Hlavní obsah

Babišův tajný migrační mandát

Foto: Evropská unie

Vít Rakušan často argumentuje, že při jednání o migračním paktu jednal vždy v mezích usnesení vlády Andreje Babiše (tzv. Babišova migračního mandátu).

Článek

Abych si ověřil, že Vít Rakušan skutečně jednal v mezích Babišova migračního mandátu, jak tvrdí, snažil jsem se Babišův migrační mandát získat. Trvalo mně to více než rok. Úřad vlády mě třikrát odmítnul.

Před několika týdny jsem podal další odvolání a tentokrát jsem uspěl. Nyní tedy Babišův migrační mandát mám.

Co tedy z Babišova dříve tajeného migračního mandátu vyplývá?

1) Evropská komise předložila první verzi migračního paktu 23. 9. 2020. Již cca měsíc poté měla vláda Andreje Babiše hotový jedenáctibodový mandát se zdůvodněním.

2) Návrh migračního paktu z roku 2020, a budeme se soustředit jen na povinnou solidaritu, byl výrazně odlišný od návrhu, který projednávalo české předsednictví v roce 2022 a od toho, co bylo nakonec letos schváleno.

3) Povinná solidarita ve verzi z roku 2020 znamenala pro členské státy, že budou za určitých (pravděpodobných) podmínek povinně provádět buď relokace nebo tzv. sponzorované návraty.

4) Sponzorovaný návrat byla šílenost, která by znamenala, že by Česká republika finančně podporovala návrat migranta, který připlul např. do Itálie, do země jeho původu. Pokud by se to nepodařilo, což by tak většinou dopadlo, museli bychom si takového migranta převézt do naší země.

5) Na prvním obrázku je hlavní část Babišova migračního mandátu. Vyplývá z ní, že tehdejší vláda se stavěla proti povinným relokacím. Neměla nic proti podpoře návratů migrantů, ale byla jasně proti tomu, aby byl migrant, kterého se nepodaří vrátit, přesunut do České republiky.

Foto: Robert Kotzian

Hlavní část Babišova migračního mandátu z října 2020.

6) Na druhém obrázku je hlavní část materiálu, který měl zřejmě Vít Rakušan k dispozici při hlasování o povinné solidaritě. Ono „ANO“ asi znamená, že mu úředníci navrhli hlasovat pro.

7) Vít Rakušan se v médiích vymlouvá na Babišův mandát jako celek. Ale na druhém snímku vidíme, že na Radě EU se hlásil jen k jeho malé části. Vlastně jen k jediné větě o tom, že povinné relokace nechceme.

Foto: Robert Kotzian

Hlavní část materiálu, který měl zřejmě Vít Rakušan jako podklad od úředníků na jednání Rady EU dne 8. 6. 2023.

8) Podstatný poznatek je, že Babišův mandát není univerzální a vztahuje se k prakticky úplně jinému mechanismu povinné solidarity, než o kterém v letech 2022 a 2023 jednal Vít Rakušan.

9) Jinak řečeno, migrační pakt doznal od roku 2020 tolika změn, že Babišův migrační mandát byl pro současnou vládu, pokud jde o povinnou solidaritu, prakticky k ničemu.

10) Přesto Vít Rakušan (ani žádný jiný člen vlády) současné vládě žádný nový mandát, podle kterého by se dalo postupovat, nenavrhnul. Kdyby nějaký nový mandát existoval, proč by se Vít Rakušan celou dobu vymlouval na ten Babišův z roku 2020?

11) Vypadá to tedy tak, že vláda Vítu Rakušanovi nestanovila pro vyjednávání povinné solidarity prakticky žádné mantinely. Jinak řečeno, Vít Rakušan si do značné míry v této věci mohl dělat, co chtěl. Taky to dělal a podle toho to taky dopadlo. V tak osudové věci, jako je migrace a sdílení migrační zátěže…

12) Pak se je jen těžko divit, že Vít Rakušan během českého předsednictví prosadil povinné offsety, které za určitých podmínek povedou k povinnému přijímání migrantů, přestože dodržel (s jedním otazníkem, ale ten teď nechme stranou) zákaz povinných relokací z Babišova migračního mandátu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz