Hlavní obsah
Sport

Představení pilotů Formule 3 v roce 2025

Foto: Pixabay.com

Starší vůz Formule 3

Dnes si představíme piloty juniorského šampionátu Formule 3, který se jezdí v rámci závodních víkendů Formule 1 a mladí piloti v něm vybrušují svůj talent a snaží se zaujmout šéfy stájí Formule 1.

Článek

Letošní šampionát Formule 3 bude čítat celkem 10 závodních víkendů, a kromě evropských velkých cen si budeme moct tento šampionát vychutnat i v rámci závodního víkendu v Austrálii a Bahrajnu. Zajímavostí tohoto ročníku bude nepochybně i to, že poprvé od roku 2019 bude šampionát měnit u vozů šasi a motor. Obdobnou změnou si prošla loni Formule 2, kde se výrazně změnilo rozložení sil, je otázkou, jestli můžeme čekat obdobné změny i ve Formuli 3, kde již roky dominují stáje Prema a Trident, přičemž se do boje o titul občas zapojila i stáj ART, pro týmy to bude nepochybně výzva. Šampionát opustila stáj Jenzer Motorsport, kterou nahradil francouzský tým DAMS, drobnou změnou si prošla i stáj Hitech, se kterou začala úzce spolupracovat Toyota. Tým nyní nese název Hitech TGR, přičemž zkratka TGR označuje Toyota Gazoo Racing. To by byly hlavní změny, které se týkají týmů, nyní se již pojďme přesunout přímo k jezdců

Za mistrovský tým Prema nastoupí s číslem 1 syn bývalého pilota Formule 1 Lucy Badoera Brando. Osmnáctiletý Ital patřil v předchozích šampionátech vždy do širšího okruhu favoritů, nicméně nikdy neskončil v žádném šampionátu v celkové top trojce. Mezi jeho největší úspěchy patří celkové 6. místo z italské Formule 4 z roku 2023 a 5. místo z loňského ročníku evropské Formule Regional. V součtu se tedy nezdá, že by byl Brando jasným favoritem na titul, obdobné výsledky jako on však před Formulí 3 předváděl i Gabriel Bortoleto, který nakonec dokázal během dvou let vyhrát Formuli 3 i Formuli 2, uvidíme, zda mladý Ital bude kráčet v jeho stopách, minimálně si vysloužil pozornost McLarenu, který ho angažoval do svého juniorského programu.

Číslo 2 bude na svém voze nosit dvacetiletý Mexičan Noel León. Šampion americké Formule 4 z roku 2021 a Euroformula Open z roku 2023 se loni ve Formuli 3 velmi dobře etabloval. Ač závodil za průměrnou stáj Van Amersfoort Racing, dokázal získat 4 pódia a celkově skončil desátý. Jen pro porovnání, stájový kolega Smith skončil celkově dvacátý a bodoval jen jednou a kolegyně Flörsch skončila bez bodů devětadvacátá. Z toho je patrné, že v Mexičanovi určitě dřímá velký talent a osobně ho považuji za favorita letošního ročníku.

Trio stáje Prema doplní sedmnáctiletý Američan Ugo Ugochukwu. Ten je již od roku 2021 členem juniorského programu McLarenu a nepochybně je vychováván k tomu, aby se stal dalším jezdcem tmavé pleti ve Formuli 1. Jeho výsledky jsou prozatím nadprůměrné a může se například pochlubit titulem z velmi dobře obsazeného šampionátu Euro 4 Championship z roku 2023, či titulem vicemistra italské Formule 4 z téhož roku. Loni se mu kariéra nicméně trochu zasekla a celkové jedenácté místo z evropské Formule Regional není lichotivý výsledek, zvlášť když přihlédneme k tomu, že měl v rukou kvalitní vůz od stáje Prema. Letošní rok pro něj bude zcela zásadní, protože musí ukázat, že loni šlo jen o kombinaci smolných náhod a na vrcholná patra motorsportu má.

Italská stáj Trident v tomto roce podobně jako konkureční stáj Prema vsadila na dva nováčky a jednoho jezdce, který má již s Formulí 3 zkušenosti. Číslo 4 na svém voze poveze sedmnáctiletý Dán Noah Stromsted. Označení „nováček“ není u tohoto pilota zcela korektní, neboť si loni Formuli 3 vyzkoušel na dva závody se stájí Campos. Kromě toho loni skončil šestý v evropské Formuli Regional a stal se nejlepším nováčkem. Před tímto počinem výsledkově spíše paběrkoval, tak uvidíme, jestli byl loňský rok jen náhoda.

Pravděpodobně největším želízkem v ohni Tridentu v boji o titul bude devatenáctiletý Brazilec a člen juniorského programu Ferrari Rafael Camara. Někdejší velký soupeř Andrea Kimi Antonelliho z Formule 4 má za sebou zatím ukázkovou kariéru. Nikdy neskončil v žádném šampionátu hůře než pátý, loni poměrně s přehledem opanoval evropskou Formuli Regional a je až s podivem, že se ve Formuli 3 neobjevil dříve. Pravděpodobně vybrušoval svůj talent a teď se pokusí během dvou let vyhrát Formuli 3 i Formuli 2 a zaujmout tak šéfy týmů Formule 1. Talent na to nepochybně má.

Třetím do party bude u stáje Trident další syn bývalého pilota Formule 1 Charlie Wurz. Devatenáctiletý Rakušan odjel ve Formuli 3 kompletní sezónu již loni a ukázky jeho talentu si všimli jen pozorní fandové, kteří se vyznají v kvalitativních poměrech mezi týmy Formule 3. Ač byly ukázky nenápadné, byly tam. V minulosti se Charliemu dařilo zejména v zimních šampionátech, přičemž v roce 2022 vyhrál Formuli 4 ve Spojených Arabských Emirátech a v roce 2023 oceánskou Formuli Regional. V řádné sezóně toho zatím moc neukázal a nejlepším počinem je celkové čtvrté místo z italské Formule 4 z roku 2022, mezi širší okruh aspirantů na titul ho nicméně zařadit můžeme.

Jistě se vyplatí sledovat i trio francouzské stáje ART. S číslem 7 se nám představí devatenáctiletý Holanďan Laurens van Hoepen. Ten sice v minulosti nepatřil k předním jezdcům žádného šampionátu, loni se ale uvedl ve Formuli 3 zejména v první polovině sezóny dobrým dojmem, pak jeho forma opadla. Tak jako tak si vysloužil prodloužení smlouvy u stáje ART. Letos se nepochybně pokusí vylepšit loňské celkové třinácté místo.

Stájovým kolegou van Hoepena bude osmnáctiletý Fin Tuuka Taponen. Mladý junior Ferrari si Formuli 3 u stáje ART vyzkoušel již v loňském roce na dva závody a není tedy čistokrevným nováčkem. Pyšnit se může titulem ze středovýchodní Formule Regional z roku 2024, či pozicí druhého vicemistra z loňské evropské Formule Regional. Ferrari má s mladým Finem velké plány, uvidíme, jestli naděje do něj vkládané naplní již letos.

Posledním pilotem stáje ART bude osmnáctiletý James Wharton. Bývalý junior Ferrari a šampion Formule 4 ve Spojených Arabských Emirátech z roku 2023 byl loni jediným, kdo reálně bojoval s Rafaelem Camarou o titul v evropské Formuli Regional. Nakonec na něj zbyl jen titul vicemistra, to ale nemění nic na tom, že podobně jako stájový kolega Taponen bude již letos jeden z kandidátů na příčky nejvyšší.

S číslem 10 vstoupí do své třetí sezóny ve Formuli 3 Španěl Mari Boya, který setrvává u stáje Campos. Upřímně nic nenasvědčuje tomu, že by se měl letos umístit o moc výše, než v roce 2023, kdy skončil 17., či než v roce 2024, kdy skončil 15., tato umístění odrážejí jeho reálnou výkonnost, jedná se prostě o průměrného pilota.

Druhou sezónu ve Formuli 3 absolvuje devatenáctiletý Thajec s krkolomným jménem Tasanapol Inthraphuvasak. Ten bude jistě doufat v lepší celkové umístění, než bylo loňské čtyřiadvacáté místo. Ač nepatří k zářným hvězdám, v minulosti dokázal zajíždět slušné závody a věřím tomu, že ho letos budeme vídat pravidelně na bodech.

Posledním pilotem španělské stáje Campos bude osmnáctiletý Bulhar Nikola Tsolov. Jezdec, o kterém se po jeho titulu ve španělské Formuli 4 mluvilo jako o hvězdě budoucnosti, ztratil ve Formuli 3 dech a letos nastoupí do své třetí sezóny. Po katastrofickém roce 2023, kdy skončil celkově až dvaadvacátý a loňském roce, kdy sice vyhrál 3 závody, ale jeho výkony byly zoufale nevyrovnané, opustil stáj ART i juniorský program Alpine a bude se snažit zachránit kariéru ve stáji Campos s podporou Red Bullu. Upřímně jsem ohledně něj trochu skeptický. S jistotou bude bojoval o pódia a možná i o vítězství, stejně tak ale můžeme čekat i závody, kde bude ztracen v hloubi pole okolo dvacátého místa.

Přesouváme se ke stáji Hitech. U té setrvává devatenáctiletý Nor Martinius Stenshorne. Po famózním roce 2023, kdy bojoval s budoucím jezdcem Mercedesu ve Formuli 1 Andrea Kimim Antonellim o titul v evropské Formuli Regional se loni ve Formuli 3 výrazně trápil. Celkově skončil až osmnáctý a dojem ze sezóny nezachránilo ani vítězství z Austrálie, či pódium z Rakouska. Letos se bude snažit junior McLarenu ukázat, že patří ke generačním talentům. Jistý talent v něm určitě je, jestli bude stačit k boji o titul, to se dozvíme.

Stájovým kolegou Stenshorna bude dvacetiletý Joshua Dufek. Od toho můžeme očekávat maximálně pár bodovaných umístění. Celou kariéru totiž patřil k průměru v každém šampionátu, do kterého nastoupil.

Třetím pilotem stáje Hitech bude osmnáctiletý Číňan Gerrard Xie. Ten oplývá nepochybně kvalitním finančním zázemím, neboť kvůli výkonům ve Formuli 3 jistě není. Je sice šampionem čínské Formule 4 z roku 2022, v té však čelil prakticky nulové konkurenci. Na evropské scéně prakticky nic neukázal a nejlepším umístěním bylo celkové 7. místo z Loňského GB3 Championship.

Přesouváme se k holandské stáji MP Motorsport. U té setrvává dvacetiletý Němec a junior Red Bullu Tim Tramnitz. Tento pilot je nejvýše umístěným jezdcem v celkovém pořadí loňského ročníku, který ve Formuli 3 zůstává, nelze ho tedy nezařadit mezi aspiranty na titul. Loni skončil celkově devátý, vyhrál jeden závod a celkem čtyřikrát vystoupal na pódium. Letošní rok pro něj bude zlomovým a určí, jestli postoupí do F2 nebo se propadne do neznáma.

Za stájové kolegy bude mít Tramnitz dva nováčky. Prvním je osmnáctiletý Španěl Bruno del Pino. Jezdec, který spojuje síly se stájí MP Motorsport již třetím rokem, prošel do F3 přes šampionát Eurocup-3, který není považován za nějak kvalitní. Nicméně kromě del Pina z něj do Formule 3 přicházejí i loňský šampion Javier Sagrera a vicemistr Christian Ho, které si představíme později. Pokud tito jezdci uspějí, bude to důkazem, že Eurocup-3 kvalitní šampionát je, já jsem ohledně něj, stejně jako ohledně del Pina, trochu skeptický.

Třetím jezdcem stáje MP Motorsport bude osmnáctiletý junior Williamsu Alessandro Giusti. Mladý Francouz může patřit mezi černé koně sezóny a věřím tomu, že posbírá pár pódií. Pyšnit se může titulem z francouzské Formule 4 z roku 2022 a čtvrtým místem z loňské evropské Formule Regional. To jsou slušné indicie k tomu, abychom ho považovali za kvalitního pilota.

Ve stáji Van Amersfoort Racing si svůj debut ve Formuli 3 odbude sedmnáctiletý Théophile Naël. Tento pilot je šampionem španělské Formule 4 z roku 2023 a v loňském roce skončil celkově devátý v evropské Formuli Regional. Je otázkou, jestli není jeho vstup do Formule 3 trochu uspěchaný, každopádně na boj o body talent určitě má.

Stájovým kolegou Naëla bude Santiago Ramos. Jednadvacetiletý Mexičan načne ve Formuli 3 svou druhou sezónu. Loni závodil ze prestižní stáj Trident, se kterou získal jeho stájový kolega Fornaroli titul, on oproti tomu skončil celkově až šestnáctý a jen jednou vystoupil na pódium. Jeho angažování jsem se divil již loni před začátkem sezóny, neboť v předchozích kategoriích patřil stěží k průměru. Letos od něj lze při nejlepším očekávat pár bodů a dost možná ani to ne.

Třetím pilotem stáje Van Amersfoort Racing bude osmnáctiletý Portugalec Ivan Domingues. Ten se v předchozích kategoriích pohyboval na rozhraní první a druhé desítky celkového pořadí a loni zaznamenal slušné desáté místo v evropské Regionální Formuli. Rozhodně není hvězdou první velikosti, ve Formuli 3 se ovšem může časem etablovat v lepším průměru.

Stáj Rodin se pokusí využít změny technických specifikací vozu a vystoupat po letech pořadím vzhůru. Hlavní zbraní v tomto vzestupu bude nepochybně osmnáctiletý Callum Voisin. Britsko-švýcarský jezdec působil u týmu už v loňském roce a ač patří Rodin tradičně až na konec startovního pole, Callum s ním skončil v celkovém pořadí dvanáctý, kromě toho se může pyšnit titulem z GB3 Championship z roku 2023, což svědčí o jeho kvalitách. Pravděpodobně se pokoušel najít místo v nějakém z lepších týmů, možná i ve Formuli 2, nakonec zůstává u Rodinu. Ač je šance, že by Rodin najednou bojoval o titul, velmi malá, lze Calluma považovat za černého koně šampionátu. Brit totiž schopnosti na zisk titulu nepochybně má.

Stájovým kolegou Voisina bude sedmnáctiletý Novozélanďan Louis Sharp. Ten je stejně jako Voisin šampionem GB3 Championship, jen z loňského roku. Kromě toho má ve sbírce i titul z britské Formule 4 z roku 2023, je tedy nepochybně obrovským talentem a můžeme jen doufat, že tento talent neupozadí potenciální špatná výkonnost stáje Rodin.

Třetím pilotem stáje Rodin bude dvacetiletý Polák Roman Bilinski. Tento jezdec se za celou kariéru blýskl jen jednou, když velmi překvapivě získal titul v oceánské Formuli Regional v roce 2024, jinak končíval ve druhé desítce celkového pořadí. Rozhodně není takovým talentem jako jeho stájoví kolegové.

Za stáj AIX Racing nastoupí již zmíněný Javier Sagrera. Jednadvacetiletý Španěl se dosud pohyboval v šampionátech na rozhraní první a druhé desítky. Teprve loni prorazil a získal titul v Eurocupu-3, který, jak už jsem zmiňoval není úplně hvězdným šampionátem. Uvidíme, co nám Javier předvede, nicméně je minimálně na debutujícího jezdce ve Formuli 3 ve svých jednadvaceti letech trochu přestárlý.

Ve stáji AIX Racing doplní Sagreru jeden z outsiderů letošní šampionátu Nicola Marinangeli. Jednadvacetiletý Ital seděl ve formulích naposledy v roce 2022 a od té doby se věnoval závodům Gétéček. V předchozí formulové kariéře díru do světa také neudělal a za největší úspěch lze považovat celkové páté místo ze zimní Formule 4 ve Spojených Arabských Emirátech. V Gétéčkách se mu vedlo o něco lépe a loni skončil celkově třetí v International GT Open. Série však nebyla kvalitně obsazena. Z tohoto výčtu je zřejmé, že bude uzavírat startovní pole.

Trio stáje AIX Racing pravděpodobně doplní devatenáctiletý Rus s italskou závodnickou licencí Nikita Bedrin. Ten bude v letošním roce kombinovat Formuli 3 a evropskou Formuli Regional a vzhledem k tomu, že by potvrzen jen pro závody v Austrálii, lze očekávat, že ve Formuli 3 neodjede celou sezónu. Ač se jedná o poměrně talentovaného jezdce, brzdí ho zejména finance a mnohdy se účastní pouze části šampionátů a nemá tedy možnost prosadit se v celkovém pořadí na vyšší místa.

Za ve Formuli 3 debutující tým DAMS Lucas Oil nastoupí ke své druhé sezóně ve Formuli 3 jednadvacetiletý Peruánec Matías Zagazeta. Ten na sebe loni upozornil jen jednou, když skončil velmi šťastně třetí ve sprintu v Silverstone. To byly také jeho jediné body za celou sezónu. Letos od něj nelze očekávat o moc více, za celou kariéru zaujal totiž jen titulem vicemistra z britské Formule 4 z roku 2021.

Stájovým kolegou Zagazety bude sedmnáctiletý Ital a junior Alpine Nicola Lacorte. Upřímně moc netuším, proč si Alpine do svého juniorského programu vybral zrovna jeho, jelikož je jeho největším úspěchem celkové deváté místo z italské Formule 4 z roku 2023. Osobně si myslím, že Lacorte je letos největším kandidátem na to zůstat bez bodů z celého startovního pole.

Posledním jezdcem, který se nám letos představí, bude historicky první Singapurec ve Formuli 3 Christian Ho. Z minulých zkušeností s jezdci z exotických zemí člověka hned napadne, že se bude jednat o extrémně pomalého pilota. Christian za sebou ale nemá špatnou kariéru. Kromě loňského druhého místa z Eurocupu-3 se může pyšnit i titulem vicemistra španělské Formule 4 z roku 2023, kde porazil například Noaha Stromsteda a další kvalitní piloty. Za mě je Christian nejlepším jezdcem z letošní sestavy DAMSu a myslím, že nějaké body ukořistí.

Pokud máte raději audiovizuální formu než psaný text, přikládám své video z YouTube. Přeji všem hezký den.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám