Článek
S číslem 1 na svém voze nastoupí loňský šampion Formule 3 Leonardo Fornaroli. Dvacetiletý Ital dal loni zcela nový rozměr pojmu „Vyrovnané výkony“, dokázal totiž získat titul ve Formuli 3 bez jediného vítězství, přičemž dokončil všechny závody a jen dvakrát nebodoval. Titul z Formule 3 je pro něj rovněž nepochybně největším úspěchem v kariéře. Do loňského roku bylo totiž jeho nejlepším celkovým umístěním páté místo z italské F4 z roku 2021. Uvidíme, jestli byl titul ve Formuli 3 jen shodou okolností nebo v něm dřímá talent, první sezóna ve Formuli 2 bude křest ohněm.
Do své třetí sezóny ve Formuli 2 vstoupí s číslem 2 jednadvacetiletý Čech Roman Staněk. Ten dostane šanci u mistrovského týmu Invicta a bude mít vše potřebné k tomu, aby ukázal, že je špičkovým jezdcem a nepříliš úspěšné sezóny u týmu Trident byly vinou vozu. Jeho největším dosavadním úspěchem je celkové páté místo z Formule 3 z roku 2022, kde nebýt nezaviněných kolizí, mohl slavit i titul. Věřím, že každý Čech bude Romanovi držet palce, Roman to bude mít nicméně velmi těžké, ve Formuli 2 se utká s těmi nejlepšími, co se v juniorském motorsportu pohybují a jakýkoliv i dílčí dobrý výsledek bude úspěch.
U týmu Campos pro letošní sezónu setrvá devatenáctiletý Pepe Martí. Ten se loňskou sezónou Formule 2 i přes slibný úvod protrápil a celkově skončil až čtrnáctý. Obecně se jedná o talentovaného jezdce, který je schopen vyhrávat, do přímého boje o titul se zapojil v roce 2023 ve Formuli 3 a ač skončil nakonec celkově až pátý, byl v průběhu sezóny jediný, kdo sváděl vyrovnané souboje s Brazilcem Bortoletem. Jeho postup do Formule 1 se ovšem jeví nereálný, i kdyby letos získal ve Formuli 2 titul. Red Bullem, v jehož juniorském programu Martí je, je totiž viditelně preferován jeho týmový kolega.
Tím je teprve sedmnáctiletý Arvid Lindblad. Druhý vicemistr italské Formule 4 z roku 2023 a čtvrtý muž celkového pořadí Formule 3 z loňského roku přes zimu zvítězil v oceánské Formuli Regional, a tím si zajistil dostatek bodů pro zisk superlicence. Helmut Marko o něm už dlouho mluví jako o novém Maxi Verstappenovi a prakticky nikdo nepochybuje o tom, že až na konci letošního roku opustí Racing Bulls Yuki Tsunoda, což se vzhledem k ukončení partnerství Red Bullu s Hondou nepochybně stane, nahradí Japonce právě Arvid. Dalo by se tedy říct, že je v podstatě lhostejné, jak se letos ve Formuli 2 umístí, nicméně určitě nebude chtít hrát druhé housle.
Po zkušenostech z posledních šesti závodů loňské sezóny bude u stáje MP Motorsport pokračovat dvacetiletý Němec Oliver Goethe. Šampion Euroformula Open z roku 2022 loni bojoval o titul ve Formuli 3, ale dobrovolně se vzdal možnosti porvat se o něj v posledních závodech a raději upřednostnil zisk zkušeností s vozem Formule 2, v šampionátu si nevedl vůbec špatně a naznačil potenciál. Třetí junior Red Bullu ve Formuli 2 nepatří ke žhavým kandidátům na titul, dílčí pódia i vítězství ale zaznamenat může.
Stájovým kolegou Goetheho bude velezkušený Holanďan Richard Verschoor. Čtyřiadvacetiletý jezdec se pohybuje ve Formuli 2 již od roku 2021, přičemž vždy předváděl velmi kvalitní výkony. Bohužel měl poměrně velkou smůlu na týmy a vždy zakotvil ve stáji, která se v dané sezóně trápila s nastavením vozu. I tak ale Richard dokázal sbírat dílčí pódia a vítězství, zatímco stájoví kolegové sotva bodovali. Před Formulí 2 získal tituly ve španělské Formuli 4 a SMP Formuli 4 v roce 2016 a v roce 2019 triumfoval v prestižní VC Macaa. Ve Formuli 2 zatím vyhrál 4 závody a o další dvě výhry přišel nezaviněnou diskvalifikací. V celkovém hodnocení skončil 11., 12., 9. a v loňském roce 8.. Letos se vrací k holandskému MP Motorsport, kde svou kariéru ve Formuli 2 v roce 2021 započal. Stáj MP Motorsport se mezitím posunula vzhůru a kombinace kvalitního a zkušeného pilota spolu s dobrou technikou zavání titulem, tak uvidíme.
V britské stáji Hitech se představí jediný pilot, který si v loňském roce vyzkoušel v rámci závodního víkendu vůz Formule 3, Formule 2 i Formule 1. Řeč je o třiadvacetiletém Britovi Luku Browningovi. Junior Williamsu odjel celou sezónu Formule 3, kde skončil celkově třetí. Následně naskočil do posledních tří závodních víkendů Formule 2 u stáje ART jako náhrada za jiného juniora Williamsu Zaka O´Sullivana, kterému došly finance, a nakonec si vyzkoušel v pátečním tréninku vůz Formule 1 v Abu Dhabí. Kariéru v juniorských šampionátech má příkladnou. V roce 2020 vyhrál britskou Formuli 4 a v roce 2022 GB3 Championship. Kariéra se mu trochu zasekla jen v roce 2023, kde bylo celkové 15. místo ve Formuli 3 velkým zklamáním. Celkově vzato má Luke v každém šampionátu první sezónu slabší, ve druhé však vždy bojuje o titul. Uvidíme, jak se mu povede v první kompletní sezóně ve Formuli 2.
Stájovým kolegou Browninga bude jednadvacetiletý Švéd s bosenskými kořeny Dino Beganovic. Junior Ferrari měl podobnou sezónu jako jeho stájový kolega, rovněž si totiž vyzkoušel Formuli 2 už v loňském roce, přičemž absolvoval celou sezónu Formule 3. Ve Formuli 3 zůstal trochu za očekáváním, neboť jen obhájil celkové 6. místo, na které dosáhl již v sezóně 2023, navíc skončil nejhůře ze všech jezdců stáje Prema. Jeho největším dosavadním úspěchem je titul z evropské Formule Regional z roku 2022, na ten však dosáhl rovněž až ve druhé sezóně v tomto šampionátu, přičemž rok před tím skončil na nelichotivém třináctém místě. Ač tyto výsledky vzbuzují spíše negativní dojem, loni se ve Formuli 2 v posledních čtyřech závodech uvedl dobře. Ze čtyř závodů třikrát bodoval a po diskvalifikaci Paula Arona v předposledním závodě sezóny se radoval i z pódia, uvidíme, jestli letos dokáže na tyto výkony navázat.
U tradičně kvalitní stáje Prema se představí syn vítěze sedmi velkých cen Formule 1 Juana Pabla Montoyi Sebastián. Devatenáctiletý pilot postoupil do Formule 2 poměrně překvapivě, ve Formuli 3 totiž nepředvedl úplně zářné výkony. Celkové 16. místo z roku 2023 a 17. z roku 2024 je toho důkazem. Letos dostává dost možná poslední šanci ukázat, co v něm je, pravděpodobně se ale bude pohybovat ve druhé polovině startovního pole.
Stájovým kolegou horkokrevného Kolumbijce bude devatenáctiletý Sicilan Gabriele Mini. Junior Alpine se může pyšnit daleko zářnější kariérou než jeho stájový kolega. Je šampionem italské Formule 4 z roku 2020, vicemistr evropské Formule Regional z roku 2022 a vicemistr Formule 3 z minulé sezóny. Mladík, který mimochodem umí složit Rubikovu kostku za méně než 20 vteřin, si vyzkoušel Formuli 2 již v minulém roce, když zaskakoval za Olivera Bearmana, který měl povinnosti ve Formuli 1 u stáje Haas a hned získal pódium. Vzhledem k nezpochybnitelnému talentu má šanci bojovat o čelní umístění. S postupem do Formule 1 to tak nadějně nevypadá, u stáje Alpine je přetlak talentů. Mezi juniory Alpine totiž patří Franco Colapinto, Paul Aron, Victor Martins a Jack Doohan, který je alespoň prozatím závodním jezdcem francouzské stáje ve Formuli 1, to je hodně silná konkurence a pro Itala bude velmi těžké se v ní prosadit.
U francouzské stáje DAMS absolvuje svou třetí sezónu ve Formuli 2 devatenáctiletý Američan Jak Crawford. Spoustu lidí zarazí, že se jeho křestní jméno píše pouze jako J_A_K, tedy bez „C“, na které jsme ve jménu Jack zvyklí. Důvodem je, že Jak se totiž nejmenuje Jack, ale Carlton Jakston Crawford, Jak je tedy zkrácení jeho prostředního jména. U stáje DAMS si udělal zřejmě dobré jméno, neboť v ní absolvuje již druhou sezónu. Není se co divit, jeho loňské celkové páté místo, kterého sice dosáhl trochu nenápadně, je totiž velmi dobrý výsledek. Jelikož je nejvýše postaveným jezdcem z celkového pořadí loňského ročníku, který ve Formuli 2 zůstává i v této sezóně, nemůžeme ho nezařadit mezi aspiranty na titul. V devatenácti letech má navíc šanci i na postup do Formule 1. V současné době je juniorem stáje Aston Martin a určité vazby do Formule 1 tedy má, na druhou stranu se dvojice Alonso – Stroll jeví jako jedna z nejpevnějších ve Formuli 1 a vzhledem k přechodu na motory Honda je pravděpodobné, že do hry o sedačku vstoupí po odchodu Alonsa i Yuki Tsunoda, stáj navíc nedokázala sehnat místo bývalému šampionovi Formule 2 Felipe Drugovichovi, který je již několikátým rokem jen rezervním jezdcem. Ze všech těchto důvodů se tedy jeví reálněji to, že Jak odejde jako mnoho jiných hledat spásu do Formule E, kde je momentálně rezervním jezdcem stáje Andretti, teoreticky by také mohl usilovat o sedačku ve Formuli 1 u nově se formující stáje Cadillac, která do Formule vstoupí v roce 2026.
Stájovým kolegou Crawforda bude čtyřiadvacetiletý Ind Kush Maini. Ten nastoupí do své třetí sezóny ve Formuli 2, přičemž v prvním roce zanechal poměrně dobrý dojem. Loni měl potvrdit své jezdecké kvality, což se ovšem nepovedlo a celkové třinácté místo bylo velkým zklamání, zvláště s přihlédnutím k tomu, že jeho stájový kolega Bortoleto získal titul. I tak se vicemistr britské Formule 3 z roku 2020, jehož mentorem je dvojnásobný mistr světa Formule 1 Mika Häkkinen, ve Formuli 2 udržel. Na boj o přední příčky v celkovém hodnocení šampionátu však pravděpodobně nebude mít ani tento rok.
U stáje ART, která loni zažila poměrně výrazný výkonnostní propad, absolvuje svou třetí sezónu ve Formuli 2 třiadvacetiletý Francouz Victor Martins. Junior Alpine a šampion Eurocupu Formule Renault z roku 2020 a Formule 3 z roku 2022 podává stabilně vynikající výkony a všude, kam přišel, patřil k nejlepším. Není pochyb o tom, že pokud by měl loni k dispozici kvalitní techniku, bojoval by ve Formuli 2 o titul, vždyť v roce 2023 skončil celkově pátý. Stáj ART se ale potýkala s problémy s nastavením vozu a Victor v úvodu sezóny bodově pouze paběrkoval. V druhé polovině doháněl, co se dalo a konečné sedmé místo není takový průšvih, pravděpodobně ale plánoval ve Formuli 2 zůstat kratší dobu než tři sezóny. Letos bude mít jediný cíl, tím bude boj o titul, cokoliv jiného totiž bude zklamáním.
Stájovým kolegou Martinse bude pětadvacetiletý Japonec Ritomo Miyata. Chráněnec Toyoty, který kromě Formule 2 závodí pravidelně i ve vytrvalostních závodech, absolvuje ve Formuli 2 svou druhou sezónu. Před Formulí 2 sbíral jedno vítězství za druhým v japonské Super Formuli, Formuli 3 i Formuli 4, v Evropě si loni odbyl debut a musíme uznat, že nepříliš povedený, což se japonským jezdcům občas stává vzhledem k neznalosti okruhů. Celkové 19. místo každopádně není to, v co doufal. Chuť si spravil alespoň testováním Formule 1 u stáje Haas, se kterým Toyota zahájila technickou spolupráci. Vzhledem k tomu, že Toyota začíná opět kroužit kolem světových formulových závodů, není vyloučené, že v případě úspěchu by se do Formule 1 mohl dostat. Vzhledem k jeho úspěchům z minulosti existuje šance, že bude bojovat o titul, vždyť v roce 2023 dokázal v souboji o titul v Super Formuli porazit i jezdce Red Bullu ve Formuli 1 Liama Lawsona.
Přesouváme se ke stáji Rodin, za kterou měl závodit dvacetiletý Australan Christian Mansell. Ten loni zažil ve Formuli 3 poměrně úspěšnou sezónu, když skončil celkově pátý, kromě toho můžeme mezi jeho největší úspěchy počítat celkově třetí místo z GB3 Championship z roku 2021 a rovněž třetí místo z Euroformula Open z roku 2022, jen týden před startem sezóny však oznámil, že z osobních důvodů přerušuje kariéru. Jeho místo minimálně pro úvod sezóny zaujme dvaadvacetiletý Belgičan Amaury Cordeel. Ten vstoupí do své čtvrté sezóny Formule 2 a nelze čekat, že by měl podávat lepší výkony než v předchozích letech, kdy skončil celkově sedmnáctý, dvacátý a sedmnáctý. V roce 2021 za celou sezónu nezískal ani bod ve Formuli 3 a jeho největším úspěchem tak zůstává titul z velmi špatně jezdecky obsazené španělské Formule 4 z roku 2018.
Stájovým kolegou Mansella bude devatenáctiletý Ir Alex Dunne. Člen juniorského programu McLarenu se posunul do Formule 2 poměrně překvapivě, loni totiž skončil ve Formuli 3 až čtrnáctý. Nutno ovšem podotknout, že to bylo zřejmě způsobeno špatnou výkonností týmu MP Motorsport. V předchozích sezónách se mu totiž dařilo. V roce 2022 vyhrál britskou Formuli 4 a skončil druhý v italské Formuli 4 a v roce 2023 skončil druhý v GB3 Championship, kde nestačil jen na Calluma Voisina. Není tedy pochyb o tom, že vyhrávat umí a může získat pódia i vítězství. Co se týče jeho budoucnosti, je pravděpodobné, že se po Formuli 2 přesune do Formule E. V tomto šampionátu totiž působí jako rezervní pilot stáje NEOM McLaren.
U stáje AIX Racing zůstává pilot, který byl jedním z nejpříjemnějších překvapení loňského roku. Tím je jednadvacetiletý německo-paraguajský pilot Joshua Dürksen. Ačkoliv stáj AIX Racing rozhodně nepatří mezi nejlepší ve startovním poli, dokázal s ní Joshua vyhrát dva závody, získat čtyři pódia a prosadit se do top 10 celkového pořadí šampionátu. Je poměrně překvapivé, že nezískal místo v některém z lepších týmů, zřejmě mu chyběly peníze, každopádně talent má, otázkou je, jak na tom bude výkonnostně jeho tým.
Stájovým kolegou Dürksena bude pravděpodobně nejhorší pilot ve startovním poli Formule 2 Cian Shields. Devatenáctiletý Brit loni za celou sezónu nebodoval ve Formuli 3 a i tak se dokázal prosadit do Formule 2. Během své kariéry zaznamenal jediný větší úspěch, kterým je celkové 2. místo v Euroformula Open z roku 2023. To by se mohlo zdát jako dobré umístění, jenže celou sezónu v tomto šampionátu odjeli jen 4 jezdci, žádný další úspěch nezískal a v tvrdé konkurenci Formule 2 tvrdě narazí.
Za stáj Trident nastoupí dvacetiletý Francouz Sami Meguetounif. Ten loni skončil ve špičkové stáji Trident ve Formuli 3 na celkovém osmém místě, což není vyložený propadák, ale ani úspěch. Během sezóny se potýkal s nevyrovnaností výkonů. Na jednu stranu vyhrál dva závody, na druhou stranu v 11 závodech vůbec nebodoval. Na přelomu první a druhé desítky se pohyboval i v předchozích šampionátech a ve Formuli 2 bude hrát jen druhé housle.
Podobně na tom bude i Samiho stájový kolega Max Esterson. Dvaadvacetiletý Američan dosáhl největších úspěchů v kariéře v rámci festivalů rychlosti Formula Ford Festival a Walter Hayes Trophy, což jsou v podstatě poloamatérské závody. Ve Formuli 3 získal v loňském roce 11 bodů, což sice není propadák, ale ani nijak zářný výkon. Ve Formuli 2 to bude podobné, na body dosáhne jen se štěstím.
Za poslední stáj Van Amersfoort Racing nastoupí jednadvacetiletý John Bennett. Ten si vyzkoušel Formuli 2 už v loňském roce, přičemž získal ve čtyřech závodech čtyři body, což nebyl vůbec špatný výsledek. Kromě toho získal titul vicemistra v GB3 Championship a ač se nejedná o nějaký zářný talent, dokáže ve Formuli 2 spolehlivě odjet všechny závody a občas ukořistit nějaký ten bodík.
Posledním jezdcem ve startovním poli bude Rafael Villagómez. Třiadvacetiletý Mexičan se ve vrcholných patrech motorsportu drží prakticky jen proto, že jeho otec částečně vlastní tým Van Amersfoort Racing, za který jezdí od roku 2021, kdy v něm absolvoval celou sezónu Euroformula Open. V témže roce nastoupil do Formule 3 s týmem HWA Racelab, v roce 2021 totiž Van Amersfoort Racing ještě ve Formuli 3 nepůsobil a bez zisku bodů skončil devětadvacátý. V roce 2022 už u stáje Van Amersfoort získal 2 body a skončil pětadvacátý, stejný výsledek, co se týče množství bodů i celkového umístění, zopakoval i v roce 2023. Loni debutoval ve Formuli 2, získal 13 šťastných bodů a byl nejhorší z jezdců, kteří odjeli celou sezónu. Tento výčet je myslím dostatečný, abychom si udělali obrázek o tom, že do Formule 2 rozhodně nepatří.
A kde tedy hledat v letošním roce favority? Osobně si myslím, že největší šanci na titul mají tři jezdci. Zkušený Richard Verschoor, mladý Jak Crawford a rychlý Victor Martins. Do širšího okruhu favoritů by se dali zařadit ještě Gabriele Mini, Arvid Lindblad, Pepe Martí, Luke Browning a Ritomo Miyata. Dle mého názoru nás však čeká trochu hluchá sezóna, nikdo z jezdců, snad s výjimkou Arvida Lindblada, není žhavý kandidát na sedačku ve Formuli 1, ve které proběhla generační obměna v minulém roce. Je tedy pravděpodobné, že ať získá titul kdokoliv, bude následovat bývalé šampiony Drugoviche a Pourchaira do zapomnění. My všichni budeme samozřejmě držet palce Romanu Staňkovi. Vzhledem k tomu, že ve Formuli 2 letos není nějaký generační talent, může se prosadit i jezdec, od kterého by to málokdo čekal, doufejme, že tím jezdcem bude právě Roman.
Pokud upřednostňujete audiovizuální obsah před psaným textem, přikládám odkaz na své video na YouTube.