Článek
Titul bude obhajovat sedmadvacetiletý Holanďan Max Verstappen. Pilot Red Bullu se letos pokusí o husarský kousek, kterým bude zisk pátého titulu v řadě. To před ním dokázal jen Michael Schumacher. Zajímavé na tom je, že ač získal Max Verstappen titul v posledních čtyřech sezónách, nebude do té letošní dle odborníků i bookmakerů vstupovat jako favorit. Ne, že by nastávající otec nebyl pravděpodobně nejlepší pilot v letošním startovním poli, ale forma jeho stáje Red Bull loni na konci sezóny dramaticky klesla a Max jen korigoval svůj náskok. Vzhledem k tomu, že letošní vozy budou přímo navazovat na monoposty z loňské sezóny, lze očekávat, že Red Bull bude stejně jako na konci loňské sezóny o něco pomalejší než vozy McLaren a Ferrari. Na druhou stranu, Max v loňském roce dokázal, že je schopen bojovat o přední příčky i s pomalejším vozem, využít každé příležitosti, aby získal vítězství a pravidelně sbírat body. Ačkoliv Verstappen udělal velký pokrok ve spolehlivosti, stále má v sobě agresivní stránku, kterou ukazoval zejména v letech 2016 až 2019. Loni dal na tuto část své osobnosti vzpomenout zejména v soubojích s britským duem Norris-Russell.
Stájovým kolegou Verstappena bude třiadvacetiletý Novozélanďan Liam Lawson. Ten dostal pro letošní sezónu šanci u Red Bullu, ačkoliv má ve Formuli 1 odjeto jen 11 závodů a dosud získal pouhých 6 bodů. Rozhodně ale nejde o pomalého pilota. Lawson je mistrem Toyota Racing Series z roku 2019 a vicemistrem evropské Formule 4 z roku 2018, Euroformula Open z roku 2019, Toyota Racing Series z roku 2020, DTM z roku 2021 a japonské Super Formule z roku 2023. K tomu ještě přidal celkové třetí místo z Formule 2 v roce 2022. Tento výčet jasně svědčí o jedné věci, Liam je rychlý absolutně ve všem, do čeho usedne. Spousta jezdců před ním nedokázala například střídat formulovou sedačku s tou z německých cestovních vozů DTM. Liam si s tím ale v roce 2021 jednoduše poradil a nechybělo mnoho a slavil by titul. Podobné to bylo i s japonskou Super Formulí, do které odešla hledat štěstí řada kvalitních pilotů a pohořeli, Liam opět bojoval o titul až do posledního závodu. Když k tomu přičteme povedené záskoky za Daniela Ricciarda u Racing Bulls v letech 2023 a 2024, je jasné, že Liam si sedačku u Red Bullu rozhodně zaslouží. Bude nicméně muset všechny své zkušenosti pořádně zúročit. Výzva, kterou před sebou má, v minulosti zlomila jezdecký vaz takovým jezdcům jako byli Daniil Kvyat, Pierre Gasly, Alex Albon nebo Sergio Pérez. Uvidíme, jestli bude Liam jen další jezdec, který bude na jedničku Red Bullu Verstappena citelně ztrácet, či konečně prolomí kletbu druhé sedačky u Red Bullu a bude Maxovi rovnocenným soupeřem.
Hlavním vyzyvatelem Verstappena v letošním boji o titul bude dle sázkových kanceláří i mnohých expertů pětadvacetiletý Brit Lando Norris. Šampion Formule 3 z roku 2017 a vicemistr Formule 2 z roku 2018 dostal loni studenou sprchu, ač skončil v celkovém hodnocení jezdců na výborném druhém místě, vyhrál 4 závody a třináctkrát stál na pódiu. Poprvé v kariéře měl totiž v rukou vůz schopný pravidelně vyhrávat, čehož v mnohých ohledech nebyl schopen využít. Problémy měl zejména se starty, kde mnohdy ztratil i několik pozic. Na druhou stranu celkem jasně deklasoval stájového kolegu Piastriho a za mnoho ztracených bodů mohl i tým McLaren. Lando i jeho stáj prostě nebyli psychicky dostatečně způsobilí k boji o titul. Pokud si ale z loňského ročníku vezmou ponaučení, mohou letos přidat k loňskému konstruktérskému titulu i ten jezdecký. Dle testů to vypadá, že minimálně v závodních simulací je McLaren prozatím nejlepší ze všech týmů.
Landa Norrise doplní u McLarenu třiadvacetiletý Australan Oscar Piastri. Ten ve Formuli 1 načne svou třetí sezónu a je potřeba říct, že pro něj může být zlomová, ale také mu může zlomit vaz. Oscar totiž letos musí ukázat, že dokáže být rovnocenným soupeřem svému stájovému kolegovi, kterým je jeden z nejlepších pilotů současnosti, to se mu ale v prvních dvou sezónách u McLarenu vůbec nedařilo. Loni sice skončil v celkovém hodnocení šampionátu čtvrtý a stájový kolega Norris druhý, což se nezdá být takový rozdíl, reálně ale ztratil 82 bodů a v interním souboji s Norrisem jasně prohrál v kvalifikacích i závodech. Letos už musí ukázat, že dokáže vyhrávat i bojovat o titul nebo upadne do role týmové dvojky a už nikdy se s ním nebude počítat jako s žhavým kandidátem na titul. Rychlost nepochybně má, v juniorských kategoriích totiž během tří let vyhrál Eurocup Formule Renault, Formuli 3 i Formuli 2.
Třetím největším kandidátem na titul bude sedmadvacetiletý Monačan Charles Leclerc z Ferrari. Třetí muž loňského celkového pořadí doufá, že v sedmé sezóně u Ferrari konečně vrátí stáj se vzpínajícím se koněm na vrchol. Talent na to nepochybně má a v okamžiku, kdy v minulosti dostal nejrychlejší vůz, dokázal vyhrávat. Skvělý je také v soubojích s časem, za kariéru získal již 26 pole position, škoda je, že je nedokáže častěji proměňovat ve vítězství, těch má na kontě momentálně 8, což je markantní nepoměr. Velký bolehlav je pro něj i příchod nového stájového kolegy Hamiltona, toho obletuje celý svět a dá se říct, že je v zájmu všech kromě Charlese, aby Hamilton získal osmý titul v barvách Ferrari a stal se tak legendou. Je dokonce možné, že Ferrari bude Hamiltona upřednostňovat. Na druhou stranu, pokud Charles vyhraje první tři závody sezóny, hype kolem Hamiltona upadne a Charlesovi to naopak může navýšit kredit až do nebes. Tak uvidíme, jak to dopadne, interní souboj Hamiltona s Leclercem bude rozhodně jeden z nejsledovanějších ve startovním poli.
Jak již bylo řečeno, stájovým kolegou Leclerca u Ferrari bude sedminásobný mistr světa a nejúspěšnější jezdec v historii Formule 1 Lewis Hamilton. Ať jste za přestup čtyřicetiletého Brita do Ferrari rádi nebo vás to naopak štve, musíme si přiznat, že je to jeden z největších přestupů ve sportovní historii a pro Formuli 1 je to skvělá reklama, která může získat motorsportu spoustu nových fanoušků. Není pochyb o tom, že tento přestup je geniálním marketingovým tahem. Kde je publicita, tam jsou peníze, které proudí Ferrari, Formuli 1 i samotnému Hamiltonovi. Otázkou však zůstává, jestli je už přeci jen starší Hamilton opravdu tím jezdcem, který vrátí do Maranella jezdecký titul po 18 letech, nepovedlo se to Alonsovi, Vettelovi, ani Leclercovi, kteří byli v letech u Ferrari v daleko perspektivnější fázi své kariéry. U Hamiltona se nelze ubránit dojmu, že od smolné ztráty titulu v sezóně 2021 už to není ten Lewis, kterého jsme znali před tím a byl prakticky neporazitelný. Naopak ve dvou sezónách ze tří společných si s ním poradit i stájový kolega George Russell. Na druhou stranu může Lewisovi vlít změna prostředí do žil čerstvou krev a onen geniální neporazitelný závodník se může vrátit. Ještě starší Alonso ukazuje, že i po čtyřicítce brilantní výkony odvádět jdou.
Lewise Hamiltona u Mercedesu nahradí mladíček Andrea Kimi Antonelli. Teprve osmnáctiletý Ital hned ve své první sezóně ve Formuli 1 naskočí do jednoho z top týmů, to je něco, co jsme ve Formuli 1 v případě takhle mladého jezdce ještě neviděli. I Max Verstappen strávil svou první sezónu v týmu ze středu pole, aby se oťukal. Pravdou je, že Toto Wolff chystal vstup Antonelliho do Mercedesu až pro rok 2026, nečekaný odchod Hamiltona ho však donutil jednat a zaplácnout někým místo jen na jeden rok, nedávalo smysl. Antonelli měl dost bodů pro zisk superlicence, jelikož vyhrát všechno, kam přišel, a proto padla volba vcelku logicky na něj. Není pochyb o tom, že je Kimi generační talent, během let 2022 a 2023 získal celkem 5 titulů v nejrůznějších kategoriích a pro rok 2024 přeskočil Formuli 3 a rovnou se posunul do Formule 2. Už tam se ukázalo, že by měl trochu zpomalit. Celkové šesté místo je sice výborným počinem i s přihlédnutím k tomu, že tým Prema minimálně v první polovině sezóny nepatřil na úplný vrchol ve startovním poli, na druhou stranu už všechny nerozdrtil rozdílem třídy. Ani se nestihl nadechnout po jednom velkém kroku a hned ho čeká další. Antonelli je výjimečně rychlý a může klidně letos nějaký ten závod vyhrát, stejně tak se ale dá čekat několik nehod vzhledem k nezkušenosti.
V nezáviděníhodné situaci bude druhý jezdec Mercedesu George Russell. Sedmadvacetiletý Brit nemůže z této sezóny prakticky vyjít úspěšně. Pokud mladého Itala v interním souboji porazí, porazí jen nezkušeného nováčka a nikdo nad tím ani nepokrčí rameny, pokud s Antonellim prohraje, bude mít z ostudy kabát. George může z letošní sezóny vyjít jako vítěz snad jen za předpokladu, že získá titul a upřímně řečeno, pokud mu Mercedes poskytne kvalitní vůz, nemusí to být úplně nereálné, George k tomu má totiž všechny předpoklady. Je rychlý, spolehlivý, je dobrý politik a loni se předvedl i v souboji s časem, kde získal tři pole position a byl třetí nejlepší v průměrném postavení na startovním roštu, ač na to jeho vůz reálně absolutně neměl. Největší překážkou v jeho cestě za titulem bude pravděpodobně jeho tým, Mercedes totiž ani ve třetím roce s novými pravidly nepochopil svůj vůz. Na některých tratích sice byli nejrychlejší, ale sami přiznávali, že netušili proč. Nějaký extrémní progres nelze u Mercedesu v posledním roce před změnou pravidel čekat, proto se bude muset George spokojit s pár pódii a dílčími vítězstvími.
Lídrem stáje Aston Martin, která loni skončila na pátém místě v poháru konstruktérů, bude i nadále dvojnásobný mistr světa Fernando Alonso. Třiačtyřicetiletý vítěz třiceti dvou velkých cen i v pokročilém věku učarovává svou rychlostí a v okamžiku, kdy v roce 2023 dostal do rukou kvalitní vůz, začal okamžitě sbírat pódia. Alonso je prostě závodník tělem i duší, v okamžicích volna, kdy ostatní jezdci relaxují někde v exotických zemích, prohání Alonso motokáru nebo cokoliv jiného na čtyřech kolech. V minulosti se zúčastnil 500 mil Indianapolis, Rallye Paříž-Dakar i dvacetičtyřhodinovky v Le Mans, kterou v letech 2018 a 2019 vyhrál. Hodně si slibuje od změny pravidel v roce 2026 a od nového vozu, jehož výrobu bude mít pod taktovkou samotný Adrien Newey. Lze očekávat, že to bude Alonsova poslední šance na titul i poslední sezóna Formule 1. Z Formule 1 však Alonso rozhodně nezmizí ani poté. Už v této sezóně bude jeho soupeřem Gabriel Bortoleto, o jehož kariéru se stará A14 management, který založil právě Fernando.
Stájovým kolegou Alonsa bude šestadvacetiletý Kanaďan Lance Stroll. Syn majitele stáje Aston Martin poslední dvě sezóny citelně zaostává za stájovým kolegou Alonsem a ač v minulosti ukázal náznaky talentu například ziskem pole position v Turecku 2020, či třemi pódii, v posledních sezónách patří ve Formuli 1 k nejhorším. Když se podíváme na současné startovní pole, musíme říct, že ve Formuli 1 nemáme špatné jezdce. Doby, kdy jsme ve Formuli 1 měli vyslovené platiče, kteří v juniorských kategoriích patřili k nejhorším, ale měli neomezené finance, jsou ty tam. Velkou zásluhu na tomto faktu má i zavedení povinnosti zisku 40 bodů pro superlicenci za umístění v juniorských kategoriích, jehož jsem na rozdíl od mnohých velkým zastáncem. Tohle všechno způsobilo to, že se do Formule 1 prosadí opravdu jen ti nejlepší a jezdci, kteří jsou jen nadprůměrní, ve Formuli 1 vypadají jako naprostí outsideři, vzpomenout můžeme například Logana Sargeanta. Podobně je na tom i Lance Stroll. Lance není pomalý, v roce 2016 vyhrál Formuli 3 a porazil i George Russella, ale prostě patří jen k nadprůměru. I tak je možné, že ho jeho otec nakonec k titulu dotlačí. Aston Martin má vynikající zázemí, do týmu se hodně investuje, stáj zakoupila geniálního konstruktéra Neweyho a to všechno může způsobit, že Aston bude mít jednoho dne nejlepší auto. Pokud by stáj angažovala vedle Strolla horšího jezdce, který by měl za úkol jen hlídat záda Lancovi, může se Kanaďan nakonec radovat z titulu. Zní to sice jako hodně velká Science fiction, ale ve Formuli 1 je možné všechno.
Svou třetí sezónu v Alpine načne devětadvacetiletý Francouz Pierre Gasly. Vítěz velké ceny Itálie z roku 2020 si na konci loňské sezóny vedl opravdu bravurně, a nakonec se vešel do top desítky celkového pořadí. Spolu s výkony z předchozích let to jasně ukazuje, že jakmile má k dispozici kvalitní techniku, je schopen stabilně bodovat i získávat pódia. Do top týmu se však už nejspíše nikdy nepodívá, když totiž v roce 2019 dostal šanci po boku Maxe Verstappena, nedokázal za 12 závodů vytěžit ani jedno pódium. Pozice dvojky Red Bullu je složitá, pohořeli v ní mnozí, u Pierra je nicméně zajímavé, že se z toho dokázal oklepat, po návratu do Toro Rosso, resp. AlphaTauri (dnešní Racing Bulls) si napravil renomé a zejména celkové deváté místo ze sezóny 2021 bylo skvělým počinem, jelikož dalece překonal reálné možnosti svého vozu. Bylo nicméně jasné, že místo u AlphaTauri není dlouhodobě udržitelné a Pierre se musí poohlédnout jinde. Měl štěstí, že Alpine opustil před sezónou 2023 Fernando Alonso i Oscar Piastri a tým urychleně sháněl nového jezdce. Volba padla i kvůli národnosti na Pierra a francouzský tým Alpine vytvořil ryze francouzské duo spolu s Estebanem Oconem. Třešničkou na dortu bylo to, že Pierre a Esteban se neměli v lásce už od juniorských kategorií. Během dvou let dokázal Gasly strhnout na svou stranu celý Alpine a kufry si nakonec musel balit Esteban, u kterého se zdálo, že je u Alpine velmi dobře zakořeněný. Gasly je talentovaný pilot a můžeme ho pravidelně vídat na bodech i v letošním roce.
Stájovým kolegou Pierra Gaslyho bude Jack Doohan. Dvaadvacetiletý syn legendy MotoGP Micka Doohana však nebude mít už ve své první sezóně ve Formuli 1 na růžích ustláno. Je totiž tak trochu nechtěným dítětem předchozího managementu stáje Alpine a proslýchá se, že Flavio Briatore, ani šéf týmu Oliver Oakes nejsou jeho velkými příznivci. Tomu by nasvědčovalo i to, že Alpine před touto sezónou angažoval široký tým rezervních jezdců. Stáj jich má totiž celkem šest. Franca Colapinta, který si loni vyzkoušel Formuli 1 u stáje Williams, Paula Arona, který loni skončil celkově třetí ve Formuli 2, Gabriele Miniho, Kushe Mainiho a Victora Martinse, kteří letos budou závodit ve Formuli 2 a japonského matadora Rjo Hirakawu, který závodí ve WEC pro Toyotu a jeho přítomnost v garáži stáje Alpine signalizuje bezesporu to, že Toyota se zajímá o odkup týmu, který je sice tovární, ale zároveň od příštího roku ukončí výrobu vlastních motorů. Ať už je to jakkoliv, říká se, že Jack má smlouvu pouze na pět úvodních závodů a pak se uvidí. K mladému Australanovi je to trochu nespravedlivé, v juniorských kategoriích totiž patřil k nejlepším. V roce 2021 skončil celkově druhý ve Formuli 3, v roce 2022 šestý ve Formuli 2 a v roce 2023 třetí v tomtéž šampionátu. Ačkoliv na něj bude vyvíjen extrémní tlak, dostane na rozdíl od mnohých, kteří ho v juniorských šampionátech i předčili, alespoň šanci.
K americkému týmu Haas odchází od Alpine osmadvacetiletý Esteban Ocon. Pokud pomineme Oconovu první neúplnou sezónu 2016 ve stáji Manor, zažil loni nejhorší rok v kariéře. V celkovém pořadí skončil až 14. a to měl štěstí, že 18 z celkových třiadvaceti bodů získal šťastným pódiem v Brazílii. Na týmového kolegu nestačil a bylo jasné, že musí jít hledat spásu jinam. Trochu se čekalo, že by Francouz mohl z Formule 1 vypadnout, jelikož nemá pověst úplně vstřícného člověka. O tom svědčí to, že s žádným z týmových kolegů neměl dobrý vztah a v případě Péreze a Alonsa se jednalo prakticky o otevřenou nenávist. Na druhou stranu to vypadá, že vztah s Gaslym, který byl leta na ostří nože, se povedlo minimálně na oko usmířit. U Haasu bude zkušenějším z jezdeckého dua a očekává se, že pomůže v budování týmu. Je ovšem otázkou, jestli je vítěz Velké ceny Maďarska z roku 2021 na tuto pozici ten pravý.
Stájovým kolegou Ocona bude další z jezdců, který letos absolvuje svou první kompletní sezónu ve Formuli 1, tím je devatenáctiletý Brit Oliver Bearman. Junior Ferrari dostal již v minulém roce třikrát šanci v závodě Formule 1 a nezklamal, všechny velké ceny dojel a ve dvou případech dokonce bodoval. Jeho sezóna byla střídáním Formule 1 a Formule 2 poznamenána a ve Formuli 2 skončil celkově až dvanáctý. Předchozí roky ovšem byly výrazně lepší a ukázal v nich, že je talentovaný. V roce 2023 skončil 6. ve Formuli 2, o rok dříve 3. ve Formuli 3 a v roce 2022 opanoval italské i evropské mistrovství Formule 4. Upřímně řečeno měl ale štěstí, že šance ve Formuli 1 loni dostal, ačkoliv by v případě nevynechání dvou podniků Formule 2 skončil v pořadí výše, jen za výkony v letošní Formuli 2 by si místo ve Formuli 1 nevysloužil.
Za stáj Racing Bulls s velkou pravděpodobností odjede v letošním roce svou poslední sezónu čtyřiadvacetiletý Yuki Tsunoda. Pro Japonce to bude již pátá sezóna v juniorce Red Bullu a jelikož po uvolnění místa v hlavním týmu dostal šanci Liam Lawson, je jasné, že s ním Red Bull prostě nepočítá. Yuki byl tak trochu daň za kvalitní motory od Hondy, jelikož ale na konci letošní sezóny spolupráce Hondy a Red Bullu končí, je více než pravděpodobné, že si bude Yuki balit kufry, kord když už se teď veřejně mluví o angažmá Arvida Lindblada. Za čtyři roky u AlphaTauri, resp. VCARB získal 91 bodů a zajel jedno nejrychlejší kolo. To nejsou úplně hvězdné výkony, na druhou stranu se rok od roku zlepšoval a loni už často patřil k nejlepším ze středu pole. Na konci loňského roku se objevila informace, že o Tsunodu projevily zájem až tři týmy, ale Red Bull mu nedovolil odejít, je otázkou, co je na tom pravdy, každopádně motory Honda bude od roku 2026 využívat Aston Martin, tak uvidíme, jestli se Hondě podaří prosadit svého pilota do jezdecké sestavy.
Jedním ze tří čistokrevných nováčků, kteří si odbudou premiéru v rámci velké ceny Formule 1 letos v Austrálii, bude dvacetiletý Isack Hadjar. Vicemistr Formule 2 z loňského roku byl vybrán z desítek jezdců, kteří prošli juniorským programem Red Bullu v posledních třech letech a dostal přednost před piloty jako jsou Ayumu Iwasa, Enzo Fittipaldi, Zane Maloney, Jak Crawford nebo Dennis Hauger. Zajímavé na tom je, že se v juniorském programu udržel i po roce 2023, kde ze všech juniorů Red Bullu skončil ve Formuli 2 celkově nejhůře. Důvodem bude pravděpodobně velmi dobrý vztah s Helmutem Markem. Letos sice předvedl ve Formuli 2 výrazně lepší výkony, vybudoval si ale renomé arogantního jezdce, kterého se bude velmi těžko zbavovat. To hlavní budou ale výsledky na trati, Isack je nepochybně velmi talentovaný a bude zajímavé sledovat, jak si bude vést v porovnání se zkušeným stájovým kolegou Tsunodou.
Co se týče jezdecké sestavy, velmi si letos polepšil Williams, tomu se podařilo angažovat třicetiletého vítěze čtyř velkých cen Carlose Sainze. Toho v týmu přivítali zaměstnanci bouřlivým potleskem a Carlos se jim odvděčil už při předsezónních testech, když zajel nejrychlejší čas ze všech. Časy sice nejsou při předsezónních testech vypovídající, není ale pochyb o tom, že tento Španělův počin vlije krev do žil všem zaměstnancům britské stáje. Carlos patří bezesporu k nejrychlejším jezdcům ve startovním poli, v top týmech však na něj nezbylo místo, a tak se přesunul do Williamsu. Williams bude Carlosovým pátým týmem, ve kterém se ve Formuli 1 představí a bude prvním pilotem od Alaina Prosta, který bude mít v životopisu odjetý závod za tři nejtradičnější stáje ve startovním poli, tedy Ferrari, McLaren a Williams. Nelze ovšem očekávat to, že by s Williamsem vybojoval titul jako v roce 1993 Prost. Carlos, který nesl odchod od Ferrari, které stoupá ve výsledkových listinách rok od roku výše a výše, velmi těžce, je nicméně kandidátem na nejlepšího pilota ze středu pole.
Stájovým kolegou Carlose Sainze bude osmadvacetiletý Thajec Alex Albon. Tento jezdec zažil v roce 2019 raketový vzestup, když byl před sezónou odepsaný, z programu Red Bullu vyřazený pilot Nissanu ve Formuli E. Pak se ale Red Bull začal po odchodu Daniela Ricciarda potýkat s nedostatkem kvalitních jezdců, a tak byl donucen do svého juniorského týmu angažovat pilota, kterého před tím z programu vyřadil, tím byl právě Alex. Poté, co se ale vůbec nevyvedla sezóna v Red Bullu Pierrovi Gaslymu, dostal šanci u áčkového týmu Albon. Ze zapomenutého jezdce tak byl najednou pilot top týmu. Bohužel ani Alexovi se moc nedařilo, a tak si na konci roku 2020 balil kufry, po roce v DTM dostal poměrně překvapivě šanci na návrat do Formule 1 u týmu Williams. Zde si napravil pošramocené renomé a stal se znovu respektovaným pilotem, letos ale může o těžce vybojovanou pověst přijít, vedle sebe totiž bude mít špičkového pilota Sainze. Pokud ho Sainz porazí, bude to signál, že Albonovy vysoce hodnocené výkony byly vlastně jen to, na co auto reálně mělo.
Nejhorší tým loňského ročníku Sauber kompletně obměnil jezdeckou dvojici. Do týmu, který se připravuje na převzetí automobilkou Audi v roce 2026, přichází velezkušený Němec Nico Hülkenberg. Sedmatřicetiletý jezdec, který ve Formuli 1 odjel již 230 závodů, zatím nikdy nestál na pódiu, ale i tak je vysoce hodnocený, co se talentu týče, v minulosti totiž vyhrál Formuli 3 i GP2 Series, což je šampionát, který předcházel Formuli 2. Nechybělo mnoho a mohl jezdit ve Ferrari, Mercedesu i Red Bullu, v top týmu ale nakonec nikdy šanci nedostal. Hülkenberg loni odváděl výbornou práci a s Haasem pravidelně bodoval i postupoval do třetí části kvalifikace. V Audi bude mít za úkol zúročit své zkušenosti a nastavit v týmu procesy, které stáj postupně vytáhnou až na vrchol. Určitě se také pokusí prolomit smůlu ohledně pódií a vítězství. Svůj poslední závod totiž vyhrál před deseti lety, kdy triumfoval ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans. Asi žádný z jezdců nemusel bojovat o své místo ve Formuli 1 tolik jako Nico, stálé místo totiž neměl v letech 2020 až 2022, i tak se dokázal po takové době vrátit, a dokonce ve výborné formě. Uvidíme, jestli pro něj bude Audi konečně šťastný tým nebo labutí píseň ve Formuli 1.
Třetím čistokrevným nováčkem ve Formuli 1 bude spolu s Antonellim a Hadjarem dvacetiletý Brazilec Gabriel Bortoleto. Ten během posledních dvou let vyhrál Formuli 3 i Formuli 2 a prolomil prokletí šampionů Formule 2. Poslední dva mistři Pourchaire a Drugovich totiž do Formule 1 nepostoupili. Přitom to až do konce roku 2022 nevypadalo, že by byl Gabriel nějak výjimečný talent. Ve Formuli 4 v roce 2020 skončil pátý, v evropské Formuli Regional v roce 2021 až patnáctý a o rok později v tomtéž šampionátu šestý. Jeho titul ve Formuli 3 v debutové sezóně v roce 2023 tak byl velký šok. Tak trochu panovaly obavy, jestli neměl Gabriel jen štěstí na kvalitní vůz, všechny pochybovače však umlčel titulem z Formule 2 z loňského roku. Více doporučení již nepotřeboval a vzhledem k tomu, že zároveň oplývá slušným finančním zázemím, shánělo se mu místo ve Formuli 1 dobře. Kariéru začne v horším týmu, což mu může prospět, protože nebude pod takovým tlakem jako Antonelli nebo Lawson. Gabriel má v sobě nesporný potenciál a vůbec bych se nedivil, kdyby se za pár let stal čtvrtým brazilským mistrem světa v historii.
Pokud dáváte přednost audiovizuálnímu obsahu před psaným textem, přidávám odkaz na své video na YouTube. Přeji hezký den.