich mentor. Tím se musí stát ten, kdo má řidičák, ale nemá na svém kontě žádné přestupky. Začátečníkovi za volantem tak klidně může radit třeba osmdesátiletá babička, která seděla v autě naposledy někdy před třiceti lety – ale tatínek, který získal jeden či dva bodíky za nějaké banální přestupky, má prostě smůlu.
Myslíte si, že by i u nás měla existovat pevná věková hranice, kdy už za volant nesmíte?
Zdroj: Autorský text, EN, Blanquivioletas, English.radio