Článek
Koalice tří rozdílných světů
Vyjednávání o nové vládě běží na plné obrátky. Podle všeho vznikne nějaká forma koalice ANO, SPD a Motoristé sobě.
Zatímco Andrej Babiš mlží, na otázky novinářů se, oděn do vlastní bundy, chichotá a neodpovídá, zástupci ostatních stran slovy a požadavky rozhodně nešetří. Tomio Okamura zatím neví, zda by chtěl jedno, dvě nebo raději tři ministerstva. Zato velmi dobře ví, že by chtěl ministerstvo vnitra. Proslýchá se, že by takový Martin Pecina mohl být vhodným „odborníkem“ za SPD. Ostatní dvě ministerstva Okamura zatím nespecifikoval, ale Zuzana Majerová údajně velmi touží po postu ministryně školství. Co na to Plaga, přátelé v SPD? Možná se ale paní Majerová spokojí s dobře zaplaceným místem ve školském výboru.
Ostatně, možný budoucí předseda sněmovny Okamura bude muset svým neřízeným střelám rozdat funkce, jinak si jejich poslušnost nezajistí. Ale o tom už jsem psal jinde.
Motoristé s nohou na brzdě
Motoristé sobě jsou ve svých plánech poněkud skromnější. Petr Macinka by prý rád usedl do křesla ministra životního prostředí. Filip Turek a Jan Zahradil jsou podle některých skvělí kandidáti na post ministra zahraničí. Co na tento nápad říká Radek „vodka“ Vondráček, není autorovi článku známo.
Bez ohledu na stranickou příslušnost výše jmenovaných si stále myslím, že ministr by měl být zároveň odborník. Odbornost Jana Zahradila s určitou dávkou tolerance vidím, ale odbornost Filipa Turka? Mimo krátké epizody v Evropském parlamentu nepředvedl na poli diplomacie vůbec nic. Ano, umí se poprat pod dohledem soukromé ochranky v baru, údajně umí fackovat ženy, ale to mi jako kvalifikace na šéfa diplomacie přijde velmi málo.
O odbornosti Petra Macinky na pozici ministra životního prostředí mi také není nic známo. Na sociálních sítích sice nazývá své skutečné i domnělé oponenty „skalárkami“, ale na dotčeném ministerstvu by měl člověk znát víc než jen název jedné akvarijní rybky.
Kdo chce řídit, ale ne dopravu
Co mě však ve vztahu k Motoristům opravdu zaráží, je fakt, že nikdo z nich netouží být ministrem dopravy. Neměli by právě Motoristé mít k takovému postu nejblíže? Když se však na problematiku resortu dopravy podíváme blíže, je poměrně jasné, proč po něm netouží.
Andrej Babiš už svým svérázným způsobem naznačil, že do výstavby nové dopravní infrastruktury nehodlá investovat žádné peníze. A doprava je resort náročný, komplikovaný a všem na očích. Zatímco takový ministr životního prostředí zvládne ledacos „okecat“, ministr dopravy těžko vysvětlí, proč se nebudují dálnice nebo železnice.
Volant necháme jiným
Je tedy velká šance, že právě na tomto postu by se ukázalo, jak moc je daný ministr neschopný a jak rychle by ztratil popularitu. A to je věc, kterou si Motoristé prostě nemohou dovolit.