Článek
Statistiky uvádí, že je v ČR aktuálně přes 50 tisíc eshopů, obrat e-commerce činí v letošním roce 164,4 miliard Kč, což je meziroční nárůst o 14 %. Mezi největší e-shopy patří Alza, Allegro (bývalý Mall), Rohlík, Košík, CZC a spousta dalších. Vedle nich také rostou e-shopy klasických „kamenných“ řetězců, které si cestu do online prostoru včas našli. Jsou to například Lidl Shop, iTesco nebo Ikea. Všichni „eshopáři“ mají jedno společné – bez dostatku obalového materiálu a včasného dodání zboží k zákazníkovi by se neobešli.
Oproti covidovým letům je papíru dostatek
Celkově byl trh výrazně ovlivněn covidovými roky 2020 a 2021. „Tehdy byl extrémní nárůst objemu na e-shopech, vznikla řada nových, mnozí investovali miliony právě do e-commerce. Tedy na jedné straně obrovská poptávka ze strachu z uzavření obchodů a nedostatku jakéhokoli zboží, všichni, včetně výrobců, nakupovali do zásoby. Na druhé straně byly omezeny dodávky ať už z Číny či USA. Byl nedostatek součástek v automotive, vzpomeňme na kauzu s čipy, nebyl papír, dřevo, stavební materiál a podobně. To vše zapříčinilo prudké zdražování. Dnes jsme ve druhém roce války na Ukrajině, po energetické krizi tu je opačná situace – nákupní chování se ochladilo, všeho jsou dostatečné zásoby. Spotřebitelé se bojí nejistoty a spíše šetří, odběratelé tlačí na snižování nákladů, a to se samozřejmě projevuje i v ceně obalů,“ hodnotí aktuální situaci v obalovém průmyslu Jiří Jetel.
Podle něho jsou na letošní Vánoce výrobci a dodavatelé obalových materiálů dobře připraveni a mají dostatek vstupního materiálu potřebného pro výrobu obalů. Tedy nepředpokládáme jakýkoli problém s dodávkami či dlouhou dodací lhůtou – standard u nás je dnes dodání během 5-10 dnů.
Boom samoobslužných doručovacích boxů a zelená politika
Kromě výše zmíněného stavu, že se na rozdíl od předchozích let nachází obalový průmysl v útlumu a nákupní chování spotřebitelů a tržby na e-shopech budou při nejlepším stejné jako loni, možná o trošku horší, sledujeme dva aktuální trendy. Rostoucí obliba samoobslužných doručovacích boxů, ve kterých zboží už nenajdete v sekundárním obalu a zaváděná evropská nařízení, která jsou směrem k obalům čím dál zelenější. „Důraz na udržitelnost obalů, jejich plná recyklace, a naplňování zaváděných evropských nařízení, která výrobce, prodejce i dopravce, tedy zásilkové služby, tlačí ke stále ‚zelenějšímu‘ chování,“ dodává Jetel.
Jedna z mála českých firem v tomto oboru
Česká rodinná firma SAPRIL patří mezi lídry ve výrobě průmyslových obalů. Do tří let plánuje vybudovat v průmyslové zóně Joseph v Mostě nejmodernější linku na výrobu plně recyklovatelných obalů. Dnes dosahuje obratu přes jednu miliardu ročně a zpracovává 30 milionů metrů lepenky. SAPRIL se orientuje hlavně na zákazníky z oblasti technologického průmyslu, automotive, FMCG a samozřejmě i na oblast e-commerce.