Hlavní obsah

Papíru je dost. Dodavatelé jsou dostatečně předzásobeni

Foto: Roman Hrůza

Výroba obalových materiálů v mosteckém Saprilu

Podle odborníků jsou výrobci obalů na nejsilnější období roku dobře připraveni. Nedostatek papíru či výrobních kapacit dle spolumajitele společnosti SAPRIL Jiřího Jetela letos nehrozí.

Článek

Statistiky uvádí, že je v ČR aktuálně přes 50 tisíc eshopů, obrat e-commerce činí v letošním roce 164,4 miliard Kč, což je meziroční nárůst o 14 %. Mezi největší e-shopy patří Alza, Allegro (bývalý Mall), Rohlík, Košík, CZC a spousta dalších. Vedle nich také rostou e-shopy klasických „kamenných“ řetězců, které si cestu do online prostoru včas našli. Jsou to například Lidl Shop, iTesco nebo Ikea. Všichni „eshopáři“ mají jedno společné – bez dostatku obalového materiálu a včasného dodání zboží k zákazníkovi by se neobešli.

Oproti covidovým letům je papíru dostatek

Celkově byl trh výrazně ovlivněn covidovými roky 2020 a 2021. „Tehdy byl extrémní nárůst objemu na e-shopech, vznikla řada nových, mnozí investovali miliony právě do e-commerce. Tedy na jedné straně obrovská poptávka ze strachu z uzavření obchodů a nedostatku jakéhokoli zboží, všichni, včetně výrobců, nakupovali do zásoby. Na druhé straně byly omezeny dodávky ať už z Číny či USA. Byl nedostatek součástek v automotive, vzpomeňme na kauzu s čipy, nebyl papír, dřevo, stavební materiál a podobně. To vše zapříčinilo prudké zdražování. Dnes jsme ve druhém roce války na Ukrajině, po energetické krizi tu je opačná situace – nákupní chování se ochladilo, všeho jsou dostatečné zásoby. Spotřebitelé se bojí nejistoty a spíše šetří, odběratelé tlačí na snižování nákladů, a to se samozřejmě projevuje i v ceně obalů,“ hodnotí aktuální situaci v obalovém průmyslu Jiří Jetel.

Podle něho jsou na letošní Vánoce výrobci a dodavatelé obalových materiálů dobře připraveni a mají dostatek vstupního materiálu potřebného pro výrobu obalů. Tedy nepředpokládáme jakýkoli problém s dodávkami či dlouhou dodací lhůtou – standard u nás je dnes dodání během 5-10 dnů.

Boom samoobslužných doručovacích boxů a zelená politika

Kromě výše zmíněného stavu, že se na rozdíl od předchozích let nachází obalový průmysl v útlumu a nákupní chování spotřebitelů a tržby na e-shopech budou při nejlepším stejné jako loni, možná o trošku horší, sledujeme dva aktuální trendy. Rostoucí obliba samoobslužných doručovacích boxů, ve kterých zboží už nenajdete v sekundárním obalu a zaváděná evropská nařízení, která jsou směrem k obalům čím dál zelenější. „Důraz na udržitelnost obalů, jejich plná recyklace, a naplňování zaváděných evropských nařízení, která výrobce, prodejce i dopravce, tedy zásilkové služby, tlačí ke stále ‚zelenějšímu‘ chování,“ dodává Jetel.

Jedna z mála českých firem v tomto oboru

Česká rodinná firma SAPRIL patří mezi lídry ve výrobě průmyslových obalů. Do tří let plánuje vybudovat v průmyslové zóně Joseph v Mostě nejmodernější linku na výrobu plně recyklovatelných obalů. Dnes dosahuje obratu přes jednu miliardu ročně a zpracovává 30 milionů metrů lepenky. SAPRIL se orientuje hlavně na zákazníky z oblasti technologického průmyslu, automotive, FMCG a samozřejmě i na oblast e-commerce.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz