Článek
Islám svým věřícím nařizuje konzumovat pouze takzvané halal jídlo, což v případě masa znamená nutnost rituální porážky dhabíha. Tu může provádět pouze věřící muslim. Během brutálního obřadu má na hlavě tradiční muslimskou pokrývku kufi a opakovaně provolává slávu muslimskému bohu slovy „Alláhu akbar“. Zvíře přitom položí na zem směrem ke Kábě a jeho kolega, který si až dosud brousil nože, zvíře před zraky přihlížejících podřízne. Náboženská pravidla nařizují jediným tahem nože protnout krční tepnu tak, aby byl přerušen přívod krve do mozku. Poté musí zcela vykrvácet, protože muslimové považují krev za nečistou. Někdy se podříznuté zvíře pověsí za nohy, aby vykrvácelo rychleji, jindy ho nechají krvácet vleže tak, jak ho podřízli. Podobný postup uplatňují také židovští věřící v případě košer potravin.
Naprosto barbarský zvyk, u kterého mě překvapuje kromě neuvěřitelné krutosti také to, že je v Evropě jednadvacátého století stále běžně rozšířený a hlavně povolený. Náboženské obce rituální porážky běžně provádí i u nás v Česku, což je naprosto nepochopitelné. Poslanci nyní navíc umožnili, že podobných naprosto krutých porážek u nás rapidně přibude.
Až dosud mohly zvířata rituálním způsobem porážet jen církve a náboženské společnosti. Je paradoxní, že zrovna novela zákona na ochranu zvířat proti týrání zásadně rozšiřuje okruh těch, kdo mohou zvířata brutálně zabíjet. Nově toto povolení získali i všichni provozovatelé podniku, tedy komerční jatka. Dá se proto očekávat, že takových nechutných porážek výrazně přibude.
Poslanecká sněmovna se rozvolněním pravidel pro náboženské porážky zabývala už loni na podzim, po obří vlně kritiky ale nápad raději ministr zemědělství stáhl. Letos v únoru se návrhem zabývali poslanci znovu, tentokrát s malou změnou. Jatka v případě rituálních porážek budou muset zvířata před podříznutím omráčit elektrickým proudem tak, aby tento elektrošok nezpůsobil zvířeti smrt. Pokud zvíře zemře jinak než v důsledku podřezání, považuje jeho maso islám za haram, tedy zakázané a nepřípustné k jídlu.
Pro církve a náboženské společnosti se navíc vůbec nic nemění, stále smějí podřezávat zvířata za plného vědomí bez jejich předchozího omráčení. Naprosto nechápu, že je takové neuvěřitelné týrání zvířat v Evropě jednadvacátého století vůbec možné.
Jakožto dlouholetý chovatel mnoha druhů zvířat a jejich celoživotní milovník jsem zásadně proti, abychom u nás tolerovali středověké barbarské způsoby způsobující zvířatům neskutečné utrpení. Apeluji proto na senátory, kteří nyní budou novelu zákona schvalovat, aby tuto nechutnou praxi v Česku nadobro zakázali. Mrzký výdělek z prodeje halal či košer masa nemůže vyvážit bolestivou a nedůstojnou smrt živého tvora.