Hlavní obsah

Top Gear a Jeremy Clarkson, šílený vynálezce bláznivých scén

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: BBC

Jeremy Clarkson byl duchovním otcem a šprýmařem nového Top Gearu.

Známý motoristický pořad Top Gear, vysílaný jako nepříliš úspěšný už od roku 1988 svými tématy a nepřesvědčivými moderátory příliš nezaujal podobně, jako naše AutoMotoRevue. Na počátku tisíciletí uchvátil motoristické nadšence nový, divoký Top Gear.

Článek

Známý motoristický pořad Top Gear, vysílaný jako nepříliš úspěšný už od roku 1988 svými tématy a nepřesvědčivými moderátory příliš nezaujal podobně, jako naše AutoMotoRevue. Na počátku tisíciletí uchvátil motoristické nadšence nový, divoký Top Gear, kterému v produkci anglické BBC dali jeho nezapomenutelnou tvář Jeremy Clakson, James May a Richard Hammond.

Novému Gop Gearu v produkci anglické BBC dali jeho nezapomenutelnou tvář Jeremy Clakson, James May a Richard Hammond. Jeho duchovním otcem byl ale jen jeden.

Jeremy Charles Robert Clarkson se narodil v malebném anglickém městečku Doncaster 11. dubna 1960 do poměrně chudé rodiny učitelky Shirley Gabrielly Ward a prodejce čaje, Edwarda Grenvilla Clalrksona. Později rodiče začali šít a prodávat návleky na konvice. Jeremyho životní cesta je plná kotrmelců a obratů.

Když Jeremy končil základní školu, dostal otec Edward po zkušenostech s šitím návleků na konvice nápad vyrobit synovi medvídka Paddingtona ze stejnojmenného televizního seriálu. Hračka podle předlohy dětské literatury byla natolik zdařilá, že se ji rodiče rozhodli vyrábět a prodávat. To pochopitelně neuniklo Michaelu Bondovi, majiteli práv na tuto postavičku, který obratem vyslal tlupu dobře placených právníků k Clarksonovým. Pokorný otec Edward se ihned k Bondovi vydal a když ho náhodou ve výtahu potkal, vřele se omluvil s tím, že si nebyl vědom vlastnictví práv k medvídkům. Bond jeho omluvu přijal, s Edwardem se spřátelil a udělil mu povolení medvídky vyrábět a prodávat. To přineslo rodině Clarksonových obrovské zisky. Jeremy i jeho sestra tak mohli začít studovat na prestižních školách.

Sourozenci nastoupili do Hill House School v Doncasteru a Jeremy poté na vyšší vzdělávací stupeň Repton School. S ním tu studoval i pozdější výkonný producent Top Gearu Andy Wilman a budoucí inženýr Formule 1 Adrian Newey. Zpovykaný Jeremy si ale své prestiže příliš nevážil. Ve škole kouřil, opíjel se, pobuřoval oblečením i scénami se spolužáky a profesory a vůbec vynikal více darebáctvím než nepřesvědčivými studijními výsledky, pročež byl nakonec ze školy za způsobování obecného rozruchu vyloučen. Mladý rebel tak musel začít pracovat v rodinném podniku na výrobu plyšáků Paddingtonů.

Tam se mu ale příliš nelíbilo, nudil se, a tak se nechal zaměstnat v časopise Rotheham Advertiser. Zde se naučil novinářskému řemeslu a odtud přešel do zajímavějšího plátku Kent and Sussex Couier jako specialista a kontraverzní novinář v automobilovém průmyslu. To mu otevřelo dveře do původního Top Gearu v roce 1988. Top Gear byl v té době nudný motoristický televizní magazín, podporovaný svou tištěnou formou a Jeremy Clarkson začal do otravných pasáží o výkonu a spotřebě vnášet humor a přísnou kritiku, která se nevybírala ani mezi prestižními výrobci aut. To byla novinka, kterou zatím nikdo jiný nikdy nedělal a jakkoliv se příliš nelíbila producentům automobilů, čtenáři byli nadšení.

V polovině 90. let se Clarkson začal stávat veřejně uznávanou osobností, pravidelně se objevoval na britských televizních stanicích, kde moderoval vlastní pořady a byl zván jako host do jiných. Clarkson už není pouze producentem pořadů o motorismu, ale i o historii a strojírenství vůbec, píše články do The Sunday Times a časopisu The Sun. Psal ale i pro Rochdale Obdserver, Wolverhamton Express and Star, Lincolnshire Life a Associated Kent Newspapers, Performance Car a Top Gear ČI Wheel, aby v roce 1984 založil Motoring Press Agency, kde společně s Jonathanem Gillem prováděli a psali o silničních testech automobilů.

Clarkson se poprvé oženil s Alexandrou James, nyní provdanou Hall, aby si v roce 1993 vzal svou vlastní manažerku Frances Cain. Měli spolu tři děti a společně žili v Chipping Nortonu, v Cotswoldsu. Manželství vydrželo do roku 2014. V září 2010 si Clarkson nechal udělit soudní příkaz proti jeho první manželce, aby si tím zajistil, že nebude publikováno na veřejnosti tvrzení, že jejich milostný poměr pokračoval i po jeho druhém manželství. V říjnu 2011 příkaz dobrovolně zrušil s komentářem: „Soudní příkazy nefungují. Můžete přijít se soudním příkazem proti někomu nebo nějaké organizaci a lidé okamžitě vyžadují novinky o příkazu a příběhy za příkazem jsou volně, legálně šířeny na Twitteru a internetu. Je to bezvýznamné.“

Jeho kariéra ve starém Top Gearu začala už v roce 1988 (27.října) a skončila rozvázáním smlouvy 3.února 2000. Na počátku nového tisíciletí se dokázal zbavit ostatních nezajímavých moderátorů a přesvědčil BBC Two, aby k jeho dvěma metrům výšky přidala Jamese Maye, technického prestižního puntičkáře a prcka, sotva 169 cm vysokého Richarda Hammonda, automobilového nadšence, který šel do každé akce. 20.října 2002 tak spatřil světlo světa jejich nový Top Gear.

Clarkson se stal jeho hybnou silou a tvůrcem většiny šílených scén. Mimo jiné byl jeho nápadem tajemný jezdec Stig, kterých se za dobu natáčení pořadu vystřídalo hned několik a jejichž totožnost nikdy nikdo skutečně nezjistil.

Stejně šílený nápad dostal Clarkson třeba s mrtvou krávou, kterou musel během několika hodin natáčecí produkční tým sehnat, aby ji následně mohl Clarkson vítězoslavně přivézt na střeše svého auta, či totální likvidace karavanů, které bytostně nesnášel.

Během natáčení první série se mu v ruce roztrhl kotouč okružní kotoučové pily, který minul jeho hlavu o pouhé 2 cm a zabodl se do stěny těsně za ním rychlostí 200 km/h.

Jenže ani tady Jeremy neudržel svou rebelskou povahu na uzdě a podpořen svými úspěchy u diváků, napadl nejdříve verbálně, pak i fyzicky Pierse Morgana za to, že kritizoval jeho ženu a nazval ji Pinokiem, kterému se vždy při lhaní prodlouží nos. Za napadení byl z BBC vyveden ochrankou. Tohle zatím prošlo.

Zanedlouho, při natáčení epizody v Argentině, způsobil napadení celého štábu. Na své šedé Porsche 928 nechal umístit poznávací značku H982 FKL, která odkazovala na válku Británie s Argentinou o Falklandy v roce 1982, kdy Britové vojensky tyto ostrovy, také nazývané Malviny, obsadili. Rozčílení obyvatelé zničili všechna auta Top Gearu, napadli realizační štáb a policie vozidla následně zabavila. Clarkson se odmítl na výzvu policie a místního starosty omluvit, prý nemá za co.

Následoval bezpočet urážlivých komentářů ke kde komu a kde čemu a posledním hřebíčkem do rakve známého rebela se stala rvačka během natáčení 22. Série Top Gearu v březnu 2015. Natáčení se protáhlo a personál hotelu odešel. Jídlo stačilo vychladnout. Člen produkčního týmu Oisin Tymon, který přinesl studenou večeři, byl Clarksonem napaden a udeřen pěstí do obličeje, ačkoliv za to Tymon vůbec nemohl. Možná by stačilo se omluvit, ale ani tentokrát Clarkson prý neměl za co se omlouvat.

BBC došla trpělivost a Clarksonovi neprodloužila další smlouvu. 28.června téhož roku byly odvysílány poslední dvě předtočené epizody Top Gearu s původním obsazením moderátorů a produkčních.

Vyhození Clarksona, který nazýval Top Gear svými dítětem a vtisknul mu nenapodobitelnou tvář, mělo pro všechny dalekosáhlý dopad. Oba spolumoderátoři, May i Hammond, dali výpověď a s nimi i výkonný producent a bývalý Claksonův spolužák Andy Wilman. Top Gear se z takové rány už nikdy nevzpamatoval a ani všemožní známí herci a moderátoři světového kalibru (Clarksona nahradil Chris Evans) nezvedli magazín z popela nezájmu.

V dobách svých skvělých finančních úspěchů vydělal Clarkson mnoho peněz, a tak v roce 2008 zakoupil během realitní světové krize velkou zemědělskou usedlost, kterou do konce roku 2019 pronajal místnímu zemědělci pro výrobu obilí.

Všichni, kteří opustili Top Gear na BBC, našli nové angažmá u Amazonu Prime ve zbrusu novém pořadu The Grand Tour. Amazon na pořad uvolnil pro první tři epizody 5,2 miliardy korun.

Od roku 2016 získával obrovskou popularitu, ale i přes daleko šílenější kousky a divoké eskapády moderátorů internetové vysílání nakonec neposkytlo takové zázemí pro úspěch, jako klasický televizní formát. Za zadkem stála protagonistům celá banda právníků BBC, kteří neustále komentovali a zakazovali, co smějí v Grand Tour protagonisté říkat, dělat a uvádět, protože vše, co bylo uvedeno v Top Gear, považovala BBC za své duševní vlastnictví. Nesměli například provádět měřená kola s vozidly, nesměli uvádět rekordní časy, nesměli říkat slovo „cock“ a ani sekce s novinkami v automobilismu nesměla být nazvána jako The News (novinky).

Grand Tour nakonec nebyl už tak divácky úspěšný, přesto zaznamenal mnohá světová ocenění diváků i kritiků. Díky finanční podpoře Amazonu přinesl pořad více experimentů, a ještě větší bláznoviny, než Top Gear, jehož byl The Grand Tour duchovním následovníkem. V roce 2024 ale jeho tvůrci oznámili, že s nástupem elektromobility a stupidních podmínek Greandealu se už vlastně nemají k čemu vyjadřovat a ohlásili konec natáčení. Poslední epizoda byla odvysílána 14.září 2024.

V roce 2019 se ale, po ukončení nájemní smlouvy farmáře na jeho pozemcích, rozhodl Clarkson stát farmářem. Došlo na nedávno koupenou zemědělskou půdu. A jako vždy, vzal to po svém. Už v roce 2009 založil farmu Diddly Squat na 1000 akrech půdy. Zpočátku bylo hlavním důvodem optimalizovat daně, farmářská půda totiž není zatížena dědickou daní a investice do ní je tedy daňově zajímavější než přenechat potomkům peníze. Později uvedl ještě druhý důvod: „Konečně si můžu koupit čtyřkolku!“

Do nemovitostí Clarkson velmi investoval. Zařídil zde oranžerii, kino, obchod s produkty farmy, hernu, velké obytné prostory, šest ložnic, pět koupelen, garáž pro sbírku aut a čtyřkolek, dvůr pro koně a mnoho různých skleníků pro rostliny, přibyl i chlév pro ovce. Jak jinak, Clarkson toho ihned využil a začal natáčet nový pořad Clarksonova farma. Ten se na Amazon Prime stal nejsledovanějším pořadem roku. Jeremy v něm ukázal, jak nízké jsou platy farmářů a že jemu se daří jen proto, že může svou produkci dotovat nekonečnými příjmy z televize. Lidé tak poprvé poznali, jak je práce v zemědělství těžká, náročná a málo výdělečná. Jaké jsou na ně ze strany vlády a přihlouplých rádoby ekologických organizací vyvíjeny tlaky a omezení.

Přibyla i hospoda s neotřelým názvem Farmářův pes. Clarkson si dal za samozřejmé veškerou výrobu hospody sestavit výhradně z produktů, vyrobených v Anglii. Velmi záhy ale zjistil, že na každém zákazníkovi prodělává 10 liber, protože na rozdíl od produktů z dovozu jsou ty místní i 10× dražší. Například pepř, který stojí 10 liber, musel z místní produkce nakupovat za 100 liber.

Konstatování téměř desetinásobných nákladů na místní produkci utvrdilo místní farmáře, které svým pořadem podporoval v tom, že se musejí zvůli britské vlády začít bránit stejně, jako zemědělci v evropských zemích.

Od roku 2018 Jeremy stále moderuje anglickou verzi pořadu „Chete být milionářem“.

Je známý tím, že nesnáší karavany, mouchy, sitkom Last of the Summer Wine, mentalitu golfových klubů a vegerariány. Zato je vášnivým fanouškem seriálu Star Trek a rád napodobuje pouze nosem zvuk otevírajících se dveří Enterprice. Jeho favoritem v hudbě je, na rozdíl od kolegy Hammonda, skupina Genesis, oblíbeným klubem je už od roku 1970 fotbalový FC Chelsea. Jen jednou prý jel veřejnou dopravou, to mu bylo 8 let a k trvalému bydlišti se přihlásil na ostrově Man, údajně kvůli neexistujícím rychlostním limitům na silnicích. Ve skutečnosti je to proto, že na Manu je velmi nízká daň z příjmu.

I když jeho doménou jsou automobily a historie, často se ale i pletl. Účastníkem závodu na letišti v Piešťanech je i vůz Velorex, o kterém Jeremy Clarkson řekl, že byl vyráběn v Sovětském svazu pro hendikepované lidi. Velorex byl ve skutečnosti vyvinut i vyráběn po celou dobu v tehdejším Československu a jeho autory byli bratři František a Mojmír Stránští.

Clarkson dodnes vlastní první kdy vyrobený originál hračky medvídka Paddingtona, které doposud vyrábí společnost jeho matky „Gabrielle Design“.

Na otázku, které díly z Top Gear miloval nejvíc řekl: „Botswanský speciál a pak všechny díly, kde se James May mrzačí.“

Od svého ukončeného angažmá se prý už nikdy na Top Gear nepodíval. Jeho kolega Jame May, který pořad sledoval i nadále, k tomu řekl: „Díval jsem se na Top Gear dlouho předtím, než jsem byl součástí a budu se dál dívat i poté, co tam nejsem. Byl jsem jenom jedním dočasným opatrovníkem. Na druhou stranu je to jako sledovat, jak má vaše matka a otec sex.

Foto: Google

Jeremy Clarkson na své farmě

Společně se svou partnerkou, Lisou Hogan, provozuje i ve svých 64 letech jak farmu Cotswolds, tak farmářský obchod, ale nadále i restauraci Farmářský pes.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz