Článek
Automobilka se nejvíce zapsala do povědomí veřejnosti díky svému časovému rekordu na legendární trati Nürburgring Nordschleife, kde v roce 2017 Nio EP9 porazilo Lamborghini Huracán Performante. Jednalo se o veliký úspěch, jelikož automobilka existovala pouhé 3 roky. V době „velké elektrické mánie“ cca v období 2021 - 2022 se cena akcie této společnosti vyšplhala až na své historické maximum, a to 62,84 USD. Od této doby je ovšem firma pod velikým tlakem a její akcie se obchoduje za méně než desetinu své nejvyšší burzovní ceny. Jelikož se společnost na agresivním čínském trhu snaží prosadit, vynakládá veliké prostředky a momentálně se nachází v hluboké ztrátě. To se dle slov CEO snaží, pomocí snižování nákladů a reorganizace, změnit, nicméně zda se to úspěšně povede, to ukáže až budoucnost. Jejich počet prodaných vozidel je momentálně velmi příznivý, meziročně se ve druhém kvartálu prodalo o 25% více než ve stejném období minulý rok.
Nio se zaměřuje čistě na elektrická vozidla. A ano, jedná se o čínskou společnost. Země původu tedy totožná s konkurenty jako BYD, Geely či GM. Jedná se o automobilky, které si poměrně rychlým tempem budují svou pozici na evropském trhu. Otázkou je, zda dosahují kvalit vozidel evropských a jsou reálnou hrozbou pro evropský automobilový průmysl. Společnost se momentálně dělí na tři značky. Stejnojmenné Nio, zaměřující se na luxusní a prémiová vozidla, má v plánu být konkurencí pro značky jako BMW nebo Mercedes-Benz. Onvo, které se zaměřuje na rodinné vozy, které nebezpečně připomínají americkou Teslu. Jako poslední je Firefly, což je novinka, která vstupuje i na evropský trh. Firefly se zaměřuje na high-end městská malá vozidla. Z hlediska velikosti společnosti v domovské Číně je Nio na pátém místě s tříprocentním podílem na trhu.
V interiéru lze očekávat podobný koncept jako u Tesly, tedy minimum (rozuměj v podstatě žádná) fyzických tlačítek a futuristický design. Oproti Tesle ovšem v kabině nalezneme i kapličku před řidičem a je možnost si připlatit za digitálního asistenta Nomi, což je v podstatě hlasové ovládání v kombinaci s AI. Zajímavostí je, že tento asistent má vlastní fyzické místo v kabině a při komunikaci s ním se na vás i dívá. Z hlediska komfortu Nio nabízí vše potřebné, výhřev, ventilaci i masáž sedaček. Z vnějšku si lze u některých modelů všimnout jakýchsi výstupků na střeše. Jedná se o technologii LiDAR, což je technologie pro pokročilou autonomní jízdu a přesnější fungování jízdních asistentů.

Interiér Nio ET5, nad hlavním centrálním displejem lze vidět asistenta Nomi.
Z hlediska baterie nabízí Nio více možností. Buď si zákazník klasicky koupí svou baterii, nebo má možnost koupit auto bez baterie a za měsíční paušál si ji pronajímat. To se dá kombinovat s tím, že v případě potřeby si člověk může pronajmout i větší baterii na určitý čas, samozřejmě za příplatek. Tato možnost pronájmu se dá dobře kombinovat s Battery swap stanicemi.
Battery swap stanice
Tento druh řešení dlouhého dobíjení baterie se společnost rozhodla řešit poměrně zajímavou inovací, a to přímou výměnou baterie. Tato výměna probíhá ve speciálně vybudovaných stanicích, kde člověk za zhruba 5 minut může odjíždět s plnou vyměněnou baterií. Toto řešení by mohlo poměrně zajímavé pro lidi, kteří si na délku nabíjení stěžují. Nicméně se s touto inovací pojí i několik úskalí. Velmi pravděpodobně se lidé o baterie budou méně starat, jelikož baterie vlastně není jejich a dostanou okamžitě jinou. To může vést k rychlejšímu opotřebení baterií používaných tímto výměnným způsobem. Dále je tato stanice poměrně drahá záležitost, takže i tak by v případě rozšíření nebyla tzv. na každém rohu. Jako potenciální problém by mohl nastat v případě většího využití stanic, jelikož by kapacita nemusela vystačit poptávce po výměně baterie. Nyní jich stojí pár desítek ve více severních státech, např. v Německu nebo Norsku.

Nio battery swap stanice.
Tato společnost má rozhodně co nabídnout, nicméně stále má spoustu problémů, které musí z hlediska dlouhodobé existence vyřešit. Uvidíme, co přinese jejich větší expanze na evropský trh a zda si dokáže vybojovat místo mezi místními výrobci vozidel.
TradingView. Online. Tradingview.com. 2025. Dostupné z: https://www.tradingview.com/chart/?symbol=NYSE%3ANIO. [cit. 2025-08-08].
NIO. Online. Nio.com. 2025. Dostupné z: https://www.nio.com/. [cit. 2025-08-08].
Burzovní svět. Online. Burzovnisvet.cz. 2025. Dostupné z: https://burzovnisvet.cz/2025/03/nio-bojuje-o-preziti-na-preplnenem-trhu-s-elektromobily-a-hleda-cestu-k-rustu/. [cit. 2025-08-08].
Auto.cz. Online. 2025. Dostupné z: https://www.auto.cz/5-duvodu-proc-vymena-baterii-nemusi-byt-dobry-napad-155218. [cit. 2025-08-08].